Concertverslagen
-door Paul-
7e Celtic Night Lommel
Een prachtaffiche hadden ze daar in Lommel. In de voorpubliciteit werd vooral de nadruk gelegd op de stemmen van Breton Yann-Fañch Kemener en de Ierse Karan Casey. Daarbij werd de stem van Seamus Begley wat onderbelicht.
Dubius werkt na haar goed ontvangen debuutalbum ‘Ongewone Dag' alweer volop aan nieuw repertoire. Tijdens een concert deze zondagmiddag 20/11 bij Folkcafé Tilburg waren er naast bekend materiaal van hun eersteling drie nieuwe songs te horen (Op Zee, Nachtrijder en Nazomer), met een voorname rol voor de mondharmonica en redelijk ingetogen. Prachtig was in dat opzicht ‘Nazomer' met melancholieke zang van Roel Seidell. Teksten als ...Alles is stil (...) Mooier dan dit zal het nooit zijn... waren ingebed in een donkere sound op bas, gitaar en lyrische nyckelharpa en viool.
Crossing Border wil verassende combinaties van kunstvormen en stijlen brengen. Wat contrasten betreft, was de programmering van Sinead O'Connor met haar Kingston-cowboys een schot in de roos. Aldus journalist Peter Bruyn in dagblad BN/De Stem, na het concert dat O'Connor woensdagavond gaf met de band van het vermaarde reggaeduo Sly & Robbie in het uitverkochte Haagse Theater aan het Spui bij de opening van het Crossing Border festival.
Het Brugges Festival speelde zich afgelopen dagen af op drie locaties waar de luisteraar optimaal aan zijn trekken kwam. Prioriteit ligt bij een juiste geluidsversterking, concertante omstandigheden en geriefelijke ontvangst / verblijf / repetitiefaciliteit voor muzikanten. Artistiek leider Jo Van Driessche van de organiserende vzw Rembetika steekt - om zijn woorden te gebruiken - liever geen geld in allerlei toeters en bellen, maar besteedt het liever aan een bijzondere programmering en klankweergave. Spekkie naar mijn bekkie. Van de meeste concerten heb ik dan ook behoorlijk genoten!
‘Dit is een mannenwereld' werd ingezet door Freek de Jonge, en meteen was duidelijk dat dit een bijzondere avond zou worden. Als na het eerste nummer David Olney aangekondigd wordt om zijn tekstueel hoogstaande liedjes te vertolken kan het al helemaal niet meer stuk.
-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Voor een zeventigtal personen begon gisteravond de reeks Ad van Meurs presenteert... in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Claude Bourbon deed een goed voorprogramma, Bright Blue Gorilla speelde soms poeslief, dan weer neigend naar het absurde.
Het nieuwe seizoen van folkcafé Tilburg is zondagmiddag swingend in gang geschoten door een Vlaams gelegenheidstrio. Hun balmuziek klonk lekker groovy.
-door Mirjam Adriaans, kiekje Ronald Rietman-
Gisteravond waren in het Koningstheater in Den Bosch Eva De Roovere en Gerry De Mol te gast.
-door Kim-
Nu ik alweer een tijdje in Dublin woon weet ik dat zo langzaamaan steeds meer grootheden in de folkmuziek hun weg hier naartoe weten te vinden, als ze er al niet waren. In het geval van Kate Rusby was het de tweede keer dat ze in Dublin was, en daar ik haar de eerste keer (vorig jaar) noodgedwongen heb moeten missen was ik erg blij dat ze met haar nieuwe tournee ook Belfast en Dublin aandeed. Vanwege overweldigende belangstelling werd het concert op het laatste moment nog verplaatst van het intiemere Whelans naar het grotere Vicar Street, maar dat deed aan de kwaliteit van dit optreden niets af!
Hein van Dooren beschrijft in zijn column Plusminus in het Eindhovens Dagblad deze week een bezoek aan een café. Wij citeren enkele zinnen uit zijn verhaal:
(...) Op het podium van het café had ondertussen de band No blues plaatsgenomen: een Jeruzalemmer op Arabische luit, een Soedanese percussionist, een Arnhemmer op contrabas en een Eindhovenaar op gitaar. Vanaf de eerste noot werd het publiek gegrepen door deze magische samensmelting van werelddelen. Aan mijn tafel werd niet meer gesproken. We hapten naar adem als de laatste klanken van een nummer wegebden, om vervolgens onze handen blauw te klappen. Iemand floot op zijn vingers, altijd een goede graadmeter voor enthousiasme. (...)
