-door Mirjam Adriaans-
Folkliefhebbers zullen de namen van Jeroen Knapen, Naomi Vercauteren, Gunnar Van Hove en Wim Moons wel herkennen. Deze vier muzikanten vormen, naast hun rol in andere bekende bands, samen de Belgische formatie Brisk, die vanaf de oprichting in 2017 al heel wat internationale lof mocht oogsten. Op 22 maart speelt de groep bij de Celtic Night Nuenen, die voor de gelegenheid in Lieshout zal plaatsvinden. Een mooie aanleiding om in de mail te klimmen en Brisk een paar vragen te stellen.

Dit jaar wordt door het Iers Sessie Festival Nuenen alweer de vijfde editie van de Celtic Night georganiseerd. Niet in Nuenen, want de vaste stek, 't Klooster, wordt verbouwd, dus wijken ze uit naar het Dorpshuis in het nabijgelegen Lieshout. En voor deze lustrumeditie hebben ze maar gelijk uitgepakt met twee steengoede bands: Ova Quintet en Brisk. In beide groepen is de Keltische invloed duidelijk aanwezig, al hebben ze elk hun eigen stijl. Ova Quintet steekt veelal traditionele muziek in een fris jasje en speelt voornamelijk instrumentalen uit diverse werelddelen, waar Brisk juist de folk uit de Angelsaksische gebieden en Bretagne omarmt in bewerkte traditionals, fraaie balladen en energiek eigen werk. 

Zoals altijd ben ik nieuwsgierig naar wat muzikanten ertoe beweegt om te doen wat ze doen. Met Ova Quintet maakte ik vorig jaar kennis en dat leverde gelijk een interview op waarin alle bandleden een zegje deden over hun muzikale achtergronden (zie hier). 

Maar toen ik eind vorig jaar naar de jongste cd van Lies & Jeroen luisterde besloot ik dat ik ook eens contact op moest nemen met Jeroen Knapen, want deze gitarist en zanger heeft de afgelopen jaren al diverse keren van zich laten horen in verschillende projecten. Dus toen ik hoorde dat hij met Brisk zou spelen op de Celtic Night was dat een mooie aanleiding om hem eens een berichtje te sturen. Had ik er op dat moment erg in gehad dat Brisk deze maand zelfs twee keer in ons land te zien zou zijn, dan had ik op deze plek natuurlijk ook even aandacht besteed aan FolkClub Brielle, die afgelopen zondag de allerlaatste Folkmiddag heeft georganiseerd met, u raadt het al, niemand minder dan Brisk. 

Natuurlijk wil ik ook graag meer weten over deze band, die inmiddels al twee albums heeft uitgebracht en vanaf het prille begin mocht rekenen op internationale lof:

Cosmopolitan European Celtic music played with vigour. (The Living Tradition - UK)

Een idyllisch en prettig verblijf op een fris lentegroen, muzikaal vakantie-eiland. (FOLK Magazine - België)

Their conduct is intoxicating and bursting with energy. (FolkWorld - Germany)

Brisk semble à la hauteur de ses ambitions. (Le Canard Folk - Belgique)

Brisk, foto Shalan Alhamwy
Brisk, foto Shalan Alhamwy

Dus stuur ik Jeroen een berichtje of hij wat vragen over Brisk wil beantwoorden en natuurlijk over zijn muzikale achtergronden. En vervolgens blijkt ook hier de hele groep bereid om een steentje bij te dragen:

FF: Wanneer ben je begonnen met muziek maken en kun je daar iets over vertellen?

Gunnar: Ik ben effectief met folkmuziek begonnen op mijn 16-17de.

Jeroen: Muziek spelen en zingen vanaf m’n 8ste, maar de echte folkmicrobe kreeg ik rond m’n 15de te pakken door het meespelen in de Fanteyfare en alle mooie optredens in Muziekclub ’t Ey in Belsele, de ‘hometown’ van Gunnar en mezelf.

Naomi: Van kinds af aan (5 jaar) speel ik viool en ik heb altijd een grote voorliefde voor folkmuziek gehad. Mijn opleiding is wel klassiek, maar sinds mijn 16e ben ik veel sterker in het folklandschap terecht gekomen en dat heeft veel deuren geopend.

Wim: Eigenlijk ben ik een laatbloeier en ben ik pas echt muziek beginnen spelen op mijn 22e. Daarvoor speelde ik enkel wat op de instrumenten van mijn broers die her en der in huis te vinden waren.

FF: Heb je ooit in een band gespeeld en zo ja welke?

