Bladen
Thé Lau: 'Ik weet niet hoe jij de wereld ervaart,
maar volgens mij is ze compleet in verwarring'
Thé Lau is hot. Zijn solo-cd De God Van Nederland spreekt aan. Hij treedt veel op en is vaak - ook op de Belgische - radio te horen. Op het Dranout Folkfestival sluit hij een van de avonden af op het hoofdpodium. Martin Groenewold interviewde hem voor Twentsche Courant/Tubantia. Enkele citaten:
…Thé Lau (49) heeft een zware nacht achter de rug. Maar dat is nauwelijks te merken, als hij in een café op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam zijn verhaal doet. Zijn solo-album De God Van Nederland is ontstaan uit pure noodzaak, zo blijkt al snel. 'Van begin tot eind heb ik er bovenop gezeten,' zegt Lau. 'Het meeste heb ik zelf ingespeeld. Met als resultaat dat de cd precies klinkt zoals ik wil. Met de band is dat nooit helemaal het geval geweest.'…
JW Roy in Oor 13
In de komende OOR (nr. 13) uitgebreid aandacht voor Red Hot Chili Peppers (cover-artikel), dEUS, Sven Van Hees, Sonic Youth, Wyclef Jean, Gwen Stefani (No Doubt), Ramones (in 1988), Busta Rhymes, JW Roy, Counting Crows en Rose. Tevens aandacht in kort bestek voor Dawn Silva, Cinematic Orchestra en Deviate. In de Play-rubriek recensies van Macaco, Beef en Los Lobos (alledrie goed voor een plaats in het OOR-elftal), Oasis, Bounty Killer, Daan, , Gorki, Robert Plant, Hans Vandenburg's Dierenpark e.v.a.
Het nieuws van het komende rookverbod voor poppodia sloeg in als een bom in het popwereldje. Reacties varieerden van 'Zijn ze gek geworden in Den Haag?' tot 'Eindelijk kan ik ook eens naar een clubconcert zonder een rookvergiftiging op te lopen'. Wie hier een uitgesproken mening over heeft kan hem mailen naar de poll op www.oor.nl .
Ander verrassend nieuws was het wereldwijde succes van Junkie XL met zijn Elvis-bewerking. Verkrachting van Elvis of een terechte ode aan The King? Mail Oor over de stelling van deze week.
"Die muziek, die teksten, de mevrouw zelf.
Ik vind het ongelooflijk mooi"
Lynn Miles heeft een zeer geslaagde tournee door ons land achter de rug. Het grootste publiek bereikte ze op het festival Mundial in Tilburg. Terwijl zaterdagmiddag 15 juni rond 'n uur of drie aan de ene kant van het Leijpark in Tilburg een Nedersurinaamse malloot al na een minuut melding maakt van een stijve, zingt aan de andere kant een Canadese zangeres over gebroken dromen en eenzaamheid, aldus een verslaggever in het Brabants Dagblad. Lynn Miles is de bescheidenheid zelve en heeft een klein, aanmerkelijk ouder maar aandachtig zitpubliek als gehoor.
Festival Mundial bereikt zijn grenzen
Het multiculturele festival Mundial in Tilburg heeft zijn grenzen bereikt. Zondagmiddag zat het zonovergoten festivalterrein bomvol. Tussen 15.00 en 16.00 uur 's middags kostte het bezoekers een uur om van de kassa naar het hoofdveld te schuifelen. Op dat moment waren nog duizenden mensen op komst en stonden er files op de wegen rond het Leijpark. Naar schatting trok Mundial zondag 95.000 bezoekers en zaterdag 55.000. Dat is zo'n tien procent meer dan vorig jaar. Het Brabants Dagblad besteedde uitgebreid aandacht aan dit megafestijn. Uit alle verhalen volgen hier een aantal citaten, die een aardig inzicht geven in de aard en kwaliteit van Mundial.
Music In My Head vraagt om een vervolg
Het driedaagse festival The Music In My Head in Den Haag voltrok zich reeds in de loop van de vorige week. Maar aangezien het een groot succes was - en er dus een nieuw interessant festival aan de agenda kan worden toegoevoegd - blikken we alsnog terug aan de hand van recensies in de Haagsche Courant van de hand van Hans Piët en een NRC-recensie over de eerste van de drie avonden.
Hans Piët smeekt in de Haagsche Courant om een vervolg. Het festival was niet alleen artistiek gezien een groot succes, maar ook qua publieke belangstelling. Eerst enkele citaten uit een verhaal in het NRC dat na de eerste avond verscheen. Daarna enkele citaten uit de recensies die Hans Piët voor de Haagsche Courant schreef.