The Band
The Last Waltz van The Band niet voor het laatst
Van het afscheidsconcert in 1976 van de legendarische groep The Band, genaamd The Last Waltz, is destijds een film verschenen onder regie van Martin Scorsese en een soundtrack-album.
Nu, ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van The Last Waltz komt er een dvd uit op 7 mei met ondermeer opnamen van het concert die niet in de film waren opgenomen. Bovendien zijn er reacties van musici en critici toegoegd.
Rhino Records brengt op 16 april een 54-tracks remixed album uit van het afscheidsconcert.
The Band - ook wel de eerste Americana-band genoemd - verenigde vanaf het allereerste begin van hun bestaan in '68 het beste uit blues, R & B, country, gospel en rock in één sound. Dat alles zonder kapsones, juist in een tijd waarin het showelement in de lichte muziek steeds belangrijker werd.
"Music From Big Pink," het debuut-album van The Band in '69 werd een enorm succes; met name ook bij collega-muzikanten. Zo was het voor Richard Thompson een inspiratiebron in de ontwikkeling van zijn muziek in de Engelse folkrevival. En ook Eric Clapton was onder de indruk van de muziek én de bescheiden uitstraling van The Band. Onder de muzikanten die graag met The Band samen speelden trouwens niets dan grote namen: Eric Clapton, Bob Dylan, Neil Young, Joni Mitchell, Muddy Waters en Van Morrison. Een aantal van hen betrad ook het podium tijdens The Last Waltz.
The Band was het alsmaar onderweg zijn na acht jaar toeren meer dan zat. Vandaar in '76 The Last Waltz. Maar ze wilden wel als groep platen blijven maken. "The road had become a goddamn impossible way of life," verklaarde gitarist/songwriter Robbie Robertson in de film. Drugs, alcohol en vermoeidheid eisten hun tol. Maar, zei Robertson: "The Band will never break up." Er kwam nog één elpee uit in '77: Islands.
"Everybody drifted from the nest and never came back," zei Robertson afgelopen maand in een interview. "I slowly realized that I didn't know how to retrace my footsteps. After a while, we just stopped talking about it."
Maar de overige Band-leden kwamen toch weer bij elkaar, zonder Robertson. Op 3 maart 1986 - ze waren op toernee en speelden in de Cheek to Cheek Lounge in Winter Park - hing na de show toetsenman Richard Manuel zich op in zijn hotelkamer. Bassist Rick Danko overleed in 1999.
Het tribute concert ter ere van Willie Nelson belooft een gigantische affiche te krijgen.
Voor 14 april hebben zich op het laatste moment aangemeld: Keith Richards, Norah Jones, the Dixie Chicks en Emmylou Harris.
De Red Headed Stranger staat bij zijn collega's in de VS in hoog aanzien. Voor de tribute in Nashvill's historische Ryman Auditiorium zegden eerder al toe: Ryan Adams, Hank Williams III, Sheryl Crow, Dave Matthews, Matchbox Twenty, Jon Bon Jovi and Richie Sambora, LeAnn Womack, Aaron Neville, Brian McKnight, and Vince Gill.
Hoe de tribute precies gaat verlopen is nog niet bekend. Er is in ieder geval een plan om voor een reprise van de legendarische Highwaymen, de supergroep uit de tachtiger jaren met Nelson, Waylon Jennings, Johnny Cash en Chris Khristofferson.
Hun plaatsen worden nu ingenomen door: Hank Williams III, Keith Richards, Ryan Adams and Willy Nelson zelf. Voorwaar een illuster gezelschap.
Van de concerten worden radio-opnamen gemaakt. Of daar weer een cd uit voortkomt is nog onbekend.
