Faun - Renaissance (Curzweyhl) - www.faune.de
De verwachtingen rondom deze derde cd van het Duitse paganfolkgezelschap Faun waren her en der best hooggespannen. Na een rustige maar hele mooi eerste cd en een alom gewaardeerde tweede moderne cross-overplaat heeft de band behoorlijk wat aandacht en fans gekregen.
Renaissance begint met twee dansbare nummers in de stijl van hun tweede cd Licht. Beide nummers (Satyros en Da Que Deus) zijn aanstekelijk maar hebben niet de impact die een nummer als Andro had van hun laatste plaat. Het dansaspect lijkt te veel op de voorgrond te liggen waardoor er minder aandacht is besteed aan songstructuur en diversiteit.
Het eerste hoogtepunt van de cd laat gelukkig niet lang op zich wachten. Het derde nummer Tagelied is al bekend uit de livesets van de band. Het is een heel mooi rustig nummer dat de sfeer heeft van de eerste meer Middeleeuwse plaat maar dat met een popgevoel wordt gespeeld.
Hierna gaat de cd verder met nog een dansnummer.Rhiannon laat de band een beetje klinken als Furunkulus en zelfs Corvus Corax, maar dan gelukkig zonder de overdreven veel doedelzakken.
De tweede helft van de cd is veel rustiger en naar mijn mening ook veel geslaagder. Heel mooi is Königin, een soort Middeleeuws loungenummer. Hier is ook het tweede hoogtepunt van de plaat te vinden in de vorm van het nummer Rosmarin. Dat een rustig nummer niet saai hoeft te zijn en zelfs levendig kan klinken bewijst de band met dit nummer. Ook muzikaal laat de band zich hier van haar beste kant zien. De fusie tussen moderne en traditionele elementen is hier perfect.
Deze derde plaat van Faun weet dus maar gedeeltelijkde verwachtingen in te lossen. Het tweede en meer rustige deel van de plaat overtuigt en laat de kwaliteiten en potenties van de band goed horen. Iets minder zijn toch wel de dansnummers. Ze zijn te simpel, maar zullen in een live setting zeker werken. Desondanks denk ik dat Renaissance Faun zeker verder zal helpen hun bekendheid te vergroten in zowel folk-, als gothic- en misschien zelfs popkringen.
Martijn van Gessel, waardering: 7