Gunnar: Ja hoor, verschillende. Mijn allereerste band heette Setanta. Daarna in verschillende formaties zoals De Vreye vrienden, Streepkes, Daou en Moragh

Jeroen: Zeer zeker. In het afgelopen decennium werkte ik als muzikant in verschillende groepen en projecten aan een 20-tal studio albums en trad ik er ook zeer regelmatig mee op. Denk hierbij aan o.a. Ghent Folk Violin Project, Surpluz, Griff, Lies & Jeroen en natuurlijk Brisk

Naomi: Zeker, in veel verschillende. Mijn eerste groep was een jeugdorkest Transpiradansa, daarna The Ghent Folk Violin Project, Naomi Vercauteren Trio, Room13 orchestra, en uiteraard Brisk sinds 2017… Ook als barokvioliste speel ik regelmatig freelance in verschillende orkesten mee. Dus ondertussen al heel wat podiumervaring.

Wim: ik ben begonnen in 1994 in de groep Fagoempel (betekent" Grote neus " in het Liers) met plaatselijke bevriende muzikanten. Hoewel een bescheiden groepje hebben we hiermee toch tot 2 keer op het grote Dranouter festival gestaan. Daarna speelde ik eveneens zoals Gunnar een 10 tal jaar bij Moragh.

FF: Welke instrumenten bespeel je?

Gunnar: Whistles, Ierse fluit en Bodhrán

Jeroen: Ik voel me in de eerste plaats gitarist, in de tweede plaats zanger. Daarnaast krijg ik ook uit andere snaarinstrumenten en de piano af en toe een geluidje, maar dat gebeurt niet op een podium.

Naomi: Viool

Wim: Ik neem vooral de Bodhran voor mijn rekening, zing en speel af en toe een zeer bescheiden partijtje Mandoline.

FF: Welk instrument gebruik je bij het schrijven van je eigen muziek?

Gunnar: whistles en ierse fluit

Jeroen: Just me and my guitar

Naomi: mijn viool en soms mandola om de akkoorden te zoeken

FF: Wie is je grote muzikale held (meerdere antwoorden mogelijk)?

Gunnar: zonder enige twijfel Sylvain Barou. Hij is echt de meester onder de Ierse fluitspelers.

Jeroen: Voor het schrijven van songs (voor Brisk of andere projecten) kan ik zeker geïnspireerd geraken door folkpop artiesten zoals Bear’s Den of Mumford & Sons. In de Keltische muziek ben ik wel fan van de muzikanten die meespelen met de Transatlantic Sessions (John Doyle, Michael McGoldrick, Russ Barenberg, Donal Lunny…).

Naomi: Ik luister erg graag naar Noord-Europese folkmuziek. Dreamers’ Circus vind ik fantastisch, maar ook in Ierse muziek hoor ik Martin Hayes heel erg graag spelen. Een fantastische subtiele swing en meester in variaties. Ook Sam Sweeney hoor ik enorm graag spelen, prachtige vioolstijl.

Wim: Wat betreft mijn eigen instrument is dat absoluut Martin O' Neill, de onnavolgbare multi-percussionist van menig vooral Schotse en Ierse topbands.

FF: Wat betekent folkmuziek voor jou?

Gunnar: vooral veel plezier

Jeroen: Folk neemt een belangrijke plaats in in mijn leven, ik geef er les in, ik treed er mee op en het is eigenlijk ook nog steeds een plezierige hobby!

Naomi: het is een belangrijk onderdeel van mijn muzikale leven. Ik luister ernaar, ik speel het, ik geef ook les en ik beleef er heel veel mooie en plezierige momenten mee!

Wim: Het zijn de pure en harmonische melodiëen die bij mij al mijn hele leven een een intens gevoel van muzikale schoonheid oproepen.

FF: Hoewel ik de muzikanten wel in andere projecten heb mogen meemaken heb ik Brisk nog niet eerder live aan het werk gezien. Toch ken ik de groep al wel vanaf hun eerste album, To An Isle In The Water (2019, uitgegeven door Appel Rekords). Daarop spelen ze niet alleen sprankelende Ierse jigs of reels op fluit (Gunnar Van Hove), viool (Naomi Vercauteren), bodhrán (Wim Moons) en akoestische gitaar (Jeroen Knapen), maar ook lekkere Bretonse deunen en hier en daar wordt een fijne ballad in Angelsaksische sferen gezongen (door Knapen of Moons). Eind 2023 bewezen deze muzikanten nog maar eens hun gedrevenheid op Boom Boom, een weinig romantische titel voor een wel heel lekker diverse plaat vol muzikaal siervuurwerk met een vleugje melancholie, opgenomen met Jeroen Geerinck aan de knoppen bij Studio Trad. 

