Blind Guardian
Blind Guardian: metal met een folky inslag
Erik Krebbers recenseert in het Deventer Dagblad het concert dat de Duitse metalband Blind Guardian in Rijssen gaf. Hij ontdekte ook wat folkinvloeden:
….Blind Guardian heeft een wereldwijde reputatie op het gebied van de epische metalmuziek. Steekwoorden zijn: Tolkien, kruisvaarders, speedmetal, Queen, mythen en religie.
Ook op hun nieuwste album 'A night at the opera', een titel die Queen in een ver verleden al eens gebruikte, bedient het kwartet uit Nederrijn zich van de meest uiteenlopende historische elementen. Zelfs verwijzingen naar Galilei en Nietzsche worden niet geschuwd.
In Rijssen gaf de band het eerste - en voor ons land enige - optreden van de wereldtour. Het viertal laat zich tijdens deze kruistocht ondersteunen door een extra bassist en toetsenist. Met name de laatste voorziet de sound van een Keltische folk inslag, die de band vergelijkbaar maakt met Within Temptation, de Nederlandse en momenteel zeer succesvolle tegenhanger….
Bright Blue Gorilla
Bright Blue Gorilla In Den Haag
Donderdag 25 april om 20.30 uur treedt de Amerikaanse pop-, folk- en rockgroep Bright Blue Gorilla op in Den Haag (Willem de Zwijgerlaan 78) In een gesprek Hans Piët had voor Haagsche Courant had met Michael Glover en Robin Rosenkrantz, die de spil vormen van deze groep, ontspon zich de volgende aardige conversatie:
Robin: "Michael heeft altijd veel verschillende dingen gedaan. Hij is ooit als drummer begonnen en leerde zichzelf gitaar spelen toen hij al 23 jaar was. Op zoek naar een gitarist voor mijn groep viel ik voor zijn spel omdat het zo'n lekker jaren zestiggeluid had".
Michael: "Wat betekent dat ik niet erg goed was".
Robin: "Als ik nu terugkijk, hebben we altijd het avontuur gezocht. Weet je nog dat we tapdanslessen hebben gevolgd".
Michael: "Herinner mij er alsjeblieft niet aan. We waren zo slecht dat Fred Astaire zich in zijn graf zou omdraaien als hij ons bezig kon zien".
Robin: "Een paar jaar geleden, we waren op tournee in Nederland, wilde ik heel graag viool leren spelen. Hoewel ik dat instrument nooit onder de knie heb gekregen, heeft Michael speciaal voor mij een nummer geschreven zodat ik de viool zou kunnen gebruiken. We hebben die compositie één keer gebracht, in een jongerencentrum. Daarna heb ik het instrument verkocht".
Tom Waits
Uitstekend exclusief interview met Tom Waits in Oor:
De geest doet rare dingen
Wie muziekkrant Oor nog niet heeft gelezen, moet snel naar de kiosk of de bieb, want het exclusieve interview met Tom Waits is van grote klasse. Tom Engelshoven sprak uitgebreid met Waits in Californië en Oor vult er maar liefst 5 pagina's mee. Volgens de stopwatchers van Oor 14 minuten en 33 seconden leesplezier. Hier als voorproefje een aantal citaten goed voor zo'n twee minuten voorpret:
…'De geest, de geest doet rare dingen' mompelt hij mysterieus. Twee platen tegelijk komen er begin mei van hem uit. Het zijn, zo noem ik het maar theaterplaten. De een Alice, bevat songs die Tom en zijn vrouw Kathleen Brennan begin jaren negentig schreven voor de gelijknamige 'avant-garde opera', gebaseerd op Alice in Wonderland van Lewis Carroll. De ander, Blood Money, biedt de composities uit Woyzeck, een adaptatie van het beroemde toneelstuk van de Duitse auteur Georg Büchner (1813-1837)...
…Waarom breng je ze tegelijkertijd uit? 'Wel, songs zijn lang houdbaar. Ze rotten niet. Ze worden niet aangevreten door vliegen, ontbinden niet. Het voelde gewoon goed om ze nu uit te brengen. Dat het tegelijkertijd gebeurt, ach, dat geeft de luisteraar een keuze. Je zit in een vliegtuig en je krijgt te eten: vis of kip'.
En nu kun je de vis en de kip tegelijk eten.
