Willem Vermandere
Op Omzwervingen, de nieuwe cd van Willem Vermandere doen klarinetten, fluiten, accordeon en snaren het zonder zangstem van Willem. In zijn sfeerrijke vertelsels zonder woorden heeft Vermandere zich ongetwijfeld laten inspireren door Djivan Gasparyan, bij wiens muziek hij het niet droog houdt, zoals hij onlangs in een radio-interview zei.
Cornelis Vreeswijk
Neil Young
- Nieuwe Neil Young in aantocht - De nieuwe cd van Neil Young ligt als het goed is vanaf 9 april in de winkel. Are You Passionate? bevat 11 nummers, die nu al te beluisteren zijn op de site van Young: http://www.neilyoung.com Young werkt ondermeer samen met Booker T & the MG's. Na de tour die Young in '93 samen met Booker T maakte is het voor het eerst dat ze in de studio samenwerkten. Met deze soul-injectie gaat Young weer eens een nieuw muzikaal avontuur aan. Het repertoire op Are You Passionate is echter breder dan dat. Zo is in enkele nummers de complete Crazy Horse line-up te horen. Op Are You Passionate? staat het nummer Let's roll, waarvan de tekst gebaseerd is op de laatste woorden die een passagier via een gsm tot zijn familie sprak, kort voor Flight 93 op 11 september vorig - gekaapt en al - neerstortte in een weiland bij Pennsylvania.
M. Haerkens in De Limburger van 18 maart over de Southern Blues Night in Heerlen:
...Het samenwerkingsverband van Arno Adams en BJ Baartmans snijdt hout. Het akoestisch tweemanschap presenteert zijn nieuwe cd, in feite de opvolger van Adams' debuut D'r Is Gen Verschil, een mengeling van Limburgse pop, folk en blues.
De Brabander Baartmans leidt het concert in met werk van zijn eigen soloplaten en waagt zich zelfs, geïnspireerd door zijn Belfeldse compagnon, aan een enkel verrassend Nederlands nummer. Het tweetal ontroert en vervoert...
Pierre Bensusan
In het blad Guitar: …Martin Carthy had the most effect on my playing. His minimalism, space, his ornaments, his tuning… he's a complete creator…
…Playing guitar is not enough! People must realise that, yes, it's good to play well and to play cleanly with a good feel, but ultimately what you play is the key. You need to develop an intimacy with your instrument that allows you to feel the language your guitar likes to use. This is when you stop playing the guitar and start playing music, really interacting with your guitar and expressing yourself…
Dennis Cahill
De in Chicago uit Ierse ouders geboren en
getogen gitarist Dennis Cahill over zijn
samenwerking met de Ierse violist Martin Hayes:
…Every fiddler is different. Martin has a very rhythmic style, so in the context of a duo I've got the freedom to play delicately instead of just grinding out the tempo. I don't move the bass around as much some other players: I play in more of a droneing fashion - almost like an Irish-bouzouki style, a linear kind of thing…
…The key to playing great Irish back-up guitar, zegt Cahill, is simple (but scary). Pub session addicts can get away with plonkinng D, G, A and Em chords at appropriate intervals, but to do it right, you need to be on close personal terms with the intricacies of the tunes, plus variations, upside-down and inside-out. You should know the tunes just as well as the actual tune-player…