Op het jaarlijkse festival in het Franse Saint Chartier ging de eerste prijs voor beste doelzak-solist niet naar een Fransman, maar verrassend genoeg naar de 19-jarige Puck Duits uit Beusichem. In een uitvoerig vraaggesprek zegt ze in het Utrechts Nieuwsblad ondermeer: ,,Een van de juryleden zei achteraf tegen me dat bij de anderen de techniek er zo dik bovenop lag, terwijl het bij mij veel vloeiender was.''
Onderaan dit artikel lees je nog een reactie op het artikel met passages uit het Vlaamse Dagblad De Standaard over de Belgsiche doedelzakbouwers. Zij hebben het tegenwoordig druk. Dat geldt ook voor die in eigen land, aldus Arnold Keizer.
Hier nog enkele passages uit het vraaggesprek met Puck Duits in het Utrechts Nieuwsblad:
...,,Het is een hobby die je steeds weer moet uitleggen, maar als mensen me eenmaal horen spelen, krijgen ze er een heel ander beeld bij en krijg ik altijd hele positieve reacties.'' De doedelzak waar Duits op speelt, is niet het bekende Schotse, maar een Frans model. ,,Deze heeft een heel andere klank en er wordt heel andere muziek mee gespeeld,'' legt ze uit....
...Duits maakte vorige maand grote indruk in het Franse Saint Chartier, op een van de grootste jaarlijkse festivals voor de doedelzak en draailier. Bijna zonder uitzondering wint daar elk jaar een Franse deelnemer, maar dit jaar koos de jury Duits tot beste soliste. ,,Dat had ik absoluut niet verwacht, ik stond juist zo versteld van het hoge niveau van de andere spelers,'' vertelt ze. Duits gaat al een aantal jaren naar het festival , maar besloot dit jaar voor het eerst ook zelf mee te doen met het concours. ,,Ik wilde me weleens vergelijken met de andere deelnemers.''...
...Twee stukken mocht ze spelen, vijf minuten lang. De juryleden zaten recht voor haar neus te schrijven. ,,Dat maakte het extra spannend. Tijdens het spelen kroop er een spinnetje over mijn gezicht, dat ik weg probeerde te blazen. Ik baalde ontzettend, maar blijkbaar heeft het me niet te veel uit mijn concentratie gehaald.'' Het was 'le premier prix pour Puck Duits'. Het geheim van haar succes? ,,De stukken die ik gekozen had, zijn eigenlijk vrij simpel. Als je die kaal zou spelen, zonder allerlei versieringen en variaties, zijn ze heel makkelijk. Daarmee zul je nooit een wedstrijd winnen. Veel andere spelers hadden daarom juist hele moeilijke stukken ingestudeerd, met zoveel mogelijk ingewikkelde techieken erin verwerkt.'' Zelf plant Duits van tevoren niet precies waar ze welke variatie gaat maken, of waar ze een bepaalde techniek gaat gebruiken. Dat bedenkt ze tijdens het spelen. Doedelzak spelen gaat volgens haar vooral om die persoonlijke invulling die je aan stukken kunt geven.
,,Een van de juryleden zei achteraf tegen me dat bij de anderen de techniek er zo dik bovenop lag, terwijl het bij mij veel vloeiender was.''...
...Een weekend van de stichting Draailier en Doedelzak wekte acht jaar geleden de interesse bij Duits. ,,Ik hoorde toen veel andere mensen spelen en wist meteen dat ik dit zelf ook wilde. Het was vooral de mooie klank die me erg aansprak, daar kan ik nog steeds heel erg van genieten.''...
...De doedelzak waar ze momenteel op speelt, is een heel persoonlijk instrument, helemaal volgens haar wensen gebouwd door een gerenommeerde Franse bouwster. ,,Er was zó ontzettend veel mogelijk,'' vertelt Duits. ,,Verschillende houtsoorten en pijpen, een blaasbalgje of met de mond aangeblazen. Gelukkig wist ik precies welke klank ik wilde.''...
...Duits heeft er over gedacht om van de doedelzak haar werk te maken. ,,In België en Frankrijk kun je het wel aan het conservatorium studeren, maar ik blijft het toch maar gewoon voor de lol doen, al is het wel een grote hobby en wil ik wel heel goed zijn.'' Nu volgt ze 'gewoon' een studie psychologie in Utrecht. ,,Ja, verder is er eigenlijk niks raars aan me hoor,'' lacht ze...
Doedelzakbouwers in Nederland
Gisteren plaatsten we enkele citaten uit een Standaard-artikel over doedelzakbouwers in België op Folkforum.nl. Van Arnold Keizer hregen we daarop de volgende reactie:
Dag Folkforum redactie,
Leuk artikel over de Belgische doedelzakbouwers en goed om te lezen dat deze mensen het druk hebben. Hetzelfde zie je met de paar doedelzakbouwers die in Nederland actief zijn en daarom is het een beetje jammer dat het artikel niet verder gaat dan de tekst uit De Standaard.
Er zijn een paar doedelzakbouwers in Nederland, van wie ik zelf de volgende ken:
Frans Hattink
1 Stichtingspad 4
8413 NS Oudehorne (Frl)
T 0513 541 792
E:
W: www.doedelzak.com
Marius Lutgerink, Chabrettes
Bollenveld 75
5235 NM'S Hertogenbosch
T 073 644 09 49
W: www.cabrette.nl
Ruud van den Berg
Punter 30-02
8242 EJ Lelystad
T: 0320 233 012
E:
W: www.rvandenberg-cornemuses.com
Paul Beekhuizen - renaissance en barok blaasinstrumenten
Spaarnestraat 47
2515 VM Den Haag
T 070 3853213
E:
W: www.paulbeekhuizen.nl
Daarnaast kun je als cursist van de Stichting Draailier en Doedelzak (www.draailier-doedelzak.nl) een instrument huren, totdat je bestelde doedelzak of draailier klaar is.
Volgens mij zit daar ook wel een leuk artikel in.
Met vriendelijke groet,
Arnold Keizer