Billy Bob Thornton
- Billy Bob Thornton door het lint - Erik van de Berg was erbij voor de Volkskrant toen Billy Bob Thornton in de Melkweg door het lint ging. Hij zong natuurlijk - ondermeer werk van Johnny Cash - maar bakte het met zijn aankondigingen bruin en verliet zelfs boos het podium. Enkele citaten:
…Belangrijkste conclusie: nooit respect EISEN van je publiek. "I'm fortysix fucking years old", riep de met kettingen en een crucifix omhangen zanger-acteur al meteen. "Ik wil vertellen waar mijn liedjes over gaan. Als iemand daar soms geen prijs op stelt, dan kan die nú gaan pissen"…
…Het bleek niet de introductie waarop zijn aanhang had gewacht: "Je praat teveel!", werd er onmiddellijk geroepen. "Spélen!" Een dame gilde dat ze liever zijn willie zou zien. Billy Bobs grauwe gelaat vetrok van afschuw...
…Zodra Thornton aan het preken sloeg, ging het mis. Een liedje over zijn overleden broer opende hij met eennwaarschuwing aan de 'idiotic cocksucker' die laatst in Londen iets lelijks over z'n broer riep: 'I'll kick his fat ass'. Natuurlijk riep iemand meteen iets doms terug - Billy Bob brulde een rij fuck you's, schopte zijn microfoon tegen de vloer en vloog het podium af.
De band zag het ontredderd aan. De achtergrondzangeres haalde Billy Bob terug, lijkbleek en met op elkaar geklemde kaken: 'For anyone who deserves to hear this fucking song'…
Elvis Costello
Elvis Costello in Nova en de Volkskrant:
Voor het eerst sinds 15 jaar weer rock 'n roll
Gijsbert Kamer spreekt Elvis Costello en doet daarvan verslag in
de Volkskrant van donderdag 11 april. Diezelfde dag staat Costello ook het tv-programma Nova te woord. Reden voor de interviews: de release van Costello's nieuwste cd:
... Ik wilde een nieuw soort rock 'n roll plaat maken. We proberen niet modern te doen. Zo klinkt de plaat ook niet. Ik werkte met jonge geluidstechnici, die veel weten van geluidsvervormers. Die zorgen voor veel interessante contrasten.
De simpele basiscombinaties in de rock kennen we onderhand wel.
Er zijn niet zoveel akkoorden en slechts een paar ritmes.
We wilden iets nieuws geven en dit gaf ons meer vrijheid...
en op de vraag of hij niet een erg produktieve songwriter is zegt hij:
... Dat valt wel mee. Schubert heeft 500 liederen geschreven en was met z'n 35ste al dood.
Ik heb er tot nu toe zo'n 300 uitgebracht en ben al 47. Vrij middelmatig dus...
en:
...Het was een eer te werken met mensen als Burt Bacherach en Anne Sofie von Otter. De nadruk lag steeds op zang en emoties en hoe je oprechte gevoelens weergeeft...
en in de Volkskrant van 11 april:
…"Mijn kennis van elektronica is net zo relevant als die van een hoefsmid voor het besturen van een ruimteschip. Maar ik leer snel"…
en
…Zijn ervaringen met strijkkwartetten of een componist als Burt Bacharach hebben hem geleerd anders naar muziek te luisteren. Vorig jaar maakte hij ook nog een plaat met de Zweedse mezzo-sopraan Anne Sofie von Otter, For The Stars. "En dat allemaal om nu weer eens lekker van leer te kunnen trekken", aldus Costello - die nu toch wel snel naar de kern van het gesprek wil. Zijn nieuwe plaat. When I Was Cruel is, zegt hij, zijn eerste echte
rock 'n rollplaat in meer dan vijftien jaar…
en
…ik heb dit keer het ritme als uitgangspunt genomen en niet de melodie.
Ik deed zelf de drums, schreef teksten op het ritme - dat was nieuw. Daarna kwamen de melodie en de harmonische afwerking. Waarom? Omdat ik het idee had dat pop alleen vitaal kan blijven, of liever gezegd wórden, want veel vitaliteit bespeur ik er niet meer in, als het ritme de basis is van een liedje. De popmuziek waar ik het meest naar luister, is hiphop en r&b. Niet omdat ik de zang of rap zo mooi vind, de sound vind ik interessant. Er wordt steeds naar nieuwe ritmes en beats gezocht. Ook wilde ik gebruik maken van sample-technieken en tapeloops...
en
…Elvis Costello voelt niet mee de behoefte te doen alsof hij 22 is.
