Andrew Cronshaw - Ochre - Cloud Valley CV 2008
Andrew Cronshaw is een multitalent. Muzikant, journalist (Folk Roots) en producer (June Tabor/Silly Sisters). Wij zagen hem voor het eerst tijdens een indrukwekkend concert in Dordrecht tijdens een van de Winterfolk afleveringen ruim 25 jaar geleden.
Ondanks die lange loopbaan is Cronshaw niet echt productief. Zijn eerste LP "A is for Andrew, Z is for Zither" dateert uit 1974. Sindsdien maakte hij nog 6 LP's/CD's, waarvan "The Language of Snakes" en "On the Shoulders of the Great Bear" opvielen omdat op beide CD's een interessante mix van Finse en Keltische folk te beluisteren valt.
Het is geen makkelijke kost die Cronshaw serveert. Maar het is op zijn minst een muzikant die nadenkt over hetgeen hij doet. Uitgangspunt van deze "Ochre" is dat de verhalen die in de traditionele Engelse ballads opduiken eigenlijk niet typisch Engels zijn maar veel meer een universeel karakter hebben. Omdat "een goed verhaal" ver reist en dus taal- en kultuurgrenzen overschrijdt, komt zo'n verhaal in verschillende hoedanigheden, aangepast via kultuur of interpretatie terug in verschillende vormen. Dat zal ook de reden zijn geweest waarom Cronshaw de traditioneel Engelse titels op deze CD heeft losgelaten en de traditionals van nieuwe titels heeft voorzien. Een paar voorbeelden: "A Rosebud in June" wordt "The Colour of the Rose" en het bekende "Lord Bateman" krijgt hier de exotische titel "Sofia, the Saracen's Daughter". Minder vergezocht als op het eerste gezicht lijkt als men de tekst overde "avonturen" van Lord Bateman kent.
Het instrumentarium dat door citer-speler Cronshaw en zijn muzikanten gebruikt wordt is
al even exotisch. Chinese citer, fluiten uit China, Slowakije en Zuid-Amerika, quanun en oud uit de Arabische wereld, lyra uit Griekenland. Die worden gebruikt naast triple harp, klarinet sax en bas. Daarnaast is in 2 nummers het Arabisch stemgeluid van Natacha Atlas te horen.
Geen CD die zijn geheimen snel prijs geeft. Voor velen zal dit een brug te ver zijn. Ik las
al ergens een paar opmerkingen van een teleurgestelde koper met termen als "liftmuziek" en "muziek voor in de wachtkamer bij de tandarts".
Daarmee doe je deze CD toch echt tekort. Luister maar eens naar de triple harp van Welshman Llio Rhydderich in het stuk "The Blue Rock" of het samenspel van de Chinese
citer (Gu-cheng) en qanun met klarinet en contrabas in "No trust a man" (oorspronkelijk
"Our Captain cried", geschreven door Shirley Collins).
Geen CD die je even opzet als je andere dingen aan het doen bent. Een echte hypnotiserende luister-CD met veel diepgang.
Paul -Waardering: 8