Publiek ligt simpelweg aan Janis Ian's voeten
De Amerikaanse singer-songwriter Janis Ian begon afgelopen dinsdag in een vol Muziekcentrum in Eindhoven aan haar serie van dertien optredens in Nederland (zie voor concertdata onze rubriek Agenda). Voor het Eindhovens Dagblad recenseerde Niels Guns het concert. Hij treft een sterke én breekbare zangeres. Hier enkele citaten uit zijn recensie:
…het ontbreken van een band, is voor Ian geen gemis. De frêle zangeres trekt het makkelijk in haar eentje. Ze is namelijk even breekbaar als sterk, even klein van postuur als groots van muzikaal talent (…) Haar hypergevoelige, maar ijzersterke melodieën en breekbare stem vergen een opperste concentratie van het publiek. Ook de trage tempi van de meeste nummers dragen hieraan bij. Als er spelden gevallen zouden zijn, had men die gehoord. Ian is niet te betrappen op een ongevoelig gespeeld of gezongen nootje….
…Het is tijdens het concert alsof je bij Ian op de koffie bent en ze je af en toe een verhaaltje of liedje gunt. Ondertussen schudt ze de akoestische juweeltjes met onorthodoxe gitaarstemmingen uit haar mouw. Zoals het prachtige Amsterdam of Between the Lines met zowaar een heftig eind. Ook zijn er natuurlijk de hits Society’s Child en At Seventeen. (…) Het publiek ligt, ondanks een lichte kuchepidemie, simpelweg aan Ian’s voeten. Van de toegiften maakt de bijna nederige folkzangeres al helemaal een speciale ervaring. Eerst zorgt ze voor misschien wel de meest gevoelige noot met Jesse, dat het publiek massaal aanvraagt. Daarna wordt het zelfs meezingen geblazen met de Sonny & Cher-cover I got You Babe. En wanneer de zaallichten allang aangegaan zijn, wordt Ian door een lang aanhoudend applaus terug het podium op gesleept. Alsof het al niet genoeg is, trakteert Ian de zaal nog op haar enige discohit Fly too High (dat ze met discogrootheid Giorgio Moroder schreef) om te bewijzen dat ze van meerdere markten thuis is, en dat haar songs moeiteloos de tand des tijds hebben doorstaan…