Brisk, foto Sammy Van Cauteren
Brisk live aan het werk, foto Sammy Van Cauteren

Dus zie ik er naar uit om dit materiaal een keer live mee te maken. De groep speelde al vaker in ons land, maar helaas lukte het me niet om een van die concerten bij te wonen. Ook niet dat van afgelopen zondag nog bij FolkClub Brielle. Op social media zie ik foto's voorbijkomen van een groep die met flink wat plezier speelt. En al rondstruinend op hun eigen site en Youtube zie ik een aantal veelbelovende filmpjes voorbijkomen. Bijvoorbeeld  hun mooie showcase op het VONKfestival in 2022 (zie hier), waarbij zowel stomende instrumentalen als weldadige balladen te horen zijn, om nog maar niks te zeggen van een fijne meezinger. Op hun eigen website (briskfolk.be) staan nog een paar filmpjes, waaronder The Last Mile, een nummer van hun jongste album dat een bom van energie herbergt. Nou, dat wil ik graag eens van dichtbij meemaken, wat een stuwende dynamiek zit daarin! 

Dat Brisk deze maand op de Celtic Night in Lieshout nog eens te bewonderen is in ons land is dus een mooie gelegenheid om onder meer wat vragen te stellen over het ontstaan van de groep en hun voorkeur voor Keltische muziek:

FF: Kun je iets vertellen over het ontstaan van Brisk, hoe zijn jullie elkaar tegengekomen?

Gunnar: in ’t Ey. Maar we kennen elkaar al heel wat langer en hebben reeds in verschillende groepen samen gespeeld. Vandaar de zin om samen een nieuw project uit de grond te stampen.

Jeroen: Inderdaad, Gunnar en ik hadden al een voorgeschiedenis met Daou. Wim en Gunnar (en zelfs af en toe Naomi) speelden aan elkaars zijde bij Moragh. En Naomi en ik werkten al veel samen, o.a. in Ghent Folk Violin Project. Een groep met ons 4 samen, stond als het ware in de sterren geschreven!

FF: Waarom heeft Brisk gekozen voor Ierse/Keltische muziek?

Gunnar: hiphop lag ons niet zo... dus vandaar

Naomi: omdat Ierse muziek ons bindt

FF: Wat was het mooiste of meest bijzondere optreden van Brisk?

Gunnar: We hebben al heel wat mooie momenten beleefd, maar Merode Festival en Duitsland vond ik toch wel een speciale.

Jeroen: Ik moet Gunnar bijtreden, er zijn er al zo veel geweest, maar ik denk spontaan ook aan ons tv-optreden bij De Ideale Wereld op VRT Canvas en onze passages op de Belgian Journey van het bekendste festival ter wereld: Tomorrowland.

Naomi: Ik sluit me ook aan bij Gunnar en Jeroen. We hebben al heel wat mooie kansen gehad en mooie concerten kunnen spelen, maar samenwerking met Mohsen Amini was wel memorabel.

Wim: Voor mij toch ook Beleuvenissen samen met Merode Festival en ook wel in De Plaza in mijn hometown Duffel of all places ...

FF: Wat kunnen we van Brisk verwachten op de Celtic Night op 22 maart?

Gunnar: Veel goeie muziek met voor iedereen wat wils: snelle reels en jigs, prachtige zangnummers en een sublieme slow-air.

Jeroen: Lively, quick, sharp and stimulating! It just sounds Brisk!

Naomi: 1 brok energie!

FF: Dat belooft dus een mooie avond te worden op 22 maart, met maar liefst twee sterke bands en voor wie dat wil ook nog een nazit. Je kunt dan blijven hangen voor een drankje en een praatje in de gezellige foyer en er wordt dan Ierse sessie aan de stamtafel gespeeld. Sessietrekker is Stevie's Feet. Ben je sessiemuzikant breng dan vooral je instrument mee en schuif aan!

celtic night nuenen 2025 in liehout
Zaterdag 22 maart 2025, Celtic Night Nuenen, voor het eerst in het gastvrije Dorpshuis, Grotenhof 2 te Lieshout.

Programma:
20:00 Ova Quintet
20:45 Pauze
21:15 Brisk
22:15 Nazit met Ierse sessie

Kaartjes zijn in de voorverkoop €22,50,- per stuk. Vanaf 17 maart wordt dat €25,00,- Ben je jonger dan 25 en heb je zin om te komen? Dan betaal je slechts €10,00. 

Informatie en kaartjes via: www.ierssessiefestivalnuenen.nl