Terra Celtica - Peter van Leerdam cs - www.terraproject.nl

Peter van Leerdam is al jaren actief als muzikant en producer. Op het podium zie je hem in de puike coverband Wildlife op ondermeer basgitaar en synthesizer. Maar meer zit hij achter de knoppen in zijn High Waves studio in Maasland. In zijn eentje droomt hij daar nog wel eens weg naar de tijd dat hij in het mooie Ierland kennis maakte met Clannad's Theme from Harry's Game. "Een cliché wellicht", zegt hij, "maar het blijft prachtig...". Hij raakte eraan verslingerd. Hij liet zelfs zijn trouwfeest opluisteren door een Ierse folkband.

terra project - terra celtica

Van Leerdam loopt jaren met het idee om ooit zelf een CD met deze sfeervolle muziek te produceren. Ervaring doet hij op met het maken van filmmuziek. Maar tot een album met Keltische muziek komt het niet. Binnen het folkcircuit kent hij te weinig muzikanten persoonlijk.

Zijn plannen verwateren wat, tot hij via een producer de beschikking krijgt over een aantal authentieke zangopnames, gemaakt in Ierland en Wales zonder begeleidingsinstrumenten. Kortom.... enkel de kale zang. Het kwartje valt en Van Leerdam gaat aan de slag. Met zijn synthesizers binnen handbereik schrijft hij rond deze zanglijnen composities en arrangementen. Via een andere producer krijgt hij de beschikking over opnames van Robert White op Uillean pipes en d-flute en Dermot Young op Irish Whistle. Hier omheen bouwt hij composities waarin hij ondermeer samples verwerkt van draailier en accordeon.

Het resultaat van deze onorthodoxe werkwijze is het album Terra Celtica dat hij als start ziet van een ambitieuze serie albums onder de noemer Terra Project. Elke cd behandelt een ander gebied op de aarde, telkens in een mix van oorspronkelijke en hedendaagse muziek. De bedoeling is ieder jaar nieuwe titels aan deze muzikale wereldreis worden toegevoegd.

Over het algemeen zijn de authentieke opnamen kundig ingepast in nieuw ingespeelde synthesizer-geluiden, samples, percussie en enkele gitaarsolo's van de bevriende gitarist Omar Niamut. Het resultaat is Ierse traditionele muziek, vaak in een stijl die doet denken aan de dromerige Enya en natuurlijk het late zweverige Clannad. De kwaliteit van de zang is zondermeer voortreffelijk, en dat in zeven van de tien nummers!

Het begint meteen super dromerig met een ijle vrouwenstem in een mist van synth-flarden. Daarna brengen drums (of is het een drumcomputer?) met een aanstekelijke upbeat meer leven in de brouwerij bij Stivell-achtige zang. Het klinkt ietwat plastic. Organischer zijn uillean pipes in Anglers Best ingebed in snaar- en percussiewerk. Opnamen van een low-whistle als in Solar Flare vragen om een aankleding met verstilde droommuziek. Synthesizer en belletjes zijn niet misplaatst. Sferisch knap gedaan. Dan hoor je weer een song die je meent te kennen als traditional, dan weer een instrumentaal. De ene keer puurder, de andere keer wel erg zweverig. Gedurfd is de kippevel-solo op elektrische gitaar in het afsluitende Cardigan Bay.

Van de tien nummers sla ik er één liever over. In ‘Na Píobairí Uillian' worden de originele uillean-pipes opnamen samengevoegd met een niet goed harmoniërende accordeon-sample. In een ander nummer past die klavier-accordeon beter, maar het geluid doet mij toch eerder denken aan dat van Harry Mooten of de Kermisklanten, dan aan Ierse tekzakmuziek.

Jammer dat we niet te weten komen wie alle fraaie zang voortbrengt. Zo zou ik graag de naam kennen van de klassiek geschoolde alt die Arrane Cadlee ten gehore brengt, passend omgeven door helder snarenwerk en tin whistles. Hier is de rol van de synthesizers gelukkig grotendeels naar achter gedrongen. Hetzelfde geldt voor de begeleiding van de prima mannenstem in Anglers Best. Een aantal nummers hebben een Engelstalige titel maar ze worden alle in ‘t gaelic gezongen.

Op zijn site schrijft Van Leerdam over Terra Celtica en de CD-serie Terra Project: ‘a must-have for all fans of new age World music'. En zo is het maar net. New Age-liefhebbers zijn er wellicht aan gewend, maar voor mij als folkliefhebber bevat Van Leerdams aanpak teveel synthesizers, teveel elektronica, teveel galm. Op dat éne nummer na is het niet slecht gedaan, maar je moet er maar net van houden. Het gros van de tien nummers zou zonder blikken of blozen kunnen worden gemonteerd achter promotie-filmpjes van het Iers verkeerbureau. Zelf zegt Van Leerdam de muziek al aangeboden te hebben aan de regisseur van de Nederlandse tv-film Kilkenny Cross. Maar een reactie heeft hij nog niet gehad.

Zie ook: www.terraproject.nl.

Henk - Waardering 6,5