Bladen
Een week geleden gaven The Walkabouts twee concerten in ons land. Aanstaande zaterdag staan ze in de AB in Brussel. Waar The Walkabouts in het verleden graag romantische verhalen vertelden in hun songs, laten ze zich op hun nieuwe album Acetylene verleiden tot expliciet politieke teksten. Zo schrijft Sasha Van der Speeten in De Standaard. In een uitvoerig artikel laat zij ook Walkabouts-leider Chris Eckman aan het woord.
Op het jaarlijkse festival in het Franse Saint Chartier ging de eerste prijs voor beste doelzak-solist niet naar een Fransman, maar verrassend genoeg naar de 19-jarige Puck Duits uit Beusichem. In een uitvoerig vraaggesprek zegt ze in het Utrechts Nieuwsblad ondermeer: ,,Een van de juryleden zei achteraf tegen me dat bij de anderen de techniek er zo dik bovenop lag, terwijl het bij mij veel vloeiender was.''
Onderaan dit artikel lees je nog een reactie op het artikel met passages uit het Vlaamse Dagblad De Standaard over de Belgsiche doedelzakbouwers. Zij hebben het tegenwoordig druk. Dat geldt ook voor die in eigen land, aldus Arnold Keizer.
Door de folkrevival in België hebben de zeven doedelzakbouwers die dat land rijk is, het druk. Bij de Hasseltse doedelzakbouwer Soete is de wachttijd voor een doedelzak twee jaar, terwijl dat enkele jaren geleden niet meer was dan een paar maanden. Rémy Dubois, de bekendste doedelzakbouwer van het België, laat zijn klanten in Verviers tot zes jaar wachten. ,,Dat komt niet omdat de doedelzakbouwers van nature lui zijn'', legt Soete lachend uit aan Stef Telen, medewerker van het Vlaams dagblad De Standaard. ,,Wel omdat we alles manueel doen. De doedelzak is geen confectie-instrument, je kunt bij mij niet kiezen uit tien verschillende exemplaren. Dat maakt dat elke doedelzak uniek is, maar ook dat in de fabricage ervan bijzonder veel tijd kruipt''.