-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
De Belgische stad Gent herbergt heel wat muzikanten en twee daarvan openden gisteravond het GUO Paasfolk festival in Oisterwijk. De een woont er nog maar een half jaar, de ander is er zijn leven lang thuis. Gerard van Maasakkers zingt over de Brabantse omgeving waar hij opgroeide en tot voor kort woonde, Lieven Tavernier brengt Gent en zijn jeugd tot leven in zijn muzikale gedichten. Allebei weten ze te overtuigen met hun prachtige luisterliedjes.
Een kleine 100 bezoekers hadden de weg weten te vinden naar De Tiliander in Oisterwijk om de openingsavond mee te maken van GUO Paasfolk. Gerard van Maasakkers trapt solo af met Ik Loat D’n Dag Nog Efkes Duren, waarna zijn muzikale kompaan Harry Hendriks hem op het podium vergezelt om de volgende liedjes met een paar extra akoestische gitaren nog wat meer bezieling mee te geven. Hij geeft een fijne jazzy kleur aan een paar fijne werkjes, ontspannen gitaar siert de intro van Benny, terwijl hij een lekker dwingend gezongen intermezzo verzorgt in Altijd Nou en een mooi donker riffje laat horen in 't Kumt Zoals 't Kumt.
Maar het mooist zijn de kleine gevoelige stukken. Van Maasakkers is goed bij stem deze avond en met de subtiele begeleiding van Hendriks komt het kippevel vanzelf bij Kan De Deur Nie Dicht. Het is een liedje van troost, bijna twee jaar geleden zong hij het op de Gentse Feesten naar aanleiding van het neerstorten van de MH17, dit keer past het vanwege de trieste gebeurtenissen in Brussel afgelopen week. Maar ook het ingetogen Ik Neem Je Mee, zijn Nederlandse vertaling van een lied van de Italiaanse bard Gianmaria Testa, maakt indruk aan het einde van de set. Hoewel ik volop kan genieten van optredens die Van Maasakkers met band geeft, vind ik dat de liedjes toch het best tot hun recht komen in deze intieme bezetting, waar dan ook aandachtig naar geluisterd wordt. Twee mannen, twee gitaren, twee stemmen, meer hoeft dat niet te zijn.
Na de pauze verschijnt Lieven Tavernier met zijn gitaar en twee begeleiders op het podium: Yves Meersschaert op vleugel en Bruno Deneckere op gitaar. Het eerste dat opvalt is dat Tavernier heel wat minder timide overkomt dan de laatste keer dat ik hem zag. Dat is alweer een paar jaar geleden, maar waar hij toen nog even tijd nodig had om zijn podiumvrees te bedwingen, lijkt hij nu uit zijn schulp gekropen en dat komt zijn optreden ten goede. Zijn liedjes waren altijd al prachtig en dat zijn ze nog steeds, ook het nieuwere werk van de plaat Wintergras uit 2014, die wederom bestaat uit heerlijke muzikale gedichten. Ik geniet van de tekst van het titelnummer:
En je bent in een vreemd land, je slaapt in een vreemd bed
Het is een vreemd lawaai dat je wakker houdt
En je valt in slaap laat in de morgen
Dan droom je vreemd dat ze van je houdt
Maar ook het sober uitgevoerde Zij Vlecht De Lente In Haar Haar raakt me in mijn hart, of het juist intense In De Dagen Van Mijn Duisternis. Net als het nieuwe nog niet opgenomen nummer Sint Anna Toren, waar afscheid een grote rol in lijkt te spelen.
"Mag het sneeuwen vandaag?" vraagt hij zacht, en natuurlijk mag zijn klassieker Eerste Sneeuw rekenen op een hartelijk welkom. Zijn meest bekende nummer is echter De Fanfare Van Honger En Dorst, waarmee hij dit keer de set afsluit. Deze ballade over Gent lijkt een eigen leven te hebben, krijgt telkens weer een iets andere uitvoering, dit keer met krachtige gitaar en indringend toetsenwerk. Een staande ovatie volgt en de toegift wordt op verzoek uit het publiek dat prachtige verhaal uit zijn jonge jaren met nonkel Walter, De Cuba.
Hoewel het programma van GUO Paasfolk ook sessies in de foyer aankondigt is daar op deze eerste avond nog niet veel van te merken, al neemt David Cornelissen (Verenigde Volksmuzikanten, Avendans) na afloop wel zijn mandoline ter hand om alvast een voorzichtig begin te maken, terwijl Tavernier zijn cd’s staat te signeren voor de liefhebbers.
GUO Paasfolk in Oisterwijk duurt nog tot en met maandag, vanaf 20:00 uur vanavond kan er 24 uur lang gedanst worden tijdens de balfolkmarathon met een 16-tal bands, deze wordt morgen afgesloten met een optreden van het Bretonse Hamon Martin Quintet.
Op tweede Paasdag kan er weer geluisterd worden, naar Wouter Vandenabeele (Vlaanderen) die een primeur zal brengen met het Ghent Folk Strings Project (met Elias Bachoura op ud), Niamh Parsons & Graham Dunne (Eire), Sedaa (Mongolië / Perzië) en een Bretons slotoptreden, wederom door het Hamon Martin Quintet. Tussen de optredens door zijn er dan ook diverse workshops en worden er films vertoond.