Van Dooren schrijft tot slot zelfs dat hij Ad van Meurs (de Eindhovense gitarist) een standbeeld op de Markt gunt, maar een gouden plaat voor No blues mag het ook worden.
De achtste editie van het Take Root Festival in De Smelt in Assen heeft afgelopen zaterdag 1650 bezoekers getrokken. Het festival voor Amerikaanse rootsmuziek leunde dit jaar wel erg tegen de pop aan, vindt het Dagblad van het Noorden.
-door Assie Aukes -
De laatste tournee van Show of Hands was zeker al zo'n vier, vijf jaar geleden. In 2003 zou de groep uitgebreid door Nederland touren, maar de gezinsuitbreiding bij de familie Knightley gooide op het laatste moment roet in het eten. De Nederlandse fans van het Engelse duo moesten dit maal een eind rijden om Show of Hands eindelijk weer eens in ons land aan het werk te zien, want de drie concerten die dit weekend gegeven werden, vonden plaats in alle uithoeken van het land.
[Vanmiddag om 15:00 uur speelt Show of Hands zijn laatste concert van de mini-tournee in het Arsenaaltheater in Vlissingen - red.]
In een afgeladen vol café De Buut werd de eerste try-out gespeeld van het NO blues-project. Ad van Meurs speelde zoals elke Manic Monday zijn voorprogramma, daarna mocht hij het podium weer op met medemuzikanten Anne-Maarten van Heuvelen, Haytham Safia en Osama Mileegi.
Aan boord van coaster De Zeester tegenover Hollandcasino in Nijmegen voltrok zich zondagmiddag de eerste editie van American Roots. De bedoeling is dat er nog veel edities zullen volgen, elke laatste zondag van de maand. In De Gelderlander doet Frank Antonie van Alphen verslag: ‘Geen rebelse klanken, maar gezellige muziek.'
- Feestelijke cd-presentatie KneeDeep
- Spannend samenspel Hayes & Cahill
- Subtiele muziek van La Machine op New Folk Party
- Mooie première JW Roy
- Mysterie van Letse stemmen
- Inner Strength presenteert Meltemi: kort maar krachtig
- DAAU inderdaad ‘klassiek ontspoord'
- Schots benefiet in Etten-Leur groot succes
- Alison Krauss in Dublin: pure klasse
- Corsicaans A Filetta overweldigt met expressieve en emotievolle polyphonie
- Nick Cave laat het onweren op Lowlands
- Bram Vermeulen in alle toonaarden geëerd
- Gooikoorts: 5.000 bezoekers
- Sfeervolle Music Meeting trekt onvoldoende jongeren
- Boegbeeld 'freefolk' maakt indruk op Holland Festival
- Vooks® live in De Brandpoort
- Foto's van optreden Peter Habets
- Blue Dew Folkvillage 2005: Een evenwichtig programma voor een massaal publiek
- Russische stevige kost in den Heksenketel in Antwerpen
- JW Roy presenteert prachtplaat Laagstraat 443 in geboortedorp Knegsel
- Intiem Naked Song Festival
- Matzko door naar de halve finale van The BeachBattle
- Peter Koene: genoten van muziek en zang bij RUM & Laïs
- Kritische kijk op Thalassa-concert Rum & Lais
- Leoni Jansen, een dijk van een stem
- Klachten over bijzonder slecht geluid bij Thalassa-concert Lais & Rum
- Vloer van Labadoux begeeft het onder The Levellers
- Gipsy Road Show: vurig, intiem en gezellig
- BinneNach: goed festival op verkeerde avond
- Met tienduizenden naar Dranouter-aan-Zee
- Kleine zaal Blue Highways té vol
- Urban Trad in Eindhoven: niet druk, wel goed
- Ach, aardige Americana
- Göze, Paris & Chabenat: het neusje van de zalm
- RoyAkkers: Pure poëzie met rafelig randje
- Succes verzekerd met Squander Squad
- Frank London's Klezmer Brass Allstars in Tilburg
- Inner Strength in Oss
- Oud verwelkomt nieuw op gezellig Triskell-festival
- Ambrozijn gaat dansbaar voort op nieuw ingeslagen weg
- Concert Dead Can Dance: 'Een sprookje dat in een achtbaantempo voorbij vloog...' .
- Wè-nun volk! prachtig eerste concert
- 'Irish Unplugged' was een hele zit
- Griepvirus laat Ranarim op tournee niet onberoerd
- De naakte song in al zijn schoonheid
- Een programma dat zeker nog gaat groeien
- Laïs vat wereldmuziek ruim op
- Matzko wint voorronde The BeachBattle
- Anveld oogst succes op folkbal Eindhoven
- Big Low op Manic Monday en Tuney Tuesday