Greetings From Grolloo trilogy
Simon Nicol & Ric Sanders (RADZ680012) Iain Matthews & Ad Vanderveen (RADZ680029) Little Johnny England (RADZ680036) - Greetings From Grolloo, Live In The Netherlands 1 March 2003 - RadZ Records / distributie Coast to Coast

Tot voor kort waren er maar enkele exemplaren van de volledige opnames van Folk Grolloo 2003 en die waren in handen van de organisatie. De eerste (en gelijk laatste) editie van dit festival werd destijds op poten gezet door Koen Hottentot, Renate Cuperus en Dick Barlage. Het trio kent elkaar van Cropredy, het reüniefestival dat jaarlijks door Fairport Convention wordt georganiseerd. Toen deze liefhebbers een keer te laat waren om kaartjes te kopen voor een optreden van Iain Matthews & Ad Vanderveen ontstond het idee om ze dan maar zelf uit te nodigen en waarom dan niet gelijk op een festival?

Naast Matthews en Vanderveen staan ook Fairportleden Simon Nicol & Ric Sanders en folkrockband Little Johnny England op het affiche. De pauzes worden ingevuld door Sido Martens met zijn band. Alle optredens vinden plaats op 1 maart 2003 in Zaal Hofsteenge in Grolloo.

Muzikaal gezien is het festival zonder meer geslaagd, zo vinden de organisatoren nu nog steeds, al zijn ze om diverse redenen niet uit de kosten gekomen. Maar het mooiste van dit verhaal is, dat ze er destijds nog aan gedacht hebben om de geluidsman van dienst (Paul Smith, ook uit Engeland overgekomen) te vragen om de hele boel op te nemen. Helaas werd de pauze-act niet vastgelegd, maar de drie optredens op het hoofdpodium wel.

Ergens begin dit jaar opperde Koen Hottentot op social media het idee om ook maar een platenlabel te beginnen. Hij wil graag live opnames en oud folkwerk dat nooit eerder op cd is verschenen uitbrengen. En voor we het weten is RadZ Records een feit.

Voor wie zich afvraagt waar die naam vandaan komt nog een klein stukje geschiedenis: Na het nog even geprobeerd te hebben met enkele losse concerten in Grolloo hield de organisatie het daar voor gezien. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de liefde voor folk(rock) zit diep, dus anno 2024 zijn ze nog steeds actief. Sinds 2013 bestaat de concertreeks Roots aan de Zaan in Zaandam. Ook die reeks kent muzikale kwaliteit, zo zag ik er fraaie optredens van Lady Maisery en The Unthanks, maar ze hebben ook onder meer Laïs, CCC Inc., Martin & Eliza Carthy, Cara Dillon, Lucy Ward, Linde Nijland & Bert Ridderbos en Joe Broughton's Conservatoire Folk Ensemble op hun podium gehad. Op hun website https://rootsaandezaan.nl kun je, naast de komende agenda, het indrukwekkende concertarchief vinden met posters, foto's en recensies van alle optredens en er is een Youtubekanaal.

De eerste uitgave van RadZ Records verschijnt in april en is gelijk bijzonder, omdat er van Simon Nicol & Ric Sanders als duo voor zover bekend geen andere opnamen zijn, aldus Nicol in de inlay. Zij spelen veel repertoire van Fairport Convention, maar ook nog wat andere stukken. En hoewel hun set niet helemaal vlekkeloos verloopt bevalt het duo, ook een slordige twintig jaar later nog, prima. Dat er een paar keer verkeerd ingezet wordt of een overgang wat minder soepel verloopt hoort nu eenmaal bij live muziek. Wat mij betreft mogen er zelfs wel meer Fairportstukken op deze manier uitgevoerd worden, lekker kleingehouden zonder overdadige arrangementen op gitaar en viool, daar hou ik van. Net als van het gebruik van klassieke of juist jazzy elementen (soms zelfs gecombineerd) trouwens. Hier en daar zijn er kippevelmomenten, bijvoorbeeld bij de mooie ingetogen ballad Lancashire Hills, een prachtig vioolriffje in Crazy Man Michael of het indrukwekkend subtiele vlechtwerk van viool en gitaar in Portmeirion (eigen werk van Sanders).

Vervolgens wordt ook het optreden van Iain Matthews & Ad Vanderveen uitgebracht op cd. Als liefhebber van het betere singer-songwriterwerk is deze schijf al snel mijn favoriet van de drie. Het grotendeels eigen werk van Matthews en Vanderveen, die in die tijd onder de naam Iain Ad Venture een aantal jaren hebben samengewerkt, is een lust voor het oor.

Uit dezelfde tijd stammen ook The Iain Adventure (2000, eveneens een live opname) en de trioplaten met Eliza Gilkyson, More Than A Song (2001, een klassieker in de americanawereld) en Witness (2002, nog een live opname) dus er is enige overlap in het repertoire, toch is Greetings From Grolloo zeker de moeite van de aanschaf waard. Want deze opname is gemaakt op een festival waar collegamuzikanten rondliepen, dus zijn er gastbijdragen van violist Ric Sanders. En dat levert lekkere versies op van Funk And Fire (Matthews) en Satisfied (Vanderveen). Bij die laatste moet duidelijk wat meer geïmproviseerd worden en dat gaat niet geheel zoals het zou moeten, maar het plezier dat deze muzikanten samen op het podium hebben is er hoorbaar niet minder om. En ook in die tijd ontbrak Woodstock (de klassieker van Matthews Southern Comfort, geschreven door Joni Mitchell) niet. Al met al een heel sterk optreden.

Als ik ben toegekomen aan Little Johnny England (op dat moment een Engelse folkrocksensatie die voor het eerst in Nederland te zien is) bedenk ik me dat het eeuwig zonde blijft dat dit festival niet echt een kans heeft gekregen. Smaken verschillen en die van mij neigt nou eenmaal niet echt naar folkrock, maar ik kan me na beluistering van deze dubbelaar (ja, de band deed maar liefst twee sets) wel voorstellen dat het destijds een mooie belevenis moet zijn geweest voor wie erbij was. PJ Wright (gitaar en zang), Gareth Turner (melodeon), Guy Fletcher (viool en zang), Mat Davies (bas) en Edd Frost (drums) doen zeker niet onder voor andere grootheden als Fairport Convention, Steeleye Span of de Albion Band, al heeft de groep in Nederland niet dezelfde 'sterrenstatus' bereikt. En de cajuninvloeden in Le Boeuf Anglais klinken helemaal niet verkeerd in mijn oren, net als de uitgebreide bijna psychedelische solo's in Jenny. De cd-r discs van deze opname hadden de tand des tijds niet helemaal goed doorstaan, dus moest er wat aan gebeuren bij de remastering (gelukkig was er eerder al een selectie uitgegeven op cd, die kwam hier goed van pas). Daar is hier en daar wel iets van te horen, maar het resultaat mag er zijn.

Bij dit album zit ook nog een 16 pagina's tellend boekje met info van Koen Hottentot over de geschiedenis van Folk Grolloo en foto's. Daarnaast zijn alle opnamen opnieuw gemasterd en de hoezen mooi verzorgd met foto's van de optredens en liner notes van Simon Nicol, Iain Matthews en PJ Wright, die goede herinneringen delen aan die dag.

Waar de meeste live albums weinig aankondigingen bevatten zijn deze drie uitgaven een volledige registratie van de optredens, inclusief foutjes, uitleg over de liedjes, gitaar stemmen, een huwelijksaanzoek en wat er verder zoal op een podium gebeurt. Het zaalgeluid is niet heel prominent aanwezig, maar je kunt horen dat het publiek enthousiast was. En nee, ik verklap niet wie er door wie gevraagd werd en of er ja gezegd is.

Wat ik wel kan zeggen is dat deze bijzondere trilogie voor ruim vier uur luisterplezier zorgt. En dat maakt me gelijk benieuwd naar wat er nog op stapel staat bij RadZ Records.

Wil je meer informatie mail dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Daar kun je de cd's (los of als trilogie) ook bestellen, net als bij de betere platenzaak.