In deze dagen van internet is het het blad New Folk Sounds toch gelukt om maar liefst honderd keer een nieuw exemplaar uit te brengen. Vanaf deze plaats dan ook de hartelijke felicitaties van de redactie van Folkforum. In het jubileumnummer van NFS komen o.a. Alison Krauss, Luka Bloom en Mariza aan bod.

Het team van NFS bestaat uit enthousiaste vrijwilligers, zonder wie dit nooit mogelijk was geweest. Zij hebben ook voor deze editie weer een aantal interessante bijdragen geleverd. Het blad geeft vooral achtergronden en gaat vaak de diepte in, waar internetartikelen toch vooral compact van structuur moeten zijn. Zo staat er in dit nummer een uitgebreid stuk over Jantina Noorman, die al in 1955, lang voor de revival van de jaren zeventig, in de VS (bij het label Folkways) een elpee opnam met Nederlandse volksliedjes. Eelco Schilder ging naar haar op zoek en vond haar uiteindelijk in Engeland terug, waar ze nu rustig op het platteland leeft. Ook Rolf Groeneveld maakt een duik in de geschiedenis, met een artikel over de jeugdbonden, die de wortels vormen van de Nederlandse folkscene. Joop van den Bremen heeft een verhaal over Ate Doornbosch, die we zo'n beetje de Alan Lomax van de Lage Landen kunnen noemen. Van zijn veldwerk verschijnt dit jaar nog een tien-cd-box.

Luka Bloom
Ellen Segeren
beschrijft middels een interview het verhaal van Luka Bloom van de afgelopen tijd. Hij kreeg weer last van de peesontsteking waar hij al jaren mee kampt, maar ditmaal gaf zijn stem ook problemen. Na een operatie en vier maanden zwijgen leerde hij zijn stem anders te gebruiken. Onlangs kwam zijn cd Innocence uit, met daarop het resultaat van wat hij in die periode heeft beleefd. Luka Bloom: "Ik moest met mijn nieuwe stem een volledig nieuw repertoire opbouwen. Ik heb eerst Innocence gemaakt. Stapje voor stapje breng ik voor de optredens sommige oude nummers weer in, maar wel anders dan voorheen. Ook mijn gitaarspel is veranderd. Ik heb besloten om de eenvoud te omarmen. (...) In een tijd waarin mensen volledig geobsedeerd zijn door techniek, ga ik precies de tegenovergestelde kant op."

Mariza
Van Philip Nijman een stuk over Mariza, de fadozangeres die heel snel is uitgegroeid tot een grote ster. Over haar derde cd, Transparente: "Als ik vond dat hij [producer Jaques Morelenbaum, red.] te sterk afweek van wat gebruikelijk is in de fado, reageerde hij, 'lieverd, we zijn met muziek bezig.' Zulke opmerkingen zetten me aan het denken en deden me de grenzen van de fado verkennen."

Alison Krauss
Over deze diva van de bluegrass een achtergrondverhaal van Ron Janssen. In twee bladzijden een geschiedenis van een fenomeen. De prijzen zijn niet meer te tellen, concerten zijn steevast uitverkocht en de dame is pas 34. Voor wie hoopt dat ze Europa zal aandoen: "Die tournee zit wel in de pen. Er wordt over gepraat, maar op het moment gebeurt er volgens mij niet meer dan dat." Wie haar wil zien zal dus moeten proberen om kaartjes te krijgen voor een van de optredens over de grote plas. De selectieve discografie geeft echter aan dat er thuis ook een heleboel te genieten valt. Noot van de redactie: Na het schrijven van dit artikel kregen wij mail van Ron Janssen dat Alison in september Ierland, Schotland en Engeland aandoet. Het is echter zaak om er snel bij te zijn, enkele optredens zijn al uitverkocht.

Hiermee zijn niet alle namen genoemd van de mensen die meewerken aan NFS. Het was slechts een willekeurige greep uit nummer 100, waarin ook nog artikelen staan over Twee Violen en Een Bas, Rémi Decker, de cd Nr.100 van Dommelvolk, de dansen van het folkbal (an dro en hanter dro), Liu Fang, Ad Vanderveen, Smutfish, Leoni Jansen en Mahala Raï Banda. Verder verslagjes van Blue Dew Folkvillage, Blue Highways, International Gipsyfestival en de slotdag van het Festival Mundial. Tot slot zoals altijd heel veel recensies, van Aedo, Vera Coomans & Jaune Toujours, Eliza Carthy & The Ratcatchers, Freddie White, Ryan Adams, Boubacar Traoré, Tinariwen e.v.a.