Wè-nun Henk:
Op naar een full-Rum-cd
Wè-nun Henk - Rum - Eigen beheer / www.we-nunhenk.nl
De legendarische folkgroep Rum heeft in de jaren zeventig veel jongeren op het spoor van de folkmuziek gezet. Ze speelden destijds wat dat betreft zo'n beetje dezelfde rol als Ambrozijn en Laïs de afgelopen jaren. Beide Vlaamse bands lieten zich overigens ook inspireren door o.a. Rum.
Amrozijn is op het moment samen met Paul Rans bezig met een mooie serie uitvoeringen van de sage van Hertog van Brunswyk. Deze middeleeuwse sage handelt over de hertog die met zijn schip ten strijde trok. Zijn vrouw beloofde zeven jaar op hem te wachten.
Ambrozijn heeft zich als jonge groep laten inspireren door een van de grootste groepen uit de Vlaamse folkrevival uit de zeventiger jaren: Rum. Het was voor Ambrozijn-violist Wouter Vandenabeele dan ook een eer dat het International Folkfestival Tilburg in 2001 aanstuurde op een gelegenheidsproject rondom Wouter en Paul Rans, destijds de zanger van Rum.
De cd-reeks Traditionele muziek uit Vlaanderen bracht hen later opnieuw samen voor de opname van de cd Mogen wij vreemd gaan? Ze vonden het zo goed met elkaar, dat er een exclusieve Davidsfonds Tournee uit voortkwam onder de naam: De Hertog van Brunswyk
Wie wil weten hoe het met de hertog afliep en of zijn vrouw inderdaad zeven jaar geduld had moet zeker eens gaan luisteren.
Bart Schneemann
It takes two - Channel Crossings
Op 'It takes two' gaat hoboïst Bart Schneemann in elk nummer met andere gasten een samnewerking aan. Geen barok of Mozart, maar iets eigentijds multicultureels. Tango's van Piazzola speelt hij met bandeonspeler Alfredo Marcussi; compositie van Kurtág samen met klarinettist Gert Boonstra, of werk van Iva Bittova met hulp van altviolist Daniel Raiskin en cymbalomspeler Jan Rokyta. Verder composities van Vaughan Williams, Louis Andriessen, Birtwistle, Burgers en Janacek.
John Spillane
Will We Be Brilliant Or What? - Claddagh Records
Dit is de tweede cd van de getalenteerde singer/songwriter John Spillane. Het is een belevenis om hem live op het poduium een lovesong te horen vertolken, met enkel gitaar als begeleiding. De cd heeft ook die sfeer. Een enkele keer neemt Declan Sinnott de gitaar ter hand.
Bratch
Zigeuneravond met Bratch (en Tsanko Mladenov & Silla)
Muziekpublique organiseert vrijdag 7 juni een avond met zigeunermuziek in het Marni Theater in Brussel.
Vanaf 20.30 uur treden op Silla (Bulgaarse zigeunermuziek) en Bratch (Oosteuropese Roma-muziek en swing).
Bratch
Ze vulden Olympia in Parijs, speelden voor 85.000 mensen in Montreal. Ze worden beluisterd van Moskou tot in New York. Ze schitteren als enige niet-zigeuners op de betere compilaties met zigeunermuziek.
En toch blijft Bratsch een eerlijke bescheiden groep die integriteit hoog in het vaandel draagt. De Franse groep die werd opgericht door de Armeense zanger Dan Gharibian en violist Bruno Girard heeft van bij het begin een bijzonder authentiek en hecht groepsgeluid weten te creëren.
Net als Gharibian en Girard voelen accordeonist François Castiello (speelde ook mee op "Gitans" van Thierry Robin), clarinettist Nano Peylet en contrabassist Pierre Jacquet zich bijzonder goed thuis in het repertoire van de Europese nomaden.
Hun eerste albums, "Notes de Voyages" en "Sans Domicile Fixe" doorkruisen Joegoslavië, Griekenland, Armenië, Bulgarije en Roemenië, putten eveneens uit de Joodse muziek en voegen daar een stevige portie swing aan toe. Voor de soundtrack van "Le Mangeur de Lune" componeren ze de nieuwe standards van de zigeunermuziek.
Bratsch heeft een nieuwe dubbel-cd "La vie, la mort, tout ça… " uit die live werd opgenomen in Parijs. En live is dan ook de beste manier om Bratsch te horen.