Madingma
: Broers Timmermans vormen duo Madingma - Vlaanderen kent weer een nieuw duo: Madingma. Het wordt gevormd door twee broers Timmermans. Stefan speelt een belangrijke rol in Fluxus (fluiten, doedelzak en aankondigingen). Diederik Timmerman bespeelt in de groep Netel de diatonische accordeon. Ze zijn morgen te horen in 't Ey in Belsele vanaf 20 uur. Dan treedt ook op Trad arr. info http://surf.to/tEy
De broers spelen al van jongsaf samen: thuis, tijdens jams of op kleine en grote podia. Ze zijn dan ook berucht en beroemd binnen het folkcircuit. Samen stonden ze op het podium tijdens de laatste toernee van Carlos Nuñez die hen als gasten uitnodigde.
Cristina Branco verovert de wereld vanuit Nederland
Cristina Branco komt naar ons land voor een uitgebreide tournee en begin augustus staat ze op het grote Dranouter folkfestival in België. In eigen land is de Portugese lang niet zo populair als hier. Daar vinden ze haar repertoire en haar stijl te modern.
TV
Vorige week was Cristina Branco nog op de Nederlandse tv te zien in een gastrol bij de populaire popgroep Blof. De dertigjarige Cristina leerde op haar 18de de fado kennen. Negen jaar later werd ze beroepszangeres. In ons land werd twee jaar geleden een cd uitgebracht die geheel gewijd was aan vertaalde teksten van de Nederlandse dichter Slauerhoff, die veel en graag in Portugal kwam. Het album was goed voor platina.
Ook in Frankrijk is ze succesvol en andere landen volgen: Italië, Duitsland, België, Spanje, Brazilië en ook in de VS en Astralië beginnen ze de frêle zangeres te kennen.
Interview
In een interview met René van der Velden legde ze onlangs in De Gelderlander uit hoe het komt dat ze in Nederland bekender is dan in eigen land:
,,Iemand uit Nederland keek in 1997 toevallig naar een tv-programma in Portugal. Ik zong toen pas voor de tweede of derde keer. Die Nederlander, nu mijn manager, nodigde me uit voor twee concerten in Amsterdam, om 25 april 1974 (Anjerrevolutie) te gedenken. Ze maakten een cd van die concerten. Dat werd een succes en zo raakte ik bekend hier. Dit land is de basis voor mij. Hier zal ik al mijn nieuwe albums presenteren. In dit land hebben mensen van het begin af aan in mij geloofd…
En:
…"Voor Hollanders is fado een donker, somber lied, verdrietig, melancholisch. Voor mij is het veel meer dan dat. Hoop, sensualiteit. Het gaat over het leven, over Lissabon, over mijn land.'' …
En over haar eigen land:
… ,,Slechts een kleine intellectuele minderheid kent mij daar. Men vindt mij te modern. Het staat te ver van de traditie af. Dat duurt nog enkele jaren. Mijn land is ook aan het groeien en aan het moderniseren. Toen Amália (Rodriguez red.) dertig jaar geleden begon, werd ze ook niet beschouwd als een fado-zangeres. Ik heb nooit in die fado-lokalen willen zingen. In die lokalen lijkt het alsof deze muziek zich niet ontwikkelt. Alles is er altijd hetzelfde. Ik heb gebroken met die traditie en heb er nieuwe muziek van gemaakt. Die lokalen zijn voor toeristen, niet voor muziekliefhebbers. Het is niet spontaan, dat is jammer. Natuurlijk mag deze traditionele muziek voortbestaan maar er moet ruimte zijn voor een moderne stroming"….
Frankrijk
Zoals gezegd is Cristina Branco ook in Franrijk doorgebroken. Recensente Véronique Mortaigne van Le Monde ging helemaal uit haar dak toen ze Branco hoorde tijdens haar eerste concert in Parijs. Als Cristina Branco zong, was ze ondersteboven. De andere toeschouwers ook.
Zo schreef ze:
…"Cristina Branco is jong! Niet eens 30 jaar. Ze is mooi. En somber als onweerslucht. Haar fado is geworteld in de traditie, in authenticiteit, maar overstijgt de stereotypes. Ze zaait nieuwe wegen. Maar ze bewandelt ook de oude. Ze is als een mystieke cultus, die de cirkel sluit tussen nostalgie en noodlot. Ze is bescheiden, hoedt zich voor uiterlijke schijn. Ze verkiest "zijn" boven "lijken op". Ze zingt krachtig en rechtuit, gevoed vanuit het diepste innerlijk. Haar vibrato raakt je diep in je hart. Ze draagt de kracht van het lijden uit, zo eigen aan het genre. Ze wordt begeleid door een gitaar-trio onder leiding van Custódio Castelo. Ze durft af te wijken van de betreden paden, maar toch durft ze zingen zoals Amàlia het deed… En ze slaagt erin, gedragen door een gracieuse lichtheid." …
Tournee door Nederland
De tournee door Nederland ziet er als volgt uit:
za 04 mei: LUX theater Nijmegen
do 09 mei Theater De Lievekamp Oss
vr 10 mei: Theater De Lievekamp Oss
zo 12 mei: De Harmonie Leeuwarden
di 14 mei: Schouwburg Odeon Zwolle
wo 15 mei: Arsenaal Theater Vlissingen
do 16 mei: Oosterpoort Groningen
vr 17 mei: Musis Sacrum Arnhem
zo 19 mei: De Kleine Komedie Amsterdam
ma 20 mei: De Kleine Komedie Amsterdam
wo 22 mei: Theater De Vest Alkmaar
do 23 mei: Stadsgehoorzaal Leiden
vr 24 mei: MC Frits Philips Eindhoven
za 25 mei: Chassé Theater Breda
CD's kopiëren
Cd-branche brandt haar vingers
De consumentenbond wil dat platenmaatschappij Sony Music beveiligde cd's terughaalt uit de winkel. De schijfjes, ondermeer van Celine Dion, kunnen door een technische ingreep niet gekopieerd worden. Door de beveiliging kunnen kopers ze ook niet op een computer afspelen.
Wie dat wel doet, loopt de kans dat de computer crasht.
Beveiliging werkt nauwelijks
Overigens werkt de beveiliging nauwelijks. De Cd van Celine Dion is op internet te downloaden. Onder de miljoenen internetters zitten honderden wizkids die op elke beveiligingspoging tot nu toe een antwoord hebben. En anders grijpt de rechter wel in zoals vorig jaar toen het label BMG een cd van Natalie Imbruglia moest terughalen, omdat de cd's vanwege de beveiliging op sommige gewone spelers niet wilde draaien.
De Consumentenbond vindt het ontoelaatbaar dat de schijf een computer kan doen crashen. Daarmee laat Sony toe dat het eigendom van anderen beschadigd kan raken. In de Warenwet is dat expliciet verboden. Ook schendt het bedrijf het wettelijk recht op het maken van kopieën voor eigen gebruik. De kopieerbeveiliging wordt geacht te voorkomen dat degene die de cd koopt, een kopie voor eigen gebruik kan maken. Juist dat is wettelijk toegestaan. De kopie mag niet verkocht of weggeven worden.
CD-verkoop flink gedaald
Sony vindt dat het alles mag doen, om te voorkomen dat cd's worden gekopieerd. Des te meer omdat tot nu toe een electronicafabrikant als Philips niet staat te springen om mee te werken aan pogingen om cd-branders van beveiliging te voorzien om kopiëren te voorkomen.
Sony is niet de enige die bezorgd is over het cd-branden. De complete muziekindustrie luidt de noodklok. Wereldwijd zijn in 2001 3,3 miljard minder cd's verkocht, dat is een daling van 6,5 procent. (in Nederland ging het om 3 procent omzetverlies). De totale omzet zakte met vijf procent tot 38,3 miljard euro. De omzetdaling bij de singles was helemaal gigantisch: 16 procent. Als oorzaken van de daling worden thuiskopiëren en illegale verspreiding via internet gezien. Ook de economische crisis en de concurrentie van ander audiovisueel vertier worden als oorzaak gezien. In Zuid-Amerika wordt ook veel gebrand. In Brazilië werden 25% minder cd's verkocht. De jaarcijfers van de internationale muziekorganisatie IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) liegen er dus niet om.
Frankrijk en Engeland uitzondering
Uitzonderingen op die trend zijn onder andere Frankrijk en Groot-Brittannië. In Frankrijk steeg de omzet met zowat tien procent: van de twintig bestverkochte albums waren er achttien van eigen bodem. In Engeland zorgde de thuismarkt voor een groei van vijf procent, terwijl ook Italië en Spanje een bloei in het lokale repertoire noteerden.
De voorzitter van IFPI, Jay Berman, benadrukte dat de dalingen geen gevolg zijn van een verminderde populariteit van muziek. De vraag naar muziek is volgens de organisatie zelfs groter dan ooit.
Uit onderzoek in de VS en Duitsland is volgens IFPI gebleken dat consumenten door het illegale branden en verhandelen minder cd's kopen.
In het verleden kon er geen direct verband tussen kopiëren en de verkoopdaling aangetoond worden. De voorzitter zei daarom verdere maatregelen te willen nemen om het kopiëren op grote schaal tegen te gaan.
Hooizolder Heeze
Americana op een hooizolder in Heeze
Uit het niets begon Ad Voets (54) vorig jaar oktober het Poppodium Heeze. Hij wilde vooral de 'ware muziekliefhebber' bereiken met zangers en groepen in de Americana-stijl. Aan corresdondent Ton Spoelder van het Eindhovens Dagblad vertelt hij te denken op de goede weg te zijn. Enkele citaten:
…Groepen en muzikanten als Kevin Montgommery, Chip Taylor, Jim Roll, Frogholler en John Train trokken het afgelopen half jaar naar het podium van De Hooizolder. "De Hooizolder naast de oprijlaan van het kasteel is een prima locatie. Artiesten komen hier binnen en zeggen 'wauw, great'…
…"En als je ze dan uitlegt dat De Hooizolder eigenlijk een oude boerderij is die bij het kasteel hoort, dan wanen ze zich op historische grond. Ze zijn heel blij met deze plek en we hebben in korte tijd bij die jongens al een goede naam opgebouwd. Op hun tour ontmoeten ze collega-artiesten en dan gaat het van: 'you should go to the Poppodium Heas!'. Want Heeze kunnen ze niet uitspreken."…
…En de toeschouwers vinden ook de weg naar Heeze. Gemiddeld zo'n honderd per concert. Ze komen uit een groot gebied, zelfs uit België en Duitsland. Voets: "Dat hadden we niet verwacht. Maar geïnteresseerden halen die informatie uit de websites van de artiesten, waar ook de tourschema's op staan en kijken dan welk optreden in Europa het meest dichtbij is." …
Sois Belle
Sois Belle gaf er bij Debuutrock 'een lap op'
"Een act van een half uur was kort maar we hebben er in ieder geval een lap op gegeven. Op z'n Sois Belle's!", aldus Karl Debaillie desgevraagd over het concert dat Sois Belle gaf tijdens Debuutrock 2002,
vrijdag 19 april in Gent.
Na een selectie uit ruim 500 demo's waren behalve Sois Belle nog zeven groepen geselecteerd voor Debuutrock.
De bands werden in De Vooruit in Gent aan publiek, pers en vaklui voorgesteld. Er is ook een compilatie-cd opgenomen met van elke band één nummer.
Cultuurshock
"Wij waren in ieder geval een cultuurschok tussen de rockende en zware loeiende gitaren.
Voor ons niet het perfecte biotoop. Maar het publiek had duidelijk oog en oor voor ons.
Als vierde groep optreden om 22u15 bleek goed getimed te zijn. We speelden voor een volle Vooruit!
Iets wat de groepen die starten en eindigden zeker niet kunnen zeggen", aldus Karl Debaillie,
die in Sois Belle accordeon en zang voor zijn rekening neemt.
Deze Westvlaamse groep bestaat verder zanger/gitarist Pieter Boussemaere, bassist/zanger Gautier Platteau en drummer Guido Dieusaert.
Door ieders eigen muzikaal verleden creëert "Sois Belle" een eigen frisse opzwepende 'folkpop' stijl waarin de accordeon en de stemmen centraal staan. Het resultaat is een heuse mix met folk, salsa en reggae. Hun teksten zingen ze daarenboven in het oud en hedendaags Nederlands en in het Frans en het Spaans.
Labadou x
De presentatie op Debuutrock zou doen vermoeden dat Sois Belle pas net bestaat. Maar nee, vorig jaar al baarde de groep opzien met swingende concerten tijdens het Dranouter folkfestival en het Deerlijke folkfestival. In de finale van de Nekka-wedstrijd behaalde Sois Belle 23 maart dit jaar de tweede plaats achter Yevgeni.
Zondag 5 mei a.s. speelt Sois Belle op het Labadoux-festival.
Het lijstje van aanstaande optredens ziet er verder als volgt uit:
za. 11/05 Ieper Grote Markt 17u00 Vredesfeesten
wo. 29/05 Rollegem O.C. 20u30
zo. 30/06 Overijse Kleinkunstfestival 14u30 www.kleinkunst.be
zo 07/07 Langemark 11u00 Bakelandtfeesten
za 13/07 Ham VZW Celtic Art Gallery
za 20/07 Gent Sint-Baafs 20u00 Gentse Feesten
Vr 09/08 Geluwe 22u00
Za 31/08 Poperinge Marktrock
Vr 06/09 Heule parktent 21u30 Tinnekesfeesten
Info: www.soisbelle.be