Jeroen Kant - De Lafaard Kapitein - Bastaard Platen BP001
Wie Jeroen Kant afgelopen paar jaar zag optreden hoorde onder meer de mooie moordballade Halvezolenpad, of Ratten In De Schuur, over het oude vervallen huisje in een Brabants gehucht. Die zijn nu terecht gekomen op zijn nieuwe cd, De Lafaard Kapitein, een heerlijke plaat voor wie van goede Nederlandstalige folk houdt. Het album is de eerste uitgave van een kersverse platenmaatschappij, Bastaard Platen. Dit onafhankelijke label is opgericht door Kant en Mathijs Leeuwis, die daarmee terug willen naar waar het voor hun oorspronkelijk allemaal om draaide: de muzikant en zijn muziek voