Percussie staat dit jaar centraal op Gooikoorts, zo meldt het affiche. Maar wat mij betreft is t meer het feest van de strijker. Dan bedoel ik niet zozeer de elektronische draailier in een tegenvallend Malicorne, maar meer de dynamische violist Wiet van de Leest bij het uitmuntende Rum, de creatieve violist Alasdair Fraser met die wonderlijke celliste Natalie Haas, de Schot Rua Macmillan met zijn fiddle-drive, de verbazende fiddle-frontlinie van het Fins/Noorse Frigg en Luc Pillartz die zich de perfecte opvolger toont van violist Wouter Vandenabeele in het Naragonia Quartet rond het paar Toon van Mierlo (alles waar wind bij komt kijken) en Pascale Rubens (trekzak, viool). Het stel presenteert een volledig nieuw (bal)repertoire. Conclusie: mooi, maar iets té volle arrangementen, dus té weinig intieme rustpunten zoals het pizzicato begin van Pillartz en het subtiele gitaarspel van Maarten Decombel in Snoep & Slaag. Tuurlijk biedt Gooik pregnante percussie. Wellicht het meest in de geïmproviseerde jazz van het Zweeds/Noorse Groupa, al tientallen jaren rond vioolgod Mats Eden en fluitist Jonas Simonson. Het ware middelpunt van dit trio is echter percussionist Terje Isungset met zijn zelfontwikkelde percussie-set. Tikkend met steentjes tegen belletjes, rammelend met van alles & nog wat, subtiel groovend met zijn grote diepe trom, maar vooral doordrenzend op mondharp, schept hij een even ontregelende als hypnotiserende bedding voor viool en fluit. Okay, het uitgangspunt is traditionele Zweedse muziek, maar je waant je meer bij een klankschalen-sessie in een Northsea-achterzaaltje dan op een folkfestival. Voor de weinigen die het volhielden en er zich voor openstelden bleek dit dé weldadige afwisseling tussen alle geöliede folkmuziek tijdens dit gezelligste festival van het Vlaame Pajottenland
Ook een tip of verslag voor de Facebook-pagina van Folkforum? Zie: https://www.facebook.com/pages/Folkforum/168383476605774.