Tom Theuns
Dat Nederlands komt echter even vloeiend uit zijn mond. De stem van de gitarist/zanger/liedschrijver ontwikkelt zich steeds meer. Hij kan zowel rocky als warm klinken. Hoewel een schuurpapiervirusje nu en dan abusievelijk zijn stembanden wat al te nadrukkelijk voor landingsbaan aanziet.
Humor
Het komische vocabulaire en het arsenaal aan gekke bekken van accordeonist Wim Claeys breidt zich nog steeds uit. En in handen van Wouter Vandenabeele zijn muziekinstrumenten steeds minder zeker van hun veiligheid. Met zijn strijkstok zaagt hij zijn viool bijna doormidden in de beklemmende uitvoering van Jésus qui joue l'accordeon. Hij gunt zijn fiddle trouwens vaker rust door meer te grijpen naar de mandoline.
Wim Claeys en Wouter Vandenabeele
Dansbaar
Het Nederlandstalig nummer Karabiezen (‘ze drinken hun eigen ziel leeg, karabiezen vragen altijd meer...') kent een romantische gipsy-fiddle als opener, maar deint verder in een heerlijk accordeon-dansje. Al het nieuwe spul is trouwens dansbaar. De Franstalige song Près d'un Cérisier is gegoten in een aanstekelijk quebec-walsje met Wouter Vandenabeele niet op viool maar op mandoline. Het instrumentaaltje Blufaminol (een hormoon dat slinks aan koeien werd toegediend) is een tovercirkel, gespeeld met een typische Ambrozijn-drive. In het Engelstalige lied Tango Michello (melodie geleerd van accordeonist Ronnie Verbiest die het weer kent van zijn vader Michel) bespeelt Vandenabeele opnieuw de mandoline in plaats van viool. En dan is er weer zo'n opzwepende reel, de Kathryn Tickel Reel, geleerd van die Engelse northumbrian-pipes speelster.
Naast dit nieuwe materiaal passeerden bijna alle nummers van Botsjeribo, we noemden al het fantastische Jésus qui joue l'accordeon, compleet met de voorgeprogrammeerde vervreemdende percussieve geluiden. Ook een opvallende uitvoering kreeg de heerlijk trage wals Dessus la mer coulante. Eerder werk was er bijvoorbeeld in de vorm van Naradie, Tous les amants en Stemvlucht.
JonasZoals vaker bij Vlaamse folkmuzikanten werd Ambrozijn - ook op twee-en-een-half-uur rijden vanaf Gent - ondersteund door het thuisfront. Natuurlijk was Klesie erbij, maar dit keer ook een collega-muzikant, de gitarist/zanger van AedO, Jonas De Meester. Zijn groep is dermate succesvol, dat dit voor hem een van de weinige mogelijkheden was om Ambrozijn nog eens live aan het werk te zien.
Doping
Ambrozijn staat momenteel avond aan avond op het podium. Zo'n intensieve clubtour - vijftien concerten vrijwel dag in dag uit - is een aanslag op lichaam en geest. Dat zelfs de invallende Poolse violist slechts met behulp van doping op de been bleef, zegt genoeg, Vanwege kostenbesparing was hij gerekruteerd, wat niet wegneemt dat zijn spelpeil uitzonderlijk hoog was. Wouter Vandenabeele zou van hem nog wat kunnen leren, als het ware. Hij leek met extra talenten begiftigd. Geen wonder, een paar wodka-cola's verder erkende hij uit hetzelfde dorp te stammen als ene Karol Wojtyla, hetgeen hij onderstreepte met een welgemeend ‘dank u voor die bloemen....'
Ad van Meurs
Het bijna twee uur durende onafgebroken concert was voorafgegaan door enkele nummer van singer-songwriter Ad van Meurs (The Watchman). Van Meurs organiseert evenals de maandagse ‘Manic Monday'- concerten in het Eindhovense cafe De Buut, elke dinsdagavond in het Gemertse cafe Alleman ‘Tuney Tuesday'. Hij introduceert de hoofdgasten van de avond en brengt dan enkele van zijn nummer ten gehore. Nu zong hij ondermeer het fraaie nieuwe ‘High Acres'. Dat nummer over een opa met zijn kleinkind hoopt hij volgende maand op te nemen voor het nieuwe Watchman-album dat komende herfst het licht ziet.
Ambrozijn komende weken
18/3: Triskell Winterfolkfestival, Theater Landgraaf
19/3: De Strandpaal, Assenede
20/3: Talternatief, Tielt
21/3: Heksenketel, Antwerpen
23/3: Boombal Brussel, Hoornastraat 97, Etterbeek
26/3: Espiral, Borsbeek
08/4: Closjard, Torkout
10/4: Koningstheater, Den Bosch (14:30)
18/4: Trefpunt, Gent
Zie ook: www.ambrozijn.be.
Tot slot nog enkele foto's van het concert: