Bladen
Dropkick Murphys: De mensen léven met onze volksliederen
Herman van der Horst heeft in muziekkrant Oor een interview met twee man van de Dropkick Murphys, de in Boston wonende Ierse Amerikanen die The Clash en The Pogues versmelten tot meebrulbare volksliederen. Bassist/bandleider Ken Cadey en zanger Al Bar komen aan het woord. Hier enkele citaten:
Boudewijn De Groot klaar voor
volgende fase in zijn carrière
Boudewijn de Groot heeft een nieuw album: ,,Het Eiland in de Verte''. In het Vlaamse dagblad De Standaard laat Peter Vantyghem de bijna zestigjarige zanger uitgebreid aan het woord. Hier enkele citaten:
…Een ,,in memoriam'' wil hij het niet noemen, maar toch gaat van de nieuwe plaat van Boudewijn De Groot een groot gevoel van verlies uit. Achter de beelden van ,,een winter koud en wild'' en ,,een donker eiland in de verte'' schuilen de laatste maanden van zijn overleden vriend en coauteur Lennaert Nijgh. Nu jij niet meer kunt schrijven/ moet ik het zelf maar leren:/ er komen andere tijden/ iets anders weet ik niet'', zingt hij in ,,De Blauwe Uren'', een van de twee eigen songs op zijn nieuwe plaat. ,,Een soort dankwoord'', glimlacht hij. ,,Ik ben niet wanhopig nu hij er niet meer is. Ik constateer het gewoon nuchter. Lennaert is voor mij weggevallen en dus moet ik het voortaan zelf doen.''…
Peter Beeker: Ik heb niet gekozen voor
het dialect, ik voel me er gewoon het beste bij
Onlangs kwam bij Inbetweens het Limburgs-talige album Veur dees nach uit van de Venlose dialectrockband Ongenode Gaste. De zanger/gitarist van Ongenode Gasten is Peter Beeker, een singer-songwriter die ons afgelopen jaar raakte tijdens het singer-songwriter festival in de Gasstation in Panningen. In Dagblad de Limburger interviewde Bart Ebisch de jeugdige zanger/gitarist. Ebisch over de Ongenode Gasten: 'Denk aan Ryan Adams, Coldplay en oude Stones, en je weet dat het goed is'. Het volledige artikel is ook te lezen op de site www.altcountry.nl Hier enkele citaten:
Percussionist Kobe Proesmans: liefde voor muziek
Kobe Proesmans is de meest gevraagde en veelzijdigste percussionist van België. Hij speelt afrojazz met Obatala, salsa en mambo met El Tattoo Del Tigre, latin pop met Gabriel Rios en exotische rock met Zita Swoon. In zijn vrije tijd staat hij ook nog eens op het podium met de dance act Ultrasonic of zit hij in de studio met Jo Bogaert (Technotronic), Arno, Magnus of Roland. Tussendoor vermaakt hij zich met Descarga de Amberes, een gelegenheidsgroep die latin jazz cultiveert, Bal des Boiteux (nieuwe folk) en de Kakkewieten. Dezer dagen staat hij samen met Obatala + Stef Kamil Carlens op het podium zoals woensdag 11 februari in het Zuiderpershuis (Antwerpen) en donderdag 22 februari in de AB (Brussel). In het Vlaamse dagblad De Standaard laat Karel Michiels hem aan het woord. Hier enkele citaten:
De 'sixtees' en de Heideroosjes in OOR 3
In navolging van de 50 van 50 in OOR 2 behandelen behandelt het blad nu de 60 van 60. Het tijdperk waar er een seksuele revolutie plaatsvindt na de introductie van de pil, Amerika's oorlog tegen Vietnam tot gigantische protesten leidt, het experimenteren met drugs onder jongeren gemeengoed wordt, de zwarte gemeenschap in de USA massaal maatschappelijke gelijkheid opeist, hippies zichzelf bloemkinderen noemen en voor het eerst popfestivals als het legendarische Woodstock gehouden worden.
Oor 3 vertelt ook over de Heideroosjes. Op 'SINema', het achtste album, bewijzen ze definitief volwassen te zijn geworden. In 2004 worden ze alle vier dertig. De rammelende punkers van weleer zijn uitgegroeid tot veelzijdige rockers die uitstapjes richting metal, folk of zelfs Afrikaanse muziek niet schuwen en op 'SINema' maar liefst negen verschillende talen spreken. De Heideroosjes hebben in de veertien jaar 'on the road' oren en ogen open gehouden. Ze bewaren ook graag een aandenken aan hun trips. In de nieuwe OOR een greep uit de reistrofeeën van Marco Roelofs (zang, gitaar), Fred Houben (bas), Frank Kleuskens (gitaar) en Igor Hobus (drums).
Verder o.a. cd-recensies over 't Kliekske en Ad Vanderveen