Jos van den Boom (BRTO):
Van Brian Webb tot Terri Binion…
Te vrezen valt dat, zodra ik mijn bijdrage aan 'het mooiste muziekmoment van 2003' van Folkforum heb ingestuurd, spijt zich meester van me maakt. Want hoe mooi muziek ook kan zijn, meestal is het - binnen de uiterste grenzen mijn smaak - vooral de combinatie van het moment en de klank van de muziek die bepaalt of ik een plaat wél of niet kan waarderen. En dus valt te voorspellen dat ik morgen toch weer een ander top-lijstje zou hebben ingeleverd…
Hoe dan ook, elk jaar in december betreur ik even mijn chaotische levensstijl, waarmee ik me de rest van het jaar moeiteloos weet te verzoenen. Mijn cd's liggen als immer ongeorganiseerd verspreid over diverse lokaties. In mijn studeerkamer, in de woonkamer, in de auto, op kantoor en niet te vergeten bij muziekvrienden en radiocollega's. Systeem valt er niet in te ontdekken. En dan komt dus weer die onvermijdelijke vraag: hoe luidt jouw top 10 over dit jaar, Jos? Poeh…. Gelukkig biedt het internet dan uitkomst. Want mijn Duitse vriend (ja hoor, die bestaan echt) Hans Settler van www.insurgentcountry.com is zo vriendelijk de playlists van mijn radioprogramma op zijn website te archiveren. Aan de hand daarvan kan ik nagaan wat ik dit jaar zoal aan nieuwe plaatjes heb verzameld. En dat maakt het simpel want wat ik goed vond draaide ik in mijn programma en wat niet goed genoeg werd beoordeeld kwam niet aan bod. Laat staan dat het in aanmerking komt voor mijn jaarlijstje. Zo kon ik tamelijk eenvoudig de nummers 3 tot en met 10 bepalen. Voor de nummers 1 en 2 had ik dat digitale hulpmiddel beslist niet nodig. Die stonden al enkele maanden vast. Op één Terri Binion, een zangeres uit Florida die onlangs haar tweede album afleverde, getiteld "Fool". En op nummer twee: Darrell Scott met onder de titel "Theatre of the Unheard" een wonderschone collectie liedjes die - hoe is het mogelijk! - jaren op de plank lagen omdat geen platenmaatschappij er brood in zag. VARA's Paul van Gelder wees me op dit schitterende kleinood.
Een schot in de roos, Paul!
Mijn top 10 over 2003 ziet er (in ieder geval vanavond) als volgt uit.
1. Terri Binion - Fool
2. Darrell Scott - Theatre of the Unheard
3. Kris Delmhorst - Songs for a Hurricane
4. Chris Knight - The Jealous Kind
5. Rodney Crowell - Fate's right hand
6. Greg Trooper - Floating
7. Nathalie Merchant - The house carpenter's daugther
8. Joe Fournier - Whiskey stars
9. The Waifs - Up all night
10. Ben Atkins - Mabelle
Met ex aequo op nummer 11 een oneindige reeks prachtige plaatjes van o.a. Ad Vanderveen, David Olney, Tim Easton, Warren Zevon, Lucinda Williams en - en daar wil ik graag speciale aandacht op vestigen - het prachtige nieuwe album van Ruud Hermans (Stills). Een ideale luisterplaat voor deze donkere dagen!
Helaas was het niet alleen hosanna wat 2003 bracht. De naam is al gevallen: Paul van Gelder. De Nederlandse nightjock die in de afgelopen 12 jaar met zijn even brede als eigenzinnige platenkeuze en humoristische intermezzo's wekelijks zorgde voor 1,5 uur puur radioplezier, kreeg in november het bericht waarvoor hij al enkele jaren vreesde. Hij moet na komende donderdagnacht het veld ruimen. Want omroepbonzen hebben, zo blijkt maar weer, geen boodschap aan avontuurlijke DJ's. Zij spannen zich liever in om uit hun nek kakelende DJ's, die vooral 13-jarigen weten te imponeren met hun ééndimensionale 'humor', met vette salarissen voor hun omroep te behouden. En tja, daar is geld voor nodig. Wat zeg ik: véél geld. En dat moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Eerder dit jaar verloor de Nederlandse radio ook al VPRO-boegbeeld Jan Donkers en schrapte die omroep en passant de volledige rootsprogrammering op Radio 747. 2003 gaat daarmee voor mij als radioliefhebber de annalen in als een triest jaar. Laten we hopen dat 2004 voor een wederopstandig van rootsradio gaat zorgen. Met een bundeling van de krachten van iedereen die rootsmuziek een warm hart toedraagt zou dat toch moeten lukken? Of ben ik nou zo naïef?
Gelukkig viel er op het vlak van live-muziek voor singer/songwriters en rootsmuzikanten het nodige positieve te noteren. Kleine luisterzaaltjes lijken als paddenstoelen uit de grond te rijzen: Acoustic Alley in Den Haag, KHL-live in A'dam, No Frontiers in Schiedam, noem maar op.
In onze BRTO-studio genoot ik in het afgelopen jaar van prachtige sessies. Met name die van Brian Webb* met Rod Picott en BJ Baartmans was grandioos. Vooral als je je bedenkt dat die mannen elkaar 's middags voor de radioopnames voor het eerst ontmoetten! En ook de sessies met Tim Easton, Johnny Irion en Sarah Lee Guthrie, The Songwriter's Circle, Ben Weaver en vele andere zullen mij nog lang heugen. Ik geniet nu al van de gegeven dat de Crossroads-reeks komend jaar kan worden voortgezet. Ad Vanderveen, Ruud Hermans, Powderblue en Eric de Vries staan al in de agenda genoteerd en ook kijk ik natuurlijk al reikhalzend uit naar medio april wanneer eerdergenoemde Terri Binion onze studio binnen zal wandelen. Zij vormt voor mij dé muziektip voor 2004. Haar plaat "Fool" zal in februari a.s. in Europa worden uitgebracht bij CRS Records. Dat album opent met 'GayleAnne', een heerlijk duet van Terri met niemand minder dan Lucinda Williams. Laat ik om de plaat te beschrijven maar een citaat gebruiken uit een recensie over deze plaat in Rootstown E-Zine van afgelopen week: "méér Americana dan hier, kan je op één plaatje nauwelijks vinden". En zo is het!
Jos van den Boom
PS: zojuist hoorde ik dat "Broken Folk" van Brian Webb -mijn nummer 1 van vorig jaar- op nummer 7 is beland in de door de luisteraars van American Connection samengestelde top 25 over 2003. Daar krijg ik het warm van… over mooie muziekmomenten gesproken!