Patti Smith
Patti Smith: Maria Callas vergezelt me overal
Na de dood van haar man en haar broer putte Patti Smith (55) kracht uit her werk van andere kunstenaars, zo vertelt ze aan Gijsbert Kamer in een interview in de Volkskrant. Hier enkele citaten:
…Zo af en toe duikt haar man of broer weer ergens op. Onlangs nog toen ze door
New York liep met een leeg, bedroefd gevoel. 'Ineens kreeg ik zo'n onbeschrijfbaar gevoel
van warmte over me. En ik wist het: dit komt van mijn broer. Hé Toddy, riep ik. Ik
kreeg geen direct antwoord, maar zoals Pasolini al zei: het is niet zo dat de doden
niet met ons praten, wij willen ze niet horen. Dat weet ik nu. Doden komen niet terug,
maar ze kunnen wel een gevoel nalaten in je hart waartoe je nog altijd toegang
kunt hebben.' Nadat de troost van vtreemden en collega-muzikanten als Michael Stipe
('ik kende R.E.M. nauwelijks, maar hij belde op met de mededeling dat ik zijn leven had veranderd, en dat hij graag iets terug wilde doen') zijn het vooral kunst en muziek die
Patti Smith er bovenop hebben geholpen…
…'Ik luister zelden naar mijn eigen werk, en op dit moment zeker ook niet naar rockmuziek van anderen. Maria Callas vergezelt me overal en die verdraagt geen rock 'n' roll. Laatst vroeg iemand wat voor een band dat was en hoe hun nieuwe plaat heette. Vond ik ook wel weer geestig, maar het is eigenlijk treurig'…
…'Cultuur draait steeds meer om snelle informatie. Je duikt een foto en een lijst van zijn
werk op en hup, je denkt alles te weten van Beethoven. Dat is dus niet zo, alleen door je maandenlang met zijn werk op te sluiten, kun je iets van zo'n kunstenaar begrijpen. Ik kan het weten, want ik heb mijn Beethoven-kick al achter de rug'….
…'Ik groeide op met schrijvers en kunstenaars, althans met hun werk. Ik haalde alles
uit boeken, en toen mijn vader mwe op m'n twaalfde naar een museum in Philadelphia
bracht, kon ik m'n ogen niet geloven. Wat Picasso deed, dat wilde ik ook, ik had
alleen het talent niet'…
…Twee jaar geleden stelde ze het fraaie boek Patti Smith Complete samen met al haar
teksten, een selectie uit haar foto-archief en verhelderende inleidingen tot haar werk.
Samen met Land vormt dit een representatief beeld van de veelzijdigheid van Patti Smith. En het gaf, zegt ze, haar ook weer aardigheid in haar eigen werk. Het meest getroffen was Smith door een briefje dat haar moeder nog bewaard had. Het was van haar 'platenbaas, mentor, vriend en vertrouwensman' Clive Davis, en staat afgedrukt in het boekje bij Land. Davis, die na Smith ook vrouwen als Whitney Houston en Alicia Keys groot wist te maken, complimenteerde mevrouw Smith in november 1975 met haar dochter. 'Not only is she extremely talented but also a very rare and human person as well', schreef hij...
JW Roy
JW Roy smeedt allegaartje om naar iets waar de originaliteit vanaf druipt
- Door Sjak Janssen -
Na vijf jaar spelen met the One Night Band was de gedrevenheid bij Jan-Willem Roy aan het verdwijnen. De groep zat vast geankerd aan rootsmuziek. De spanning verdween waardoor de Knegselse zanger besloot er een punt achter te zetten en voor zichzelf te beginnen.
Hij had genoeg geluidjes en melodietjes in zijn hoofd zitten waar iets mee moest gebeuren, maar hoe wordt alles wat daarboven schommelt op de band gezet? Na een lange zoektocht kwam Jan-Willem weer met een aantal sterke muzikanten voor de dag en dook met dit gezelschap een monumentale boerderij in het Limburgse dorpje Boekend in en nam daar op de zolder 'Keep it Coming' op.
De mixen werden gemaakt door JB Meyers (ex Supersub zanger/gitarist en producer van o.a. De Dijk en Tröckener Kecks) terwijl JW zelf garant stond voor de productie.
Maar wat maakt "Keep it Coming" nu zo'n bijzondere plaat?
Dat de variatie in gecomponeerde liedjes sterk is?
Dat de tekstinhoud aangrijpend is?
Dat de bescheidenheid te horen is?
Dat de experimenten met klanken, geluiden en ritmes niet gekunsteld zijn en creatief aandoen?
Dat de plaat van de eerste tot de laatste toon naar het hart grijpt?
Dat er zowel akoestische als elektrische instrumenten gebruikt worden?
Dat het Americana verleden gemengd is met pure gitaarrock met uitwaaierende soulinvloeden?
Vergeet het! Juist dit allegaartje dat omgesmeed is tot een heldere eenheid maakt de plaat uniek. De originaliteit druipt er vanaf. Noem 't Americana, noem 't alternatieve country, noem 't gitaarrock, noem 't soul met rap- en wereldinvloeden. Als je er zin in hebt noem 't desnoods Brabantia, maar doe er iets mee. Ga bijvoorbeeld zaterdagavond 18 mei naar "De Leenhoef" aan het groen in Knegsel. Dan wordt de nu al legendarische plaat, die bij de grote independant V2 (Postman, Doe Maar, Frank Boeijen) gaat uitkomen live gespeeld.
Zomerse lentedag
Singer-songwriter Louis uit Valkenswaard mag het programma openen. Daarna is JW Roy & Band aan de beurt te laten horen of mijn woorden op waarheid gebaseerd zijn.
