sara salverius & sunsunsun - pendulum
Sara Salvérius & Sunsunsun - Pendulum - Homerecords.be

Een paar titels op het album Pendulum herken ik van de voorgaande twee platen van Sara Salvérius. En was ik toen al overtuigd van haar klasse als muzikant, nu ben ik dat nog meer, want dit is een heel bijzonder project waar ze ruim de tijd voor heeft genomen. Naast haar accordeon klinken namelijk diverse strijkinstrumenten die speciaal voor dit project gebouwd zijn uit het hout van een enkele boom door de partner van Sara, vioolbouwer Pieter Goossens. Om het juiste timbre te krijgen naast de accordeon van Sara werd gekozen om ze te bouwen volgens het model van Stradivarius. Leden van Sunsunsun brengen ze vervolgens tot een prachtig leven, dat de muziek van Sara nog eens extra glans geeft.

Na diverse luisterbeurten ontdek ik telkens weer andere lagen in de muziek. Een paar subtiele noten van de accordeon, een nostalgische vioolpartij of spannende celloklanken. En daartussendoor is het dan toch weer de accordeon die tot bloei komt. In totaal zijn er vijf muzikanten, naast Sara zijn dat Seraphine Stragier (cello), Jeroen Baart (viool), Yumika Lecluyze (viool) en Karel Coninx (altviool).

In steeds boeiende arrangementen wervelen die instrumenten om elkaar en de accordeon heen, alsof ze een gesprek aangaan, soms onderling, soms met de accordeon. En af en toe luisteren ze even, want de accordeon heeft ook een eigen verhaal in Hier en Nu en In The Mean Time. En al zijn dit afzonderlijke titels, ze lijken slechts onderdelen van het grote geheel.

En dan komt vanzelf het thema bovendrijven: verbinding. Het gaat om de verbanden tussen vreugde en verdriet, goed en slecht, innerlijke wereld en uiterlijk vertoon. Persoonlijke gevoelens en waarden die ook terug te vinden zijn in de muziek op de vorige twee albums van Sara. Die nam ze solo op, maar twee nummers daarvan (titelnummer Trapped In Sight van haar debuut uit 2018 en Aurora van de opvolger Equinox uit 2021) werden in fraaie strijkarrangementen gestoken en heeft ze nu nog eens op Pendulum gezet. Technicus van dienst is opnieuw Jeroen Geerinck, die in Studio Trad zorgde voor een prima opname, mix en master.

Kijkend naar de titels denk ik even dat ze 21 januari ook opnieuw heeft opgenomen, maar als ik het nummer op Trapped In Sight nog eens terugluister hoor ik weliswaar een bepaalde verwantschap met Januari 21, toch is het niet hetzelfde. Op die datum stapte haar jongere zus uit het leven en dat grote verlies in januari zal moeilijk blijven, maar haar leven krijgt weer kleur en die wordt op Pendulum verklankt door de uitmuntende muzikanten van Sunsunsun

Als ik eenmaal naar Pendulum aan het luisteren ben vergeet ik de afzonderlijke titels, want op een of andere manier lijken de composities als vanzelf in elkaar over te gaan alsof ze allemaal deel uitmaken van een muzikaal verhaal. Voor dit stukje besluit ik toch maar om elk nummer eens apart tot mij te nemen, maar favorieten heb ik ook dan nog steeds niet. De heerlijke gelaagdheid van de muziek zorgt dat ik de ene keer diep geraakt wordt door Merode (een bijzonder fijn duet tussen accordeon en cello), een volgende luisterbeurt kan dat zomaar Aurora zijn. En dan komt ineens weer Mothers Song in mijn gedachten, ingezet door de strijkers en vol gevoel. Van verlies, maar ook liefde, schrijnend mooi.

Net als op de voorgangers legt Sara Salvérius een deel van haar ziel bloot in haar muziek, eigenlijk is ze een soort instrumentale singer-songwriter. En op Pendulum krijgen haar fraaie muzikale verhalen nog eens een extra glanslaag zonder het oorspronkelijke gevoel te verliezen. Een glans die natuurlijk al in haar eigen prachtige spel zit, maar dit keer ook in de virtuositeit van Sunsunsun en het vakmanschap van Pieter Goossens. Dat levert niet alleen een bijzonder samenwerkingsverband op, maar ook nog eens een wondermooi album.

Releasedatum: 8 april 2024
Meer weten over Sara Salvérius? Kijk dan op: https://www.salverius.be