Fadista Mafalda Arnauth: Een optreden moet tweewegcommunicatie zijn
Fadista Mafalda Arnauth trad vorige week op in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Na afloop sprak Peter Borgers met haar. Uit het Eindhovens Dagblad haalden we de volgende citaten:
..."Eindhoven is een warme stad, ik ben hier graag. Mijn vorige tournee door Nederland begon toevallig hier en achteraf gezien was dat het leukste optreden van de tour. Ook vanavond was het geweldig. Deze zaal leent zich uitstekend voor wat ik doe, de akoestiek is fantastisch en het is hier heel intiem. Het publiek zit bijna bovenop je." De wisselwerking met je publiek is erg belangrijk voor je? "Ik kan en wil geen zangeres 'op een podium' zijn, ik kan niet afstandelijk of steriel zingen. Een optreden moet tweewegcommunicatie zijn. Ik geef energie aan het publiek, maar het publiek geeft me ook iets terug. Fado kan niet zonder die wisselwerking."...
...Hoe komt het dat fado opeens weer springlevend is, denk je? "Toen Amalia Rodrigues stierf daalde een rouwsluier neer over heel Portugal. Overal in ons land werden fado-gala's opgezet, als herdenkingstekens voor haar. Daaruit is de nieuwe fado ontsproten. Er word veel gespeculeerd over wie de nieuwe Amalia is of zou moeten zijn. Dat is nergens goed voor, de jonge fado-zangeressen doen immers hun eigen ding. En fado is veranderd omdat Portugal is veranderd. Amalia's fado's kwamen voort uit het leven onder een dictatoriaal regime. Ik ben geboren in vrijheid en dus kan mijn fado nooit dezelfde zijn."...
...Fado wordt vaak Portugese blues genoemd. Wat vind je van die vergelijking? "Het zijn beide muziekstijlen van de ziel, drijvend op emotie. Maar toch is blues voor mij heel anders. Dat begint al met de structuur. Fado kent een gedegen opbouw met coupletten en refreinen, terwijl blues meer geworteld is in een groove. Blues is daardoor laidback en kost vaak weinig energie. Blueszangers kunnen uren achtereen doorgaan. Dat kan niet bij fado. Alles moet er uit in dat ene uurtje op de planken"....