De avond wordt afgesloten door Sunset Travelers, de band van toetsenwonder Roel Spanjers. En juist deze band komt ook met een debuut-cd op de proppen. Wat is er in Brabant toch allemaal aan de hand? "For the Sake of it" is de naam waar de cd naar luistert waarop de getalenteerde Spanjers zijn smeuïge Hammond- en parelend pianospel mag laten horen.
Het repertoire van Sunset Travelers komt grotendeels van legendes als Eddie Hinton, Booker T. Jones en het gouden duo Spooner Oldman/Dan Penn. Veel rhythm&blues en soul. 'De perfecte soundtrack voor een zomerse lentedag. En daar worden we heel vrolijk van,' laat popjournalist Marcel Haerkens in Oor weten over de cd van Sunset Travellers. En dan heeft Oor nog geen woord gewijd aan "Keep it Coming" van JW Roy. Nee, nee, we zijn het bekendste en beste muziekblad van Nederlands mooi weer eens voor en kunnen met een gerust hart zeggen dat elk liedje dat JW op de cd heeft gekregen mooi, afwisselend, verbazend en aangrijpend is. En dat zijn er niet veel, vandaag de dag.
Think of One
Belgische cd van het jaar nu al bekend: Think of One met Naft 2
Onlangs presenteerde Think Of One haar nieuwe cd Naft 2 met een concert in de AB in Brussel. Hoewel Think Of One in Nederland nog nauwelijks bekend is heeft deze fanfare-worldgroep in België al een goede naam. Karel Michiels woonde voor De Standaard het concert bij en schreef er enthousiast over. Enkele citaten:
…THINK Of One is een bonte smeltkroes van stijlen: raï vermengt zich met klezmer, jazz met walsen, dub met soukous, banghra met meezingers. In deze groep verstrengelen onze muzikale wortels zich met ritmes en melodieën uit de rest van de wereld…
…Je hoort drie, soms vier exquise blazers, onder wie de trompettist Bart Maris en de saxofonist Eric Morel, tevens een goede vocalist. Roel Poriau op drums, Tomas Desmet op toetsen, percussie en staande bas, de zanger-gitarist David Bovée is het brein en de spelverdeler van deze wereldploeg. En Tobe Wouters graaft met zijn onvermoeibare tuba dieper dan de zwaarste basgitaren…
…Naft 2 maakt nu al aanspraak op de titel van beste Belgische plaat van het jaar. Maar de uitvoering maakte nog meer indruk…
…Er werd vaak en verrassend van vibratie en instrument gewisseld, wat de spanning alleen maar opdreef. Opvallend was ook hoe Bovée hoe langer hoe meer het Antwerpse dialect gebruikt…Bovées taalcreativiteit wekt bewondering, zoals die van Flip Kowlier dat doet…
…Maar zelfs als je die teksten niet verstaat, is het met volle teugen genieten van Think Of One: tegelijk een geweldige popgroep, een verfijnd jazzensemble, het ultieme trouworkest, een onovertroffen afro-latino band, zelfs een Indisch filmorkest (,,Disco bhangra'') of een schlagergroep (,,La baronesse''). Er is één constante: dansen kan altijd….
- Watersons + CB&S samen op Blue Murder - Het samenwerkings-verband tussen de Watersons en Coope, Boyes en Simpson heeft nu geresulteerd in de cd Blue Murder: No One Stands Alone (Topic TSCD 537). Al vanaf augustus '86 wordt er geregeld samen opgetrokken. Toen stond de naam Jim Boyes nog synoniem voor Swan Arcade. Nu maakt Boyes deel uit van C.B.&S. en heeft de jonge Eliza Carthy in de Watersons de plek ingenomen van haar overleden tante Lal Waterson.
Blue Murder zijn: Broer en zus Norma en Mike Waterson. Norma's man en dochter: Martin Carthy en Eliza Carthy plus C.B.&S: Barry Coope, Jim Boyes en Lester Simpson.
Lucinda Williams
Lucinda Williams maakt haast met nieuwe cd
Nog nauwelijks bekomen van de Grammy voor Get Right With God van haar laatste cd Essence ('01) heeft de Amerikaanse singer/songwriter Lucinda Williams al weer tien songs geschreven voor een nieuw album.
Ooit werd ze door haar fans achter de vodden gezeten omdat ze zo'n lange tijd liet tussen haar eerste cd Sweet Old World uit 1992 en de opvolger Car Wheels on a Gravel Road waarmee ze zes jaar later doorbrak. Williams schreef vervolgens Essence in twee weken tijds.
"Ik stond op, zette een kop koffie en begon te schrijven", zo beschreef ze vorig jaar haar werkwijze voor Essence in een interview in Rolling Stone. "Het beviel me uitstekend, zei ze. Vervolgens liet ik mijn songs horen aan vrienden, benieuwd naar hun reacties. En ja, sommigen drongen er op aan ze meteen op cd te zetten. Ze waren kennelijk bang dat ik er weer zo veel tijd over heen zou laten gaan. Ik dacht, laat ik nou bewijzen dat ik het ook anders kan".
Williams heeft er net een tournee van twee-en-een-halve week opzitten langs plaatsen als San Francisco, Santa Cruz, Los Angeles, Santa Fe, Austin, New Orleans etc.
Afsluitend trad ze op tijdens het Oklahoma Blues Festival in Tulsa en op het Beale Street Music Festival in Memphis op 4 en 5 mei.
Nu duikt ze de studio in om haar nieuwe - nog titelloze - cd op te nemen, die naar verwachting eind dit jaar uit komt.
Bron: Rolling Stone
.