De Music-Meeting in Nijmegen is een gedurfd festival, waar je kennis kunt maken met nieuwe trends op het gebied van cross-over en wereldmuziek. Die reputatie maakt het interessant, zeker ook voor de pers. Afgelopen weekeinde tijdens de 21ste editie vaardigden bijvoorbeeld zowel De Volkskrant als De Gelderlander ieder twee journalisten af. Conclusie: ‘Dit jaar iets minder vernieuwing, maar de MM is nog steeds een goed graadmeter voor wat er speelt' (Volkskrant). ‘De MM is een uitermate boeiend en gezellig festival maar het slaagt er ondanks haar inspanningen niet in de jeugd aan zich te binden. Het festival is hierdoor een briljante mislukking'. (De Gelderlander).
In de Gelderlander schreven René Megens en Jeroen Schwartz een uitvoering sfeerverslag. De Volkskrant brengt een meer recenserend artikel van de hand van Ton Maas en Frank van Herck. Hieronder zetten we bevindingen van beide kranten naast elkaar.
Jongeren
De Music Meeting had dit jaar gehoopt op meer jongeren. Een deel van het festival was daartoe gratis gemaakt. Er waren twee podia. De Muts en De Haai. Voor De Muts moest je betalen voor De Haai en een flink deel van gezellige festivalterrein niet. Dagjesmensen en jongeren bleven dus hoofdzakelijk rond De Haai hangen. De Gelderlander: ...MM zelf mist jongeren. Ook met deze editie slaagt ze er ondanks haar inspanningen niet in de jeugd aan zich te binden. Het festival is hierdoor een briljante mislukking. Dat laatste geeft ook de festivalorganisatie toe. "Maar dit is niet het einde. Integendeel, we staan nog maar aan het begin van het verjongingsproces", zegt programmeur Wim Westerveld. Dit uitermate boeiende en gezellige festival lokt vooral ouderen en, voor het eerst, dagjesmensen. Het festival trekt ruim drieduizend toeschouwers, iets meer dan vorig jaar. Maar als gevolg van de nieuwe formule zijn er beduidend minder kaarten verkocht. Jongeren begeven zich wél op het gratis gedeelte van het festival - en marktterrein. Ook het gros van de bezoekers van Club mm...!, het zaterdagnachtprogramma dat jongeren aan MM moet laten ruiken, is jeugdig. Maar de aanwas blijft minimaal... De Volkskrant laat ook organisator Wim Westerveld aan het woord. Hij zegt ondermeer: ‘De leeftijdsopbouw van ons publiek moet beslist evenwichtiger, willen we op termijn kunnen overleven (...) Het festival wordt niet bedreigd, onze subsidie is voor de komende vier jaar min of meer gegarandeerd...'
Geen overlap
Zoals bij veel festivals speelde ook tijdens de MM in het verleden zich meer concerten tegelijkertijd af. Nu was elke overlap uitgebannen. Voor de een 'n zege voor de ander niet.
De Gelderlander: ...De nieuwe opzet van MM werkt ontspannend. In het verleden overlapten nogal wat optredens elkaar en was het rennen van hot naar haar, in de wetenschap dat je hoe dan ook iets zou missen....
De Volkskrant: ...Jammer dat in de nieuwe benadering alle concerten achter elkaar plaatsvinden, zodat het aangenaam grasduinen wordt beperkt. Als een van de onderdelen je weinig bekoort, is het een uur wachten voor er weer iets van je gading gebeurt...
Hier nog een aantal citaten uit beide artikelen:
De Gelderlander:
...Kosten noch moeite zijn bijvoorbeeld gespaard om het Park Brakkenstein, op zich al een plaatje van een festivalplaats, fraai aan te kleden. Treffend voorbeeld van deze editie, de tweede MM in Brakkenstein, zijn de speellocaties De Muts en De Haai. De Muts is een overkapt podium en luisterplek. Een hijskraan houdt een enorme en hoge overkapping op zijn plaats. Uitermate fraai. Jammer alleen dat De Muts niet De Hoge Hoed heet. Want er wordt op die locatie nogal wat te voorschijn getoverd. Vooral op zaterdag toont de Music Meeting in volle glorie wat voor een boeiend en afwisselend festival het is. De Braziliaanse singer/songwriter Badi Assad werpt haar ziel, zaligheid en een groot deel van haar lichaam in de strijd. Perfect solo-optreden van een muzikante die de vitaliteit van Anouk en de zelfverzekerdheid van Madonna heeft en zichzelf als percussie-instrument gebruikt. Inventief. Ook DJ Spooky en zijn Aziatische vrienden van Raw Materials houden niet van een muzikale monocultuur. Integendeel: de drie Newyorkers mixen jazz, avantgarde en hiphop tot een hectisch brouwsel. Veel weglopers bij deze wereldprimeur. Gelopen wordt er ook bij Mahmoud Ahmed, maar dan richting podium. De krasse knar (65) krijgt het publiek massaal aan het dansen met zijn Ethiopische swingpop...
...in De Muts vinden de opvallendste optredens plaats. Daartoe behoren de Argentijnse accordeonist Chango Spasiuk, die zijn instrument laat huilen en schetteren van geluk, de vijfsterrenpop van Djamal Laroussi plus Algerijnse boyband en de show van de ArtEZ-Bigband & String Orchestra. Veertig conservatoriumstudenten brengen een eerbetoon aan The Pointers Sisters door hun album Live at the Opera House te spelen. Dat gebeurt aanvankelijk met een Nederlandse stijfheid, maar tegen het eind komen de zangeressen los, al missen ze de soul van hun Amerikaanse voorbeelden...
De Volkskrant:
...Dat ‘ouderwetse' genres nog goed op zichzelf staan, bleek toen de enige echte ster van de zaterdag aantrad. Het was de met overvloedig charisma gezegende Ethiopische zanger Mahmoud Ahmed. Natuurlijk is ook zijn werk oorspronkelijk een mengvorm; de twaalf-achtste ritmes van de stuiterende grooves zijn kruisingen tussen de vierkwartsmaat van rock en blues en Afrikaanse triolen. En de stomende riffs van de twee tenor-saxen herinneren aan Stax-soul. Maar er ontstond iets dat meer was dan de som der delen. Ahmed zingt de typisch Algerijnse intervallen en melodieën met een machtig orgelend stemgeluid, en net als in de beste soul met een passie die aan extase grenst...
...Met tango heeft de muziek van accordeonist Chango Spasiuk uit Noord-Argentinië vrijwel niets te maken, wel met Oost-Europa. De chamané is ontstaan uit een kruisbestuiving van de polka's die Oekraïense en Poolse immigranten in de 19de eeuw meebrachten, met het erfgoed van de indianen en zwarte slaven. Fascinerend is de manier waarop hoekige Balkan-ritmes wonderwel samengaan met de slepende tred van Afrikaanse polyritmiek. Bovendien tilt Spasiuk het genre ver uit boven dat voor bruiloften en partijen....