yevgueni - aan de arbeid
Yevgueni - Aan de Arbeid - Petrol / PIAS

Als piepjonge Leuvense studenten wonnen ze vijf jaar geleden de Nekka-talentenjacht. Yevgueni imponeerde met zelfgeschreven Nederlandstalige meeslepende liedjes, maar bijvoorbeeld ook met een rake vertaling  van Suzanne Vega's In Liverpool. Dit alles in een eigentijds jasje maar redelijk akoestisch op gitaar en piano en gezongen met een jongensachtige stem.

Begin 2005 verscheen het debuutalbum Kannibaal met elf pittige, poëtische, weemoedige, olijke, verdekt kritische en ontwapenende (luister)liedjes. Soms klein gehouden met akoestische gitaar of piano, maar vaak voller met drums, elektrische piano of zelfs met compleet strijkorkest. Moderne kleinkunst met teksten die in een folkballad niet zouden misstaan. Zowel de Gentse Feesten als Folkfestival Dranouter gingen plat voor Yevgueni.

Nu is er de opvolger Aan de Arbeid. Het klinkt allemaal een stuk ruiger. De strijkers van het London Chamber Orchestra hebben plaatsgemaakt voor elektrische rockgitaren. Het idioom is - ondanks de nog immer prominente rol voor de piano - opgeschoven van moderne kleinkunst naar alternatieve rock. Okay, hier en daar hoor je een mondharmonica. Of de uitstekende gitarist Patrick Steenaerts laat zijn snaren eens rootsy klinken. Maar waar Kannibaal nog viel te rangschikken onder folk en aanverwante muziek - en dan met name dat laatste -  is dat nu bij Aan de Arbeid' eerder alternatieve nederpop, met de nadruk op alternatief.

Het gaat wel om Nederpop van een hoog niveau. De sterke teksten, vaak gegoten in mooie melodieën, worden met duidelijke dictie gezongen. Ze verraden engagement, maar zijn nooit  prekerig. Zo wordt de teloorgang van een outcast bezongen in Marcel, een waar gebeurd - zij het iets aangescherpt - levensverhaal van een Leuvense zwerver. En het knap indrukwekkende nummer Honger gaat over Afrikanen die België wél haalden, en dus niet als hun broers verdwenen in Gibraltar.

De politiek actieve (Groen!) zanger/liedschrijver Klaas Delrue wil echter niet met het vingertje wijzen. Hij schakelt graag in een handomdraai over van stil ernstig naar positief uitbundig. Daarbij is humor een van zijn wapens. In de onweerstaanbare hit Manzijn gaat het van: ‘Je moet een man zijn zijn om te weten dat het kan; Zonder te krassen snijden in een tefalpan; Ja je kan koken als de beste; Maar dat moeten ze niet testen; Want als zij komt eten bak je er niets van...'

De eerste tien nummers zijn van de hand van Delrue. Het elfde, door merg en been snijdende Zo donker, is zijn vertaling van I See A Darkness van Bonnie Prince Billy. De keuze voor een dergelijke cover, én de strakkere bijna Brittpop-achtige muzikale aanpak onderstrepen dat Yevgueni zich losweekt van het aanvankelijke brave kleinkunstimago. De catchy songs met duidelijke kop en staart zijn gebleven. De teksten krijgen meer diepgang.  

Gaat de groep nu ook daadwerkelijk een ander publiek aanspreken? Hoopvol is dat poptempel de AB Club in Brussel afgelopen week twee avonden tjokvol zat bij de cd-presentatie-concerten. Zeker is dat Nederlandstalige pop ook in België in de lift zit. Yevgueni heeft een trend gezet die gevolgd is door acts als ‘Het zesde Metaal',  Tom Pintens, Mira en Noppes. Muzikaal putten zij uit van alles en nog wat. Het hokjesdenken gooien ze overboord, de enige gemeenschappelijke leidraad is de klare Nederlandse taal.

Yevgueni zijn: Klaas Delrue (zang, akoestische gitaar, klarinet, mondharmonica), Geert Noppe (piano, hammond, wurlitzer, moog, backing vocals), Maarten Van Mieghem (bas, ak+el gitaar, hammond, backing vocals), Stef Vanstraelen (drums, percussie) en Patrick Steenaerts (elektrische gitaar, moogerfooger, mandoline). Op de cd assisteren Wigbert Van Lierde (akoestische gitaar, mondharmonica), Arno Lieven (backing vocals), Marc Bonne (percussie) en producer Wouter Van Belle (hammond, rhodes, strings, minimoog). Het album is gemixt door Jon Kelly (o.a. The Beautiful South en Kate Bush).
 
Aan de arbeid van Yevgueni ligt vanaf 2 april in de winkel. Na de presentaties afgelopen woensdag en donderdag in de AB Club in Brussel, volgen concerten in Het Depot, Leuven (19/4); Dudstock, Dudzele (21/4); Dranouter aan Zee, De Panne (28/4); Trix, Antwerpen (4/5); Muziek-o-Droom, Hasselt (5/5); De Zwerver, Leffinge (16/5); Handelsbeurs, Gent (26/5). Over eventuele concerten in ons land is nog niets bekend.

Drie van de elf nummers van ‘Aan de Arbeid' zijn te beluisteren op www.myspace.com/yevgueni.  

Henk - Waardering 8