tim grimm - holding up the world
Tim Grimm - Holding Up The World - CoraZong CRZ 255107

Een van de thema's in de liedjes van Tim Grimm is het plattelandse leven. Daarvoor kan ie natuurlijk putten uit eigen ervaringen, zijn bio meldt dat ie 'actor, singer-songwriter, hay-farmer' is. Dat agrarische bestaan leidt de man in de Amerikaanse staat Indiana. Ook op zijn nieuwe plaat Holding Up The World krijgen we te horen over boerderijen die verdwijnen (Or Bust, met vocalen, viool, banjo en bas van de dames van The Malvinas) en een boer die het nog maar net kan redden (So It Goes). Zelfs in een land dat zogezegd onbegrensde mogelijkheden heeft is het lastig om als agrariër het hoofd boven water te houden. Soms moet dat letterlijk genomen worden, zo blijkt uit de cover Krista (geschreven door Beth Cahill) waarin foto-albums en een trouwjurk nog gauw meegenomen worden naar een plek hogerop waar het droog is.

Tim Grimm is een Amerikaan met een historisch besef, zo heeft het titelnummer Holding Up The World alles te maken met de Grieks-Romeinse mythologische held Atlas en voert hij later het prachtige verhaal van de zwarte Rebecca Versailles op, een moeder van vier kinderen, die nogal wat moeite heeft moeten doen om haar kroost te leren lezen en schrijven: "But these Christians here are little help to me / They said all you coloreds can build your own school / Learn up your children the way it best suits you." Haar doorzettingsvermogen zorgt ervoor dat ze haar doel uiteindelijk bereikt. In This Hole komt Irak bijna terloops ter sprake, wanneer het verhaal verteld wordt van de jongen die door zijn vader gewaarschuwd wordt om niet in de mijnen te gaan werken, en vervolgens als militair in Basra terechtkomt. Twee zinnetjes vormen samen een stille noodkreet: "They tore down that mountain to take all the coal / Now in faraway countries we're killin' for oil."  

De tweede cover op deze plaat is Blowin' In The Wind, uitgevoerd in een alt.country stijl en op het einde neigend naar rock. Als protestzanger kom je algauw bij Dylan uit als voorbeeld, maar muzikaal gezien gaat het bij Tim Grimm meer richting folkcountry, een beetje van Woody Guthrie, een snufje Pete Seeger, en ergens een zweem Johnny Cash. Het ligt lekker in het gehoor en nodigt uit tot luisteren. En waar Guthrie en Seeger bekend staan om hun uitgesproken protestsongs, verpakt Grimm zijn boodschap vaak in een enkel zinnetje binnen een liedje. Het lijkt erop dat hij weliswaar een verhaal te vertellen heeft, maar dat niet perse wil opdringen, dus brengt hij het wat fijnzinniger. Zijn hart zit in elk geval op de juiste plek.

Het laatste nummer, Squaw, vertelt over een man die zijn been breekt in een moeras, opgeraapt wordt door een squaw en enkele maanden met haar samenleeft tot ie heimwee krijgt naar zijn eigen vrouw en kinderen. Gitaar, akoestische lapsteel (Pat Wictor), banjo (Jason Wilber) en fijne achtergrondzang van Krista Detor vormen de ingetogen begeleiding. Er staat een bedankje bij voor auteur Scott Sanders, Squaw is gebaseerd op een verhaal uit zijn werk The Wilderness Plots en stond ook al op de gelijknamige cd van vijf singer-songwriters uit de Midwest van Amerika, waaronder dus Grimm en Detor. Haar stem kleurt erg goed bij zijn warme tikje donkere geluid.

Er zijn nog twee andere achtergrondzangeressen te horen op deze plaat, Jennie Devoe en Jan Lucas. De eerste heeft een soulgevoel, de tweede geeft met haar heldere klank een mooi contrast aan Grimm's bruine stem. De gitaar vormt de belangrijkste begeleiding, gespeeld door Grimm zelf,  daarnaast ondersteund door Jason Wilber (gitarist bij John Prine), die ook nog af en toe een banjo ter hand neemt.  Hier en daar worden accenten aangebracht met cello (Anne Hurley), piano (Dan Lodge Rigal), drums of percussie (Jamey Reid of Dave Weber), bas (Jack Helsley), steel gitaar en mandoline (Michael White) en tenslotte harmonium, accordeon en mondharmonica (David Wierhake).

Muzikaal gezien is Holding Up The World een prettige luisterplaat. Het album is door Grimm zelf vrij naturel geproduceerd, dat is nogal on-Amerikaans maar wordt in ons land door veel liefhebbers (ikzelf incluis) gewaardeerd. Als songsmid komt Tim Grimm uitstekend uit de verf, hij zet je behoorlijk subtiel, zonder enig spoor van cynisme, aan het denken over je eigen bestaan als mens. De man is een fijne verhalenverteller in een aloude mooie folktraditie.

Mirjam Adriaans, waardering 8,5

In februari 2009 staat een Europese tour gepland van Tim Grimm, waarbij hij Nederland aan zal doen. Verdere info: www.timgrimm.com. Alvast luisteren kan via: cdbaby.com/cd/timgrimm6.