'Ja. Dan wordt het kipvis.'…
…Een song schrijven is zoiets als folklore bedrijven. Folklore is uitgefilterde menselijke
ervaring. Het probleem met de waarheid is dat de mensen die weten wat er echt gebeurd is, altijd hun mond houden. Je krijgt geen woord uit ze. Maar de mensen die niks te zeggen hebben, die krijg je maar niet stil. Dus: verhalen gaan meer over wat er weggelaten wordt, over wat er niet gezegd wordt. Er wordt maar wat verzonnen om je af te leiden. Verhalen zijn in werkelijkheid smoesjes. …
…Heb je kinderen? Kinderen houden niet van ouders die kinderen zijn. Mensen die dat niet beseffen, blijven steken in hun ontwikkeling. Ze stellen het onvermijdelijke uit. Sommige mensen groeien er nooit uit. Ze houden er van rond te wandelen met een bepaald modieus tijdschrift onder hun arm, ze zijn bang om naar sommige muziek te luisteren of een bepaald merk jas aan te trekken. Anderen zijn bang voor de atoombom. Je hebt dus mensen die bang zijn om volwassen te worden'. …
…Angst is een traditie. Wat we niet begrijpen daar zijn we bang voor. Op dit moment
begrijpen we de Islam niet, of Afghanistan, Iran, Irak, Saoedi-Arabië. En nu zijn we bezig het te onderzoeken, omdat we er bang voor zijn. We denken dat we niet meer bang hoeven te zijn als we die landen ontmantelen en onderwerpen aan onze simpele, heldere, Amerikaanse inzichten. We halen het horloge helemaal uit elkaar, analyseren alle onderdelen, gebruiken ons intellect en onze CIA, totdat we kunnen zeggen: 'O, nou weten we wat hun bezielt, nu kunnen we voorspellen wat hun volgende stap zal zijn.' En dus heb je over tien jaar overal in Amerika Afghaanse restaurants. En dan beginnen we weer van voor af aan met een ander land, of een andere cultuur. Wij zijn net zo'n poppetje van teer. Sla je ons, dan slorpen we je op.'…
…Zoals de mensheid een talent voor schoonheid heeft, heeft het dat ook voor het kwaad. Hemel en hel zitten in je geest (hij wijst op zijn hoofd). De hemel is hier en de hel ook. We leven er elke dag mee.'
Je houdt daar wel van: als een dominee van de kansel schreeuwen dat de mens slecht is? 'Heerlijk, ik stam uit een lange lijn van dominees, hahaha. Dat maakt Woyzeck zo leuk: we gaan allemaal naar de hel. Stap aan boord, roeien! Iedereen aan de riemen…
Indigo Girls
Indigo Girls stellen nieuwe cd voor in Turnhout en Haarlem
The Indigo Girls spelen de komende weken in Turnhout (27 april in cc De Warande) en in Haarlem (5 mei bevrijdingsfestival)
Al bijna vijftien jaar tekenen Amy Ray en Emily Saliers uit Atlanta, Georgia voor eerlijke, openhartige en warme folksoul, met altijd de melodie centraal. Sinds ze voor het eerst van zich deden spreken met de single 'Closer to Fine' in 1989 hebben ze al negen full-cd's op hun actief staan.
In de Warande in Turnhout geven ze zaterdagavond vanaf 20.15 uur een akoestisch duoconcert. Ze presenteren dan hun nieuwe cd 'Become You', die begin maart bij Sony verscheen. Daarvoor gingen Amy en Emily opnieuw Peter Collins in de arm, die eerder al 'Rites of Passage' uit '92 produceerde, waarmee de Indigo Girls moeiteloos platinum haalden, en ook tekende voor het met een Grammy-nominatie-bekroonde "Swamp Ophelia" uit '94. De mix gebeurde door Bob Clearmountain, bekend van zijn werk met bijvoorbeeld The Who, Bruce Springsteen of Rufus Wainwright.
Na een Amerikaanse tournee met K's Choice als support, komen Amy en Emily nu naar Europa om er met hun tweetjes een reeks akoestische concerten te geven om de nieuwe cd voor te stellen. Eerst dus in Turnhout en dan op 5 mei in Haarlem.
Als voorprogramma treedt in Turnhout Sunday Blues aan, een duo dat bestaat uit zangeres Stéphanie Vloeberghs (18) en pianiste Dorien Leyers (17). Hun eerste single 'A Song For You' is niet van de radio te branden, terwijl de meisjes tussen de examens door aan hun eerste full-cd werken.
Reserveren telefonisch 014 416991 of via www.warande.be
Paradox, folkcafé Tilburg
Eens per maand folkcafé in Paradox Tilburg
Eens per maand is er op zondagmiddag folkcafé in Muziekpodium Paradox in de Telegraafstraat 62 in Tilburg. Vanmiddag vanaf 16 uur speelt het Oleg Fateev Quartet (zie elders deze pagina)
In een gezellige ambiance hebben in Paradox de afgelopen anderhalf jaar opgetreden:
Oor Hasjachor, The Very Girls & The Watchman, Ygdrassil, Tref, Vera Coomans & Tom Theuns, Tweedragt, Deux Accords Diront, Wè-nun Henk, Fluxus, Trio Viool, (BuB), Ialma, Iep & Téka en Ambrozijn. En nu dan het Oleg Fateev Kwartet.
Het Folkcafé is een initiatief van het International Folk Festival Tilburg. Door middel van het aanbieden van informatie, literatuur, contacten, muziek, cd-presentaties, concerten en sessie-mogelijkheid wil de festivalorganisatie ertoe bijdragen dat folkmuziek haar plek op het podium en daarbuiten herovert.