Bob Dylan, Johnny Cash en ook U2 kunnen nog steeds opzien baren met authentieke muziek.
Je moet, zo benadrukt hij, niet willen blijven vasthouden aan een imago.
Dan valt er nog veel te ontdekken, en kan Elvis Costello, 47 inmiddels, nog jaren mee…
Acoustic String in Raalte
Acoustic String in Raalte geeft ruimte aan de akoestische gitaar
Za 13 april - Acoustic String in Raalte. In het Hoftheater in Raalte wordt zaterdag 13 april het festival "Acoustic Strings" gehouden. Acoustic Strings is een gitaar festival dat vooral gemoedelijk en sfeervol moet zijn. Het publiek moet dicht bij de gitarist kunnen komen. Er treden op verschillende podia gitaristen op en er zijn workshops en theateroptredens. Er is een speciaal podium voor muziekscholen waar de gitaardocenten hun betere leerlingen de kans kunnen geven op dit festival op te treden.
Op de dagconcerten treden onder meer de volgende gitaristen op:
Tommy Emmanuel: Deze Australische gitarist nam zijn eerste album op in 1960 en heeft o.a. een album gemaakt met Chet Atkins. Hij speelde op de opening van de olympische spelen van Sydney. Hij verzorgt net als de anderen ook een workshop.
Gert de Meyer: Bezig aan zijn 2e solo album en een virtuoos op de 12 snarige gitaar. Gilbert Isbin: Goed voor 10 internationaal uitgebrachte CD's en inmiddels bezig aan zijn 11e album. Geeft in heel Europa concerten. Zijn stijl omvat o.a. Folk, jazz, klassiek, Hendrix en Django.
Emiel van Dijk : Volgens Harry Sacksioni, met wie hij ook nogal eens samenspeelt een gitarist met nieuwe ideeën en prachtige composities. Emiel van Dijk is een klassieke en fingerstyle gitarist, die zijn 2e solo album inmiddels heeft uitgebracht bij Acoustic Music Records.
Thin Air:Een groep gitaar-docenten die samen met een geweldige zangeres bestaande songs van een akoestisch jasje voorzien.
Alex van Voorst: Deze Haagse gitarist heeft al in vele bands gespeeld en is ook een akoesche gitaar kunstenaar. Hij speelt in de stijl van Ry Cooder en Leo Kottke.
Hans Nieuwenhuis: Een gitarist - zanger die zijn sporen de afgelopen jaren heeft verdiend door o.a. een album op te nemen met Kajak en ook met zijn duo Two-Fold regelmatig optreedt.
En vele anderen.
De presentatie is in handen van Holleboer.
Op Acoustic Strings is ook een beurs voor o.a. gitaarbouwers, gitaarmagazines en importeurs. Er zijn hapjes en drankjes. De toegang is gratis voor de beurs en de optredens op de beursvloer en workshops. Voor het theater is een dagkaart nodig van 8 Euro. De beurs is van 10.00 tot 17.30 uur.
Info Organisatie: Joop Essers 0548-611060 of 06-51948576 Muziekschool Salland: 0572-301782
Shantalla
Shantalla timmert hard aan de weg, maar blijft bescheiden
De in België woonachtige Iers/Schotse groep Shantalla is booming. Nu toert de groep door Nederland. En komende zomer staat ze op de mooiste festivals. Shantalla opent Dranouter (do 1 aug in de dranktent voor de kampeerders) en staat op zaterdagavond 10 augustus op het gezellige Folkwoods festival in Eindhoven. En ze zijn nu reeds geboekt voor het 9de Folkfestival Zwolle, op zaterdag 15 februari 2003 in Schouwburg Odeon in Zwolle.
Het succes kan niet op. Nog niet zo lang geleden deed Shantalla het Muziekcentrum in Eindhoven aan. Daar bracht de groep rond zangeres Helen Flaherty een set met -voor Ierlandgangers- minder voor de hand liggende nummers zoals de breed uitgesponnen ballad 'Marianne' die ooit door de Schotse Battlefield Band bekend werd en een vlotte uitvoering van de emigration-song 'John Riley' van Tim O'Brien en Guy Clark.
Fraai was ook de vertolking op uillean pipes van het Bretonse 'Spered Hollvedel', een instrumentaaltje dat gitarist Joe Hennon op tienjarige leeftijd in '75 voor het eerst hoorde tijdens een concert van Alan Stivell in Dublin. Het zijn allemaal nummers die ook Shantalla's nieuwste cd staan: Seven Evenings, Seven Mornings.
Shantalla is sinds de Schotse zangeres Helen Flaherty zich drie jaar geleden bij de vier Ierse instrumentalisten voegde, gegroeid als collectief. Er zijn geen uitblinkers of het zou Flaherty (ook uitstekend op bodhrán) moeten zijn. In haar verbindende teksten mengt ze sappig Schots met komisch Vlaams. Zo vertaalt ze lovesong moeiteloos in knuffelliedje.
Shantalla houdt domicilie in Brussel. Na allerlei omzwervingen liepen de Ieren Michael Horgan, Joe Hennon, Kieran Fahy en Gerry Murray elkaar in Brussel tegen het lijf. Ze bleken over dezelfde passie voor de volksmuziek van hun land beschikten. Gewapend met uillean pipes, fluiten, gitaar, viool en accordeon trokken ze van kroeg naar kroeg.
Toen de in Antwerpen wonende Schotse Helen zich bij de groep voegde, was hun naam snel gemaakt en ontpopte Shantalla zich tot een populaire fakkeldrager van Ierse en Schotse traditionele volksmuziek. Duidelijk is dat de muzikanten zich nog steeds verwant voelen met de Ierse folkgroepen die baanbrekend werk deden in de jaren zeventig, zoals The Bothy Band en Planxty.
Om de nieuwe cd Seven Evenings, Seven Mornings te promoten, toert de groep nu door Nederland. Na vier jaar hebben de leden van Shantalla nog niets van hun enthousiasme voor de muziek verloren.
Michael Horgan in een interview met Harry de Jong in de Provinciale Zeeuwse Courant: …"We zitten dan ook niet elke minuut van de dag op elkaars lip. We hebben allemaal een baan naast de muziek en gaan meestal alleen in de weekends op pad. Dat heeft dan weer als nadeel dat we niet alle optredens kunnen aannemen die we krijgen aangeboden. We hadden al een paar keer een tournee door Amerika kunnen maken, maar die was niet te combineren met ons werk. Aan de andere kant blijven we op deze manier als band wel heel lang fris…"
Helen Flaherty: "We hebben allemaal onze eigen specifieke talenten en daarmee vullen we elkaar heel goed aan." En: "We hebben helemaal niet de intentie om er rijk en beroemd mee te worden. We spelen folk omdat we van die muziek houden. We vinden het soms net zo mooi om ergens bij iemand in de keuken voor zes mensen te spelen als in een theater voor zeshonderd man publiek. Maar het is natuurlijk wel leuk om te constateren dat de interesse voor onze muziek groeit en dat niet alleen onze ouders en andere familieleden weten dat we een nieuwe plaat hebben gemaakt."
Singer-songwriter Kieran Goss zal als 'very special guest' optreden tijdens het concert van Shantalla op 26 april in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. De aanvang van het concert is om 20.15 uur. Kieran Goss is een van de drie artiesten die volgend jaar februari deel uitmaakt van de Irish Unplugged Tour die maar liefst negentien zalen zal aandoen waaronder Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht, Muziekcentrum Frits Philips te Eindhoven, Concertgebouw te Amsterdam, Chassé Theater te Breda, Oosterpoort te Groningen, De Vereeniging te Nijmegen.
Voor uitgebreide informatie over deze tournee zie: www.pbmusicprom.nl
In de Standaard verscheen de zeer lezenswaardige serie De Nieuwe Poptrends.
Peter Vantyghem schreef daarin ondermeer een verhaal over folk in Vlaanderen.
Hier een citaat:
...In de voorbije vier jaar is duidelijk geworden dat folk, of wereldmuziek, een specifieke marketing nodig heeft. Ambrozijn is na één plaat bij Virgin terug bij Wild Boar, en in de studio met de producer Gabriel Yacoub. Dis Huyghe (Virgin): ,,We hebben er 3000 van verkocht. Maar omdat de groep het op haar manier wil blijven doen, wat ik respecteer, was het beter dat we de samenwerking stopzetten.''...
...,,Ik had hen gewaarschuwd'', zegt Erwin Libbrecht van Wild Boar. ,,Wie groot is, past beter bij een major. Maar een kleine, gespecialiseerde firma vindt beter de weg naar het publiek van deze muziek, ook op internationaal niveau. Dat Ambrozijn naar Wild Boar terugkomt en dat een succesvolle groep als Shantalla blijft, toont dat we sterker zijn geworden, en geloofwaardig"...