Bladen
Fadista Mafalda Arnauth: Een optreden moet tweewegcommunicatie zijn
Fadista Mafalda Arnauth trad vorige week op in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Na afloop sprak Peter Borgers met haar. Uit het Eindhovens Dagblad haalden we de volgende citaten:
..."Eindhoven is een warme stad, ik ben hier graag. Mijn vorige tournee door Nederland begon toevallig hier en achteraf gezien was dat het leukste optreden van de tour. Ook vanavond was het geweldig. Deze zaal leent zich uitstekend voor wat ik doe, de akoestiek is fantastisch en het is hier heel intiem. Het publiek zit bijna bovenop je." De wisselwerking met je publiek is erg belangrijk voor je? "Ik kan en wil geen zangeres 'op een podium' zijn, ik kan niet afstandelijk of steriel zingen. Een optreden moet tweewegcommunicatie zijn. Ik geef energie aan het publiek, maar het publiek geeft me ook iets terug. Fado kan niet zonder die wisselwerking."...
Amsterdam Klezmer Band brengt klezmer naar breder publiek
De populaire Amsterdam Klezmer Band heeft een reeks succesvolle concerten in New York achter de rug en onlangs een nieuw album uitgebracht, 'Son'. (zie onze rubriek cd-recensies). De komende maanden trekt de band langs de Nederlandse podia. Gisteravond (di 11 jan) was het concert in het Amsterdamse Concertgebouw uitverkocht. Zo 20 mrt staan ze in het Utrechtse Rasa. Zo 24 apr in de Roestbak in Almere. Voor meer concerten zie www.amsterdamklezmerband.nl. Journalist Peter Bruyn belicht in de Haagsche Courant het succes van deze Nederlandse band die klezmer dichter bij het poppubliek bracht. Hier enkele citaten:
Nelleke van der Krogt begon ooit als folkzangeres
TV-presentatrice Nelleke van der Krogt (ooit 'Opsporing verzocht', nu 'Tussen kunst en kitsch' en 'Daar blijf je voor thuis' vertelt in een interview met Jaques Geluk in de Haagsche Courant dat ze al haar hele leven alleen maar heeft gedaan wat ze wilde en altijd op zoek is naar vrolijkheid. Op die manier begon ze ooit in de folkmuziek. Van der Krogt: "Ik heb het conservatorium gedaan om muziekonderwijzeres te worden. Als bijvak had ik zang, klassiek zangeres, maar ik kan niet meer zingen. Dat moet je bijhouden. De stem is het moeilijkste instrument. Ik heb jaren in de folk gezeten, ook met Marie-Cécile Moerdijk, daar heb ik mijn gezin van onderhouden. Ik ben op de radio geweest met de groep Pijpekruid. In het ochtendprogramma van Maartje van Weegen bij de KRO. Toen dacht ik: Hier wil ik werken, en ik wist dat ik bij de omroep terecht zou komen. Inmiddels zit ik 25 jaar bij de omroep...
Celtic Tenors: Ierse volksliedjes op operaniveau
The Celtic Tenors zijn in het land. De drie Ierse tenoren, zingen traditionele Ierse volksliedjes, die zij in een operajasje hebben gestoken. Harry de Jong interviewde ze, Matthew Gilsenan, James Nelson en Niall Morris. Het artikel verscheen deze week in de Haagsche Courant. De afgelopen dagen stonden ze op het podium in Zoetermeer en Leiden. Vanavond, zaterdag 18 december zijn ze te horen in het Parkstad Limburg Theater Heerlen. Het tourschema voor de komende dagen ziet er als volgt uit: 19/12 Stadsschouwburg Velsen, 20/12 Hanzehof Zutphen, 21/12 Stadsschouwburg Bergen op Zoom en 22/12 Stadsschouwburg Middelburg. Hier enkele citaten uit de Haagsche Courant:
Heaven met de topalbums van 2004
Popmagazine Heaven komt in zijn jongste editie (nr 1 jaargang 7) met de topalbums van 2004. Van 21 medewerkers is hun top-10 gepubliceerd. Vooral albums uit roots-, country- en rockmuziek worden nogal eens genoemd zoals Theatre of the Unheard van Darrell Scott, Carbon Glacier van Laura Veirs en Impossible Dream van Patty Griffin. Aardig is dat sommige minder voor de hand liggende folk-albums toch door enkele medewerkers worden genoemd zoals Surfing Sufi van Ballroom Quartet, Mares De Tiempo van Susana Seivana, Cafe Greco van Nena Venetsanou, Mighty River Of Song van The Watersons en enkele reissues van Richard & Linda Thompson.