Hier enkele citaten uit dat PZC-artikel:
...Volksmuziek heet oubollig en saai te zijn. Techno is hedendaags en opzwepend. De symbiose die de Belgische formatie Urban Trad met deze twee muziekstromingen creëert, bewijst dat ze heel goed samen kunnen gaan...
...Barbieux streeft naar een soort grootstedelijke volksmuziek. ,,Ik wil de folk een moderne klank meegeven. Van nature is de muziek sterk akoestisch met accordeon, viool en gitaar als basis. Maar dat spreekt de jongeren minder aan. Door gebruik te maken van moderne technieken en instrumenten, zoals samples, loops en keyboards, hoop ik een eigentijdse 'stadse' sound te creëren. Maar de volksmuziek blijft het uitgangspunt. Mensen die van deze muziek houden, moeten ook Urban Trad kunnen waarderen.''...
...In een concert van Urban Trad passeren evengoed houseachtige ritmes als bijna a capella gezongen ballades. Vijf jaar geleden begon Barbieux aan zijn opdracht. (...) Twee jaar geleden was Urban Trad publicitair een hot item in positief en minder gelukkig opzicht. De groep vertegenwoordigde België op het Eurovisie songfestival in Riga (Letland). Een journalistieke blunder van de RTBF, waarin zangeres Soetkin Collier onjuist werd beticht van extreem rechtse sympathieën, noodzaakte de groep om zonder haar mee te doen. Het lied Sanomi kwam slecht twee punten tekort voor de eindoverwinning. Vooral in België zelf leverde dat succes op. ,,We werden zowat ingehaald als helden. Van Kerua werden ruim 35.000 stuks verkocht en we konden optreden in de grotere zalen. Maar goede concertreeksen zijn veel belangrijker dan nummer twee worden op een Songfestival. De mensen moeten ons vooral live zien, de energie meemaken en voelen.''...