Turlu Tursu - Accordion 'n Drum 'n Bass - Homerecords.be 4446011
Wie een CD verwacht waarin de accordeon ingebed is in de breakbeats van percussie en bas heeft het mis. Qua stijl heeft deze CD weinig te maken met de uit de dance/jungle cultuur afkomstige stijl "Drum 'n Bass" of kortweg "DnB". Nee, we moeten de titel letterlijk nemen. Fabian Beghin (accordeon, bansuri, melodica), Etienne Plumer (drums, percussie) en Nicolas Dechê (bas, gitaar) vormen samen het trio Turlu Tursu uit Wallonië.
Wat wel opvallend is aan de muziek van Turlu Tursu is dat percussie en bas hier niet slechts in de begeleidende rol worden ingezet, maar ook regelmatig zeer prominent aanwezig zijn, met name de bas die regelmatig de melodielijn van de accordeon overneemt. Dat alles geeft de muziek van Turlu Tursu een heel eigen sound.
Turlu Tursu is geïnspireerd door traditionele muziek van over de hele wereld. 11 traditionele tracks telt deze CD. Turlu Tursu maakt daar nieuwe, sterk ritmische muziek van. Daarbij moet aangetekend worden dat het gebruikte instrumentarium zijn beperkingen kent. Een electrische bas is niet bij uitstek een solo-instrument, hetzelfde geldt voor de percussie. Als je die instrumenten wel als zodanig inzet ligt verveling vanwege de ontbrekende variatie op de loer. Zo kun je in sommige nummers de muzikale stappen van tevoren voorspellen. Hoewel de klarinet van gastmuzikante Aurélie Charneux het hoekige, rockachtige Sitno Shopsko Oro behoorlijk opfleurt lijkt het of na een paar minuten de muzikale ideeën al opgebruikt zijn, en men daarom maar de herhaling zoekt.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor Laz. De jazz-rock loopjes van basgitarist Nicolas Dechê verrassen dan al lang niet meer en de drumsolo(!) van Etienne Plumer is uit de oude doos. Misschien leuk in een live-optreden maar niet op CD.
Het geheel is ontegenzeggelijk van grote individuele technische klasse maar het groepsgeluid beklijft niet altijd. Dat doet wel de zang van de Turkse gastvocaliste Sibel Dinçer in Yürükte Yaylasi en Aldim. Dan blijken in de begeleiding de beukende ritmes ingeruild voor geraffineerd percussiespel (Yürükte Yaylasi) en melodieuze jazz-gitaar (Aldim).
Ook het serene intro van de Indiase Raga Raga Hansadhwani en het boeiende vraag en antwoordspel tussen bansuri (Indiase bamboefluit) en electrische bas in het vervolg van het nummer doen de oren spitsen. Dan vraag je je af welke muzikale motieven er zijn om hier die nerveuse, drammende percussie doorheen te weven.
Accordeon, drums en bas spelen wel perfect samen in La Gallinette/Pierre la Chabretta. Twee bijzonder strak gespeelde bourrées uit de Auvergne die swingen als een trein en waarin een heel mooi geïmproviseerd(?) stukje accordeon zit van Fabian Beghin.
Ook Oriental Klezmer Dub is origineel aangepakt. Je hoort goed dat het van origine een klezmernummer is, maar in de bewerking van Turlu Tursu heeft het alles van een slepende reaggae met hele mooie, gespeelde, dub echo's.Verwant aan het werk van Headmix. Inclusief melodica (ik heb nog steeds moeite om dat "kinderspeeltje" als volwaardig instrument te zien) waar een scheurende sax misschien meer op zijn plaats zou zijn geweest.
Het is allerminst een slechte CD die Turlu Tursu aflevert. Maar niet alle up-tempo nummers zijn even geslaagd. De kracht van de groep ligt wat mij betreft veel meer in het fijngevoeliger werk.
Paul, waardering: 7