-door Mirjam Adriaans-
Gastheer David Munnelly ontvangt op donderdag 17 mei het duo Piccard & Masure in De Akoestische Kamer in De Parel van Zuilen in Utrecht. Guido Piccard en Philip Masure hebben beiden ruimschoots hun sporen in de folkwereld verdiend met groepen als Comas, Urban Trad, Papaver en Lais. Piccard geeft ons een inkijkje in zijn uitgebreide muzikale verleden.
Guido Piccard startte zijn muzikale loopbaan als gitarist en bassist bij lokale folk en blues groepen. In de tweede helft van de jaren '80 deed hij heel wat onderzoek en veldwerk bij traditionele zangers en hommelspelers in Belgisch Limburg.
Flink wat Belgische bands namen composities op die door Piccard geschreven werden en hij deed heel wat studiowerk als muzikant. Al in de jaren '90 van de vorige eeuw werkte hij samen met Philip Masure, met wie hij ook een cd opnam. Daarnaast is Guido regelmatig te gast op Ierse sessies. Folkmagazine Goe Vollek schreef over hem: "Een multi-instrumentalist als Guido Piccard dient niets meer te bewijzen".
David Munnelly stuurde mijn vragen door aan Guido Piccard, die niet blijkt te zijn opgegroeid in een muzikaal gezin en zijn eigen weg zocht:
FF: Wanneer ben je begonnen met muziek maken en kun je daar iets over vertellen?
Guido: "Ik begon nu 48 jaar geleden met op eigen houtje gitaar te leren. Wij hadden toen thuis geen TV en geen grammofoonplatenspeler. En de radio was er alleen voor het nieuws en de sportverslagen. Geen muzikale voorbeelden dus, en ik luisterde dus ook niet naar de pop of rockmuziek van toen. Stiekem luisterde ik soms toch naar de radio van mijn vader, en zo hoorde ik voor het eerst flamencomuziek uit Spanje. En dat wilde ik leren spelen op gitaar. Niet makkelijk zonder enige hulp of gitaaropleiding. Toch speelde ik na een paar jaren al redelijk goed, en intussen ging ik me interesseren voor traditionele muziek van bij ons, de beginperiode van de folkrevival. Ik voelde me echter niet erg aangetrokken tot de Amerikaanse folk, en grote namen als Woody Guthrie of Bob Dylan vond ik niet interessant, en dat is tot op heden nog zo. Dat doet natuurlijk niets af aan de verdiensten van die mensen, maar ieder zijn smaak. Engelse folk, keltische muziek in het algemeen, en Franse en Vlaamse folk daarentegen droegen wel mijn voorkeur weg.
Al heel vroeg ben ik begonnen met mijn eigen muziek te schrijven, en daarvoor heb ik mezelf, met een beetje hulp notenleer bijgebracht. Ik schreef en schrijf nog steeds liedjes in het Nederlands, Engels of Frans, maar vooral veel dansmelodieën. Een eerste boek met 180 van mijn melodieen werd in 1990 uitgegeven, en op dit moment werk ik aan een tweede boek, dat als het klaar is, meer dan duizend zelfgemaakte nummers zal omvatten. Hopelijk geraakt het in 2019 af. Er is nog veel werk dus."
FF: In welke bands speel je / heb je zoal gespeeld?
Guido: "Terugkijkend op vroeger kan ik zeggen dat ik destijds begon met kleinkunstliedjes op podium en nadien als bassist in enkele bluesbands heb gespeeld. Verder verscheidene bezettingen met Angelsaksische, Ierse en Vlaamse folk.
Zo heb ik gespeeld bij de groep Slemp, later bij het Limburgs Dansorkest (met onder andere Wim Poesen: traditionele Vlaamse, Franse en eigen muziek). Met die groep hebben we jaren getourd in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk, en 1 CD opgenomen.
Nadien kwamen Poescafé, Eisthlin (Ierse folk met de zangeres Alison O'Donnel uit Dublin, bekend van de formatie Mellow Candle en Flibbertigibbet; ook Philip Masure was toen al de gitarist; we maakten 1 CD met die groep.)
Nog later is de groep Floes opgericht, met bijna uitsluitend door mezelf geschreven liederen en tunes, en daarin zaten Soetkin Collier en Silvie Moors als zangeressen, Toon Van Mierlo op doedelzak, accordeon en saxen, en Philip Masure op gitaar; ikzelf speelde cister en mandoline. Ook met Floes werd 1 CD opgenomen.
Een hele tijd voordien echter, in het jaar 2000 maakten Philip Masure en ik samen een CD met de titel Webbesnaren, die heel goed onthaald werd, en in Vlaanderen nog steeds in de top 20 van de beste folkCD's staat, en dat na 18 jaar nu al!
Tussendoor bleef ik voor mezelf en voor andere groepen (bvb Kadril, Ashels, Twalseree, Cecilia, Amorroma,Comas,...) muziek schrijven, en af en toe ook inspelen, bvb voor Daithi Rua, Kieran Fahy, Comas, en David Munnelly en Helen Flaherty.
Ik deed ook heel wat studiowerk voor andere traditionele groepen in België.
Ik ben ook gedurende enkele jaren medewerker geweest van het Muziekinstrumenten Museum van Brussel, en in de jaren 80 heb ik nogal wat veldwerk gedaan bij de laatste overlevende traditionele muzikanten in Limburg, met vooral optekening van hommelspelers en zangers.
Recent zijn Philip Masure en ik weer beginnen werken aan een vervolg op Webbesnaren, zowel op podium als in studio."
FF: Welk(e) instrument(en) bespeel je?
Guido: "Vooral getokkelde snaren: gitaar, cister, mandoline, en hommel; verder nog whistles en doedelzak."
FF: Welk instrument gebruik je bij het schrijven van je eigen muziek?
Guido: "Maakt me niet zoveel uit, meestal snaarinstrumenten, fluit of doedelzak, maar heel vaak schrijf ik gewoon zonder instrument, alleen met pen en papier en de dingen die ik in mijn hoofd hoor."
FF: Wie is je grote muzikale held (meer antwoorden mogelijk)?
Guido: "Ik hou van veel stijlen, zowel klassiek, jazz, en traditionele muziek van zowat overal: tango, fado, rembetiko, balkanmuziek, Ierse folk, Bretoense folk, Franse, Italiaanse en Skandinavische muziek, Hongaarse muziek, en vooral flamenco.
Moeilijk om namen te noemen, het zouden er te veel zijn, maar 1 man wil ik vermelden : Paco de Lucia, helaas 4 jaar geleden veel te vroeg overleden."
Donderdag 17 mei 2018, De Akoestische Kamer met Piccard & Masure
plaats: De Parel van Zuilen, Burgemeester Norbruislaan 17, 3555ED Utrecht
aanvang: 20:15
entree: €12,- / €15,- (er is ook een mogelijkheid om vooraf te eten in het restaurant)
Info en tickets: https://www.deparelvanzuilen.nl/parelsessies/de-akoestische-kamer-piccard-masure/.