Het debuutalbum van de uit Medina (Senegal) afkomstige zanger-instrumentalist Nuru Kane is een schot in de roos, vinden de recensenten van De Gelderlander en van het Parool.

Nuru Kane - Sigil - Riverboat/Music & Words
Illand Pietersma in De Gelderlander:
...De in Dakar geboren zanger-gitarist Nuru Kane speelde jarenlang zowel traditionele Senegalese muziek als moderne stijlen als Afro-funk en reggae. Totdat hij eind jaren negentig in Marokko een gnawa-ceremonie bijwoonde en gegrepen werd door de hypnotiserende samenzang en de stuwende ‘guimbri', een driesnarige akoestische bas. Op zijn debuut-cd Sigil slaat Kane een brug tussen muziek
uit het noorden en westen van Afrika. In verstilde bluesnummers als Gorée (het eiland voor Dakar waarlangs miljoenen slaven naar Amerika werden afgevoerd) klinkt Kane als Ali Farka Touré. In meer opzwepende nummers heeft  zijn stem iets weg van Marley en Kravitz....

Saskia Törnqvist in het Parool:
....Het debuutalbum van de uit Medina (Senegal) afkomstige zanger-instrumentalist Nuru Kane is een schot in de roos. Kanis songs reflecteren een veelheid van stijlen en een grote originaliteit wat het luisteren ernaar tot een avontuur maakt. Ook de producer verdient alle lof. Hij zocht en vond de nodige instrumentalisten die met hun spel op viool, ud, n'goni (luit) en traditionele percussie een onmisbare bijdrage leveren.  (...) de pulserende muziek van de Gnawa heeft een tranceverwekkende werking waar een ongekende kracht van uitgaat. Op zijn debuut-cd is de sfeer van de gnawamuziek de ondergrond voor veel hartverscheurend mooie songs. Bovendien balanceert Kane meesterlijk op het slappe koord tussen West- en Noord-Afrikaanse stijlen. En af en toe maakt hij een speels zijstapje naar de westerse wereld. Een klein zijstapje maar. Geen knieval....