CDs
Zomerse tweede jubileumcd Pater Moeskroen
Pater Moeskroen - XX deel 2 - DZV Records PRCD 200621 (distributie Pink Records)
In januari werd al een eerste cd uitgebracht ter ere van het 20-jarig bestaan van Pater Moeskroen. Op het Bloklandfeest in Nieuwveen werd dat op 7, 8 en 9 juli uitgebreid gevierd en de volgende jubileumuitgave, XX deel 2, gepresenteerd.
Nou was XX deel 1 al een uitgebreid overzicht van het werk van Pater Moeskroen. Oud werk in een vers jasje werd afgewisseld met nieuwe nummers en dat bleek een aanstekelijke combinatie. Deel 2 gaat op dezelfde voet verder, ook met anekdoten in het cd-boekje, wat geschiedenis en medewerking van publiek en popkoor Spirit. De huidige bezetting van Pater Moeskroen bestaat uit zes mannen: Marcel Sophie, Adje Grooten, Martien van Oostrom, Thomas Gerretsen, Bart Swerts en Vincent van Lent. Oud-leden Wilbert van Duinhoven, Jeroen Goossens, Jan Evers en Ton Smulders zijn (naast enkele andere musici) als gast te horen op XX deel 2.
Er is wel wat verschil te horen ten opzichte van de voorganger. Vooral Vincent van Lent, de nieuwste aanwinst van de groep, drukt zijn stempel op de muziek van XX deel 2. Hij heeft 'koper' geïntroduceerd in het instrumentarium en dat geeft een aantal nummers een behoorlijk zonnige uitstraling met trompet, bugel of trombone. Het oude nummer Trek Die Zak In Tweeën krijgt zo een Mexicaans tintje. Hij heeft de blazersarrangementen gedaan en zingt Dat Had Ze Nou Niet Moeten Zeggen, een lied dat al stamt uit 1998, maar nooit eerder verscheen op een album.
Daarnaast is er Bart Swerts, die ietsje langer lid is van de paters, sinds 2004. Hij heeft enkele nummers geschreven en laat horen een uitstekend vervanger te zijn voor Ton Smulders, die op deze cd nog de achtergrondzang voor zijn rekening neemt in Ik Smelt, met een ska-geluid door saxen en trombone van Paul Berding, Robbert Koekoek, Sander Loog en Annemieke Henrichs. Van de hand van Swerts komen Zolang Het Vuur Nog Brandt, een heerlijk zomerliedje dat zich afspeelt op het strand, Aan Jou Denk Ik Het Meest, dat bedoeld was als rustig kleinkunstliedje maar grondig door de Pater Moeskroen-molen werd gehaald en in de intro wat doet denken aan Laat Maar Waaien. Tenslotte liep hij al tijden rond met de muziek, maar de tekst voor Ik Zie U Graag wilde niet vlotten. Adje Grooten sprong bij en een vrolijk liefdesliedje was het gevolg.
Een van mijn favorieten van XX deel 2 is De Vuist Van De Engel, een instrumentaal waarin de oude nummers Fist en Zuster Angelique te herkennen zijn. Het stuk begint met dat typisch Keltische geluid, met fluit, en gaat over in een meer uptempo stuk met doedelzak en oud-lid Jan Evers haalt lekker uit met alt- en baritonsax. Ook Ginga is een fijne compositie, met veel percussie en de klanken van de samba-reggae uit Brazilië. Van een Perzisch liedje werd Baba Bozorg gemaakt (met als gastzangeres Nancy Shabazi Feshtali en op shakuhachi, een Japanse bamboefluit, Jeroen Goossens), een serieus moment op de vrolijke cd. Het liedje gaat over een grootvader die lastig wordt, vader stelt voor dat zijn zoon een mand maakt om opa in het bos achter te laten. De zoon bedenkt vervolgens dat hij de mand dan daarna wel weer opnieuw zou kunnen gebruiken...
De enige cover is Gezicht Gezien, oorspronkelijk I've Just Seen A Face van Lennon/McCartney. Adje Grooten en Thomas Gerretsen maakten er een mooie Nederlandse tekst op. Muzikaal gezien heeft het nummer een folky uitstraling gekregen, met een knipoog naar de Canadese band Paperboys.
Op XX deel 2 staan wat meer nieuwe nummers, die ook gebruikt zullen worden in de komende theatertour. De plaat klinkt bijzonder zomers, met blaasinstrumenten die nu eens een texmex geluid geven, dan weer een Caribisch sausje over de liedjes gieten. Hierdoor is er wat minder te horen van de Keltische invloeden, maar wordt de veelzijdigheid van de band nog meer benadrukt dan op deel 1 al het geval was. Het lijkt erop dat Pater Moeskroen zichzelf nog eens heeft uitgevonden, met een heerlijk nieuw, maar nog steeds herkenbaar eigen geluid, dat altijd garant blijft staan voor feest.
Mirjam Adriaans, waardering: 8,5