Di Naye Kapelye
A Mazeldiker Yid:
nieuwe cd van Di Naye Kapelye - Di Naye Kapelye trok onlangs door ons land - met enkele indringende concerten - om de nieuwe cd A Mazelkider Yid te promoten. Op deze cd reconstruereert de groep Joodse muziek uit verschillende streken. Ondermeer uit Noord Roemenië, om preciezer te zijn de regio Maramures, waar tot de Tweede Wereldoorlog een grote joodse gemeenschap woonde, die sterk vast hield aan de eigen traditionele taal en gewoontes. De muziek uit deze regio staat vanwege haar strenge religieuze context, los van klezmer. Met zijn tweetjes als koppeltje dansen kon bijvoorbeeld niet. Maar van enig opportunisme was wel sprake, want bij een grote bruiloft hoorde een grote band, dus ronselden de joodse muzikanten net zo goed onder hun Hongaarse of Roemeense collega's, of zelf bij plaatselijke zigeuners om hun band te completeren. Met deze invloeden in de volksmuziek van de Maramures moest Die Naye Kapelye rekening houden bij het reproduceren van die typische traditionele muziek. Bovendien was het moeilijk om na de Holocaust nog overlevende muzikanten te vinden die de typische stijl konden voorspelen.
Bob Cohen en accordeoniste Christina Crowder hebben in oost-Europa nog overlevenden van de holocaust gesproken, maar ook in joodse kringen in Amerikaanse steden en bijvoorbeeld Antwerpen werden ze wat wijzer.
Op deze cd spelen ook twee muzikanten mee van Muzsikás: Mihály Sipos (viool) en Péter Éric (3-string 'kontra' viola).
Roosendaalse Folkclub Majoppeveld
Zaterdag gratis folk in Roosendaalse kroegen
Voor de zeventiende keer houdt Folkclub Majoppeveld zaterdag 6 april een folkroute in het centrum van Roosendaal. Zeven bands treden in cafees op. De entree is gratis.
In het Wapen van Roosendaal op de Markt speelt de swingfolk-band PRO met traditionele Ierse en Amerikaanse folk .
In No.13 aan de Kerkstraat treedt het duo Cleanhead & Barefoot op met blues vanaf de jaren dertig.
Wally's Place aan de Molenstraat speelt de klezmerband Agge Nebbisj.
The Cajun Company speelt two-steps en walsjes in Den Oude Lantaern in de Brugstraat.
In Proeverij Caruso aan de Nispensestraat treedt Los Jazzicos op; een duo met Spaanse jazz en bossa nova.
In café Ergens Anders op de Bloemenmarkt mixen de Fijne Mannen allerhande folkstijlen.
Country-zanger Francis Levoy laat zich inspireren door Bob Dylan en Paul Brady. Met zijn band The Blowrangs treedt hij op De Drie Weesgegroetjes in de Molenstraat.
Autumn K. Dial
- Autumn K. Dial en de invloed van PJ Harvey - Autumn K. Dial, de Amerikaanse singer-songwriter wiens debuut 'Wanted: Autumn K. Dial and her guitar' eind vorig jaar in Europa verscheen, treedt vanaf het Blue Highways Festival op 24 maart her en der in het land op. Hans Piët laat haar aan het woord in de Haagsche Courant:
..."Ik heb mijn plaat opgedragen aan mensen die verliefd zijn. De reden is omdat de meeste liedjes die ik schreef dat thema als onderwerp hebben"....
...Dial borduurt naar eigen zeggen voort op de traditie van de rhythm & blues en folk . "Ik heb er altijd van gehouden, maar ik heb ook veel naar soulmuziek en rock & roll geluisterd. Voor mij gaat het wat die blues betreft om zangeressen als Memphis Minnie en Bessie Smith. De manier waarop zij zongen correspondeert met die van mij. Ze hebben mij leren zingen. Ook het werk van P.J. Harvey is een invloed. Het nummer 'The place where time froze' van mijn album had van haar kunnen zijn. Een mannelijk referentiepunt is Ben Harper en wel vanwege zijn slidegitaar-spel"....