Bladen
Cristina Branco en Mariza in de nieuwe Oor
Muziekkrant Oor sprak met Cristina Branco en Mariza, twee jonge aanvoerders van de Nieuwe Fado. In de Oor nr 6 een weerslag daarvan. Ook in dit nieuwe nummer: Met 'Kutmarokkanen' zorgde Raymzter voor de grootste controverse van het afgelopen jaar. OOR zag hoe hij de laatste hand legde aan zijn album 'Rayalistisch' en sprak uitgebreid met hem over zijn fans, zijn woonplaats Almere en zijn rol als spreekbuis van jonge Marokkanen.
Verder interviews met o.a. Brian Molko van Placebo; 50 Cent, de nieuwste rap-sensatie uit Amerika; metalgod Devin Townsend; Rob Thomas van Matchbox Twenty; Joe Jackson en zijn come-back; ex-Lemonhead en ex-junk Evan Dando; de Amerikaanse zangeres Chan Marshall, beter bekend als Cat Power en ten slotte de op 23 maart in Paradiso optredende India.Arie.
Concertrecensies zijn er o.m. van Avril Lavigne, Dionne Warwick en Mariza. In de platenrecensie-rubriek uitgebreid aandacht voor Raymzter, Cave In, Ibrahim Ferrer en Aphex Twin. Verder belangrijke platen van Sister Sonny, Cradle Of Filth, hed (pe), Evan Dando, King Britt, Chris Robinson, James Luther Dickinson, Ben Harper, Devin Townsend, Jay Dee, Trijntje Oosterhuis e.v.a.
OOR is verhuisd! Als onderdeel van de NTG zijn we nu terechtgekomen in het chique Nissangebouw, Johan Huizingalaan 400, 1066 JS Amsterdam (020-5849020).
Voorstel voor positief gebaar van de muziekbranche
De opvolger van de cd komt er aan. De super-audio-cd, afgekort scad. Vijf in plaats van twee geluidskanalen. Maar moeten we nu de cd-speler de deur uitdoen? Alle cd's op de nieuwe scads overzetten? Felix Cohen, de algemeen directeur van de consumentenbond zet er in het maart-nummer van de Consumentengids vraagtekens bij en komt met een toe te juichen voorstel. Hier enkele citaten:
Spinvis: 'Zo'n jaar maak ik nooit meer mee'
Erik de Jong, alias Spinvis trekt nog een keer met zijn orkest door het land. In die band zitten onder anderen drummer Louis Debij, pianist Han Reiziger, harpiste Carla Bos, saz-speler Cengiz Tutar en zijn vader en gitarist Walter de Jong. Gisteravond stond het gezelschap in Tivoli Utrecht, vanavond in de Oosterpoort in Groningen. De komende dagen ziet zijn programma er als volgt uit: 18 maart Paradiso Amsterdam; 19 maart 013 Tilburg; 22 maart Gigant Apeldoorn; 27 maart Schouwburg Enschede; 29 maart Nacht v/d Poëzie Vredenburg Utrecht; 5 april Nighttown Theater (2x) Rotterdam. Paul Geerts sprak voor het Brabants Dagblad met Erik de Jong. Hier enkele citaten:
De Echte Mannen: Toneel, cabaret én aardige muziek
Het theaterduo De Echte Mannen trekt al enkele maanden Nederland door met hun voorstelling Folk. Zaterdag 15/03 staan de twee acteurs in theater Hof88 in Almelo. De tragi-komedie gaat over het weerzien van twee leden van een folkgroep, die vijfentwintig jaar geleden uit elkaar gegaan zijn. Het stuk is een samensmelting van cabaret, toneel en muziek. De voorstelling begint om 20.15 uur en de toegangsprijs bedraagt 12,00 euro. Ruim een week geleden stonden De Echte Mannen in de Goudse Schouwburg. In de Goudsche Courant schreef K. Stijnman ondermeer het volgende:
In hun artikel getiteld 'Eigen folk eerst?, verschenen in de bijlage Reporter van De Morgen van zaterdag 22 februari jl, onderzochten Douglas Der Coninck en Jeroen De Preter een vermeend direct verband tussen Vlaamse folk en extreem-rechts gedachtegoed. Omdat de bijdrage in grote mate aan ons is 'gewijd' en de reacties op hun stuk niet te overzien zijn, wensen wij bij deze gebruik te maken van ons recht van antwoord.
Aldus begint een paginavullende ingezonden artikel van Laïs in De Morgen van afgelopen zaterdag als antwoord op het tendentieuze artikel van twee weken eerder (zie voor citaten uit het gewraakte De Morgen-artikel onze rubriek OPINIE onder de datumen onder de kop Vlaamse folk staat juist open voor andere culturen). Aangezien het artikel van Laïs een gehele pagina beslaat beperken wij ons tot een aantal interessante alinea's. Al met al gaat het dan nog steeds om een halve krantenpagina, maar het is dan ook de moeite waard. (11/03/03: Inmiddels is de complete tekst te lezen op de site van Laïs)