Op een sfeervolle sprookjesachtige plek in een Astens bos heeft de powerfolkband Matzko zaterdagmiddag 2/9 afscheid genomen van haar publiek. Het laatste podium werd geboden door het artfestival MistyFields, dat zondagmiddag een knappe afsluiter kende met Marike Jager & Band.
Speciaal voor het afscheidsconcert van Matzko was violiste Karin nog eens aangeschoven. De zenuwen gierden bij iedereen door de keel, maar zanger/gitarist en mede-oprichter Peter Habets sprong uitbundig over het podium. De afgelopen maanden en dagen was hij zelf tot over zijn oren betrokken geweest bij de organisatie van het festival. Nu al die sores achter de rug was, swingde hij er opgelucht op los. Zelfs technische problemen met zijn elektrische gitaar konden hem niet stoppen.
Habets heeft er nooit een geheim van gemaalkt dat folkrock-monument Fairport Convention een belangrijke inspiratiebron vormde voor Matzko, maar dan wel gemengd met de power en muzikale inventiviteit van jaren '60 undergroundbands als Jefferson Airplane, dat alles overgoten door een sausje anno nu.
Nu Matzko na een kleine acht jaar ter ziele is, staat Habets aan de wieg van een nieuw veelbelovend festival dat de naam draagt van een Matzko-song: Misty Fields. In een toffe relaxte setting gaan natuur, kunst en muziek arm in arm. Dat roept onwillekeurig de vergelijking op met het festival Cropredy dat Fairport ooit zelf in het leven riep met het doel om nog een keer per jaar een reünie-concert te kunnen geven samen met alle muzikanten die hun lief zijn. Zou Matzko volgend jaar zijn eerste reünie-concert geven op Misty Fields?
Kunstschilder Theo van Dam legde zaterdag in snelle kleurrijke penseelstreken de optredende groepen vast. Op die manier vereeuwigde hij Matzko, maar bijvoorbeeld ook Mala Vita en Cobodidconjo. Anderen die het Misty Fields zaterdag kleur gaven waren o.a. de bands Failer, Emotional Elvis, Zaphod, Grimm, Behave, en Absent Minded. Er draaiden films en in een intieme ‘zitkuil' met bijpassend podium hingen kinderen aan de lippen van een verhalenverteller.
In het afgelegen buitengebied in De Peel liep alles als een trein. Je kon er kamperen; eten en drinken was er genoeg; de aankleding was sfeerrijk en de paar honderd man/vrouw publiek in opperbeste stemming. Tussen de bomen door - die de plek omzoomden - zag je in de omringende weilanden de koeien en paarden grazen. Na de Sunny Fields van zaterdag en de Dark Fields in de nacht werd Misty Fields op zondagochtend helaas Rainy Fields. Dat deed echter niets af aan de intieme ambiance van het ‘koffieconcert' dat sterk werd afgesloten door zangeres/gitariste/songwriter Marike Jager.
Marike Jager, die zichzelf begeleidde op akoestische gitaar, werd op drums bijgestaan door Haye Jellema en op toetsen door Henk Jan Heuvelink. Heuvelink speelt de baspartijen op een speciale ‘baspiano'. Zijn inkleuring van Marikes songs is bepalend: intiem swingend in Lizzy (op kalimba, ofwel duimpianootje!); vrolijk jazzy op bastoetsen in Fling Flack Toodah, groovend in het titelnummer van de recent verschenen eerste cd The Beauty Around, welhaast cabarettesk in Hide and seek, stevig rockend in You and Me (een cover van Born), en dromerig in het prachtige Space. Marike was eerder al solo behoorlijk onder de huid gekropen in Thoughts of Today, maar Space sloeg alles. Het staat ook op haar debuutalbum, waarmee ze in oktober een korte tournee doet. Gaat dat zien! Om half drie beëindigde ze haar optreden, om zich te haasten naar Den Haag waar ze om kwart over vijf geacht werd op de Uitmarkt Nynke Laverman te vervangen...
Zie ook www.mistyfields.com, www.matzko.com en www.marikejager.com.