NFS: Lirio op Jong Folk CD; Nynke Laverman werkt aan 2de fado-cd
In de nieuwe NewFolkSounds (nr 96) gaan in een aantal verhalen aardige cd-nieuwtjes verscholen. Zo valt in een artikel over Lirio te lezen dat de groep is gevraagd voor de nieuwe Jong Folk cd. De eerste Jong Folk schijf bevatte enkel Belgische groepen. Nu dus ook Nederlands talent.
Van de Passchendaele Suite, zoals die werd uitgevoerd op het jongste Dranouter Festival komt een cd-versie, blijkt uit een In Memoriam over Bram Vermeulen (zie hieronder).
In een vraaggesprek met de Friese fadiste Nynke Laverman lezen we dat ze komend jaar met haar tweede album komt met daarop gedichten van de Friese dichteres Albertina Soepboer. Ze worden op muziek gezet van Portugese fado-componisten die Nynke tijdens een bezoek aan Lissabon om hun medewerking heeft gevraagd.
De Friezin zegt in hetzelfde artikele overigens ook weinig op te hebben met Friese traditionele muziek: …"die heb ik nooit als rijk ervaren om eerlijk te zijn… en erdoor aangetrokken voel ik me al helemaal niet (…) Nee, toch veel te veel hoempa."
Lezenswaardig
Verder bevat NFS ondermeer zeer lezenswaardigeverhalen over Frans Tromp, die aan het kraambed stond van de Nederlandse trekharmonicascene, en een In Memoriam over Bram Vermeulen door de Vlaming Dries Delrue.
Frans Tromp
Frans Tromp komt uitvoerig aan het woord. Als accordeonist viel hij in 1974 volledig voor de trekharmonica toen hij een concert zag van The Etchingham Steam Band. 'Ze hadden twee kerels op trekharmonica's. Ik vond dat zo bijzonder dat ik van mijn eerste vakantiegeld een harmonica heb gekocht. Sinds die tijd is het voor mij een verslaving'.
Tromp vertelt over zijn samenwerking met Rob Smaling, Hans Keuper (Boh Foi Toch), Kees van der Poel (Wolverlei). Hij zegt bewust te kiezen voor instrumenten van de Nederlandse trekharmonicabouwers Karel van der Leeuw en Frans van der Aa.
Bij zijn talrijke bezoeken aan Zweden heeft Tromp een liefde opgebouwd voor de Zweedse muziek, zoals hij die ook kreeg voor de morrisdansmuziek door de jaarlijkse bezoeken aan Engeland met het Utrechtse Morris Team. Tromp: Je maakt daardoor even deel uit van de traditie en je leert hoe het in elkaar zit. De Nederlandse, de Zweedse en de Engelse muziek is voor mij de basis geworden van waaruit ik werk. Ik ben niet zo bezig met de ontwikkelingen rond de ttrekharmonica in Frankrijk en België. Als je je daarin wilt verdiepen moet je naar mijn idee ook regelmatig naar die landen toegaan om deel uit te maken van de cultuur. Dat is de beste manier om een specifieke stijl goed te leren spelen. Als je met iets intensief aan de slag wilt, dan moet je de sociale context ook kennen."
Bram Vermeulen
Was Bram Vermeulen als cabaretier het best bekend in eigen land, zijn talent als liedjesmaker, zanger en muzikant werd bijzonder erkend in Vlaanderen. Het is dan ook niet zo vreemd de Vlaming Dries Delrue een In Memoriam te laten schrijven voor het Nederlandse NFS.
Vermeulen werd bij onze zuiderburen aanbeden. Zelf had Vermeulen ook een zwak voor België, zo had hij een pied-à -terre in Gent dat hij als uitvalsbasis gebruikte tijdens zijn tournees door Vlaanderen. Vermeulen geloofde in reïncarnatie. Bekend is zijn verhaal dat hij zelf ooit meevocht in de eerste wereldoorlog als Waals officier. Dat vermeende verleden trok hem telkens weer naar de Westhoek rondom Ieper waar in 'de Grote Oorlog' door merg en been woedde.
Vermeulen maakte ook een theaterprogramma over dit thema met de titel Oorlog aan den Oorlog dat in 2000 uitkwam in de serie cd's 'Vredesconcerten Passendale'. Het project Oorlog aan den Oorlog werd begin dit jaar nog verder uitgewerkt Het mondde uit in een ellenlange theatertournee samen met gitarist Wigbert, met als titel Mannen maken oorlog.
Twee weken voor zijn dood stond Vermeulen afgelopen zomer nog op het podium van het grote Dranouter festival. Delrue: "Het slot van het concert blijft nazinderen. Op het einde van De Helden zongen zovele stemmen - June Tabor, Coope, Boyes, Simpson, Riguelle, De Cauter, Vermandere en nog wat muzikanten 'oorlog aan de oorlog' met daarbovenop de schreeuwend-zingende stem van Bram Vermeulen. De volgende twee dagen werd deze Passendaele Suite opgenomen. De cd is in opmaak en mag in de loop van volgend jaar verwacht worden. Het laatste wat Vermeulen zijn publiek laat horen is ' oorlog aan de oorlog!' Dat meende hij echt. Een mooi testament is dat voor deze bijzondere Nederlandse chansonnier"…
Jodelen
NFS doet ook verslag van Folk 'n Brass. Dit is een samenwerkingsverband tussen de zeeuws/limburgse groep A Quadrant en de fanfare uit Oost-Souburg. Er zijn artikelen te lezen over Orkney, over jodelen, over de Noorse jong folkrockband Gåte, Lirio, Nynke Laverman, de koerdische zanger Sivan Perwer, de Turkse groep Baba Zulu, de Kameroenees Francis Bebey, singer-songwriter Chuck Suchy. In op locatie blikt NFS terug op een hommage aan Alfredo Marcucci in Utrecht, de Irish Night in Geleen en wordt stilgestaan bij het toenemend aantal Ierse sessies in met name Noord-Holland.
Over de honderd cd's passeren de revue in de cd-recensie-rubriek. Een extra accent krijgen de albums van het Nederlands Blazers Ensemble (Zeibekiko - The Greek Concert), Nashville Bluegrass Band (Twenty years blues), Sarocchi (Pezz'à pezzi) en Bagad Kemper (Sud - Ar Su).