Di Fidl-Kapelye - Trumpets For Di Fidl-Kapelye - Music & Words MWCD 4055
Di Fidl-Kapelye bestaat geheel uit dames, die klezmer spelen zonder daarbij enig blaasinstrument te gebruiken. Zoals dat in vroeger tijden gebruikelijk was, is de hoofdrol weggelegd voor viool (twee stuks, door Jiska ter Bals en Madelien Schelp-Verheij), daarnaast wordt gebruik gemaakt van cello (Djoeke Klijzing), contrabas (Jet Stevens) en cimbaal (kast met snaren die met stokjes betimmerd worden door Pit Hermans). Nu verraadt de titel van de nieuwe cd, Trumpets For Di Fidl-Kapelye al iets van de inhoud. De snarenkapel wordt namelijk bijgestaan door enkele blazers, die speciaal hiervoor composities maakten.
Na een cd met vooral traditioneel repertoire heeft Di Fidl-Kapelye besloten om eens wat grenzen te verkennen, en daarvoor de hulp ingeroepen van vijf bekende klezmerblazers. Trompettisten Frank London (Klezmatics), Gijs Levelt (Amsterdam Klezmer Band) en Susan Watts (Klezmer Brass Allstars), klarinettist Yankl Falk (Di Naye Kapelye) en saxofonist Job Chajes (Amsterdam Klezmer Band) schreven allen composities voor dit project dat de titel Trumpets For Di Fidl-Kapelye meekreeg.
Bij alle moderne stukken werd besloten een traditionele 'tweeling' te zoeken. Zo hebben we twee hora's met Hora Elongata (London) en Skotchne van Joel Engel (een van de initiatiefnemers voor de oprichting van het Genootschap voor Joodse Volksmuziek in Sint-Petersburg in 1908), bulgars zijn te vinden in de heerlijk uptempo Broccoli Bulgar en de Moldavian Bulgars uit het repertoire van de vorig jaar overleden German Goldenshteyn. Op beide stukken horen we de trompet van Gijs Levelt, die het eerste nummer ook componeerde. Volekh/Bulgorski Zhok, waarvan het eerste deel uit de befaamde Beregovski collectie komt, en Faith Hora (van Frank London, maar niet speciaal voor dit project geschreven) hebben vergelijkbare muzikale thema's en omdat het allebei expressieve stukken zijn werden het melancholieke Tish Nign en Hartsklap (Watts, met hartslag via percussie) samen uitgekozen. Een keer wordt oud en nieuw gecombineerd, nl. in Sirba/Left Foot Sirba, de laatste is van Yankl Falk, die hier ook meespeelt op klarinet en zijn stem leende voor een wat ingetogen Simkha's Toreh dat weer aan Shaleshudes werd gekoppeld, een modern zangerig stuk van Eve Monzingo.
Dit alles wordt door de dames op hun eigen, fris klinkende, wijze gearrangeerd en gespeeld. In Kolodobre van de hand van Job Chajes is geen blaasinstrument te horen, toch geeft het samenspel tussen violen en cello wel het idee dat je koper hoort. In de nummers met blazers denk ik al snel aan de Amsterdam Klezmer Band, maar dat is niet zo verwonderlijk als je in aanmerking neemt dat Chajes ook de productie van dit album deed.
Trumpets For Di Fidl-Kapelye heeft een eigentijdse, vrolijke nasmaak, al ontbreekt de aan klezmer inherente melancholie niet. Er wordt bovendien uitstekend gemusiceerd door de dames die dan ook allen (op cimbaliste Pit Hermans na) een conservatoriumopleiding hebben genoten. Soms klinkt het mij iets te ingehouden, maar dat wordt weer goedgemaakt door de originaliteit van Di Fidl-Kapelye, die op deze plaat een geheel eigen geluid neerzet.