Maddy & Girls - Under The Covers (2CD) - Park Records PRKCD84X
Opvolger van de niet helemaal geslaagde "Bib & Tuck" CD. Ook een nieuw gezicht bij de "Girls". De plaats van Maddy Prior's dochter, Rose Kemp, is op deze CD ingenomen door de mij onbekende Claudia Gibson. Gebleven is Abbie Lathe.
Blijkens het hoestektje had Prior tijdelijk genoeg van het zingen van folk(rock)nummers en besloot met de "Girls" wat meer contemporary materiaal op te nemen. Covers dus, van bekende en minder bekende namen, verdeeld over 2 CD's. Op de eerste het wat meer luchtige (pop)werk, op de tweede meer trage, intieme songs. Misschien dat vanwege het contrast tussen het materiaal van CD 1 en 2 gekozen voor een dubbel CD (het totaal van 67 minuten had makkelijk op één schijfje gepast).
Over de gecoverde songs op CD 1 kan ik kort zijn. Niet voor mij. Ik kan de behoefte van Prior begrijpen zich eens op een andere manier te presenteren maar ik ben absoluut niet kapot van de wijze waarop ze met de "Girls" (pop)songs covert. Het is zangtechnisch dik in orde maar van de 14 gecoverde songs op CD 1 kan ik er met moeite eentje halen die de moeite waard is: Bend & Break (Keane).
Vocale acrobatiek en goedkoop effectbejag prevaleert boven muzikaal gevoel, zo lijkt het. En van veel bescheidenheid is ook al geen sprake als men het in de (muzikale) familie houdt met het coveren van songs "Slow Dance" (Prior), "Get Out" (Abbie Lathe), "Great Divide" (Rick Kemp) of "Sword" (op Cd 2 -Rose Kemp).
Als je nummers covert heeft het weinig zin ze klakkeloos na te spelen. Je kunt ze echter ook, in de ijver er iets origineels van te maken, danig verminken. Je mag zelfs de vraag stellen of het nog wel gaat om "coveren" als je sommige interpretaties van Maddy & The Girls beluistert. Shania Twain's "KaChing" wordt vertolkt in een misplaatst Gipsy mazurka-arrangement. Godley & Creame's "Under your Thumb" opgeleukt door een tenenkrommend en naarmate het nummer vordert behoorlijk irritante vocale "beat box". PJ Harvey's "Sheela-na-gig" wordt verziekt door flarden tekst uit "Cuckoo's Nest" toe te voegen, gezongen door Prior met gekenepen "megafoonstem". Voor het effect natuurlijk.
Mark Knopfler's "Paraguay" en Sting's "7th Wave" zijn in de originele uitvoering al geen persoonlijke favorieten. Hier verworden de nummers tot superkitsch waarin men de cliché's niet schuwt (respectievelijk de belegen "aye, aye, aye's" en het Afrikaans percussie sausje). De snoeiharde electrische gitaar van Steve "Geezer" Watkins in "Slow Dance" stemt tot verdere droefenis. Totaal ongepast in dit Prior nummer.
Wat een gemiste kans deze CD is blijkt na het beluisteren van CD 2. Een kleine 24 minuten maar een waar genoegen. Je waant je in een heel andere wereld. "Pensive" is de titel en dat staat voor zwaarmoedig of peinzend.
Precies het repertoire dat Prior op het lijf geschreven is. Wat dat betreft laat ze zich vergelijken met June Tabor. In trage, donkere, zwaarmoedige songs is ze op haar best, zoals ze laat horen in "Turning Point". Formidabele eigen tekst op Middeleeuwse muziek van Thomas Tallis. "Melody Moon" is van "Girl" Claudia Gibson en heeft de sfeer van een Kate Rusby/Kathryn Roberts nummer. "Finnish song" is geschreven door John Blanchard. Magistrale meerstemmigheid in deze in het Fins uitgevoerde song.
En als het dan toch "contemporary" moet zijn, "Truth of a Woman" (Kristina Olsen) heeft, zo blijkt, niet meer nodig dan de stem van Prior, prachtige backing vocals en een simpele piano.
Tim Dalling zette een gedicht van de Ierse Louïse MacNeice's op muziek (ook op zijn CD "Blossom" te beluisteren). De sfeervolle uitvoering hier overtreft het origineel.
Ik geloof niet dat ik ooit een dubbelaar in hand heb gehad waarin het contrast tussen de twee cd's zo groot is. Ze zijn natuurlijk niet afzonderlijk verkrijgbaar, maar vanwege dat grote verschil, waardeer ik ze toch afzonderlijk.
Paul, waardering CD 1 (Under the Covers): 4, CD 2 (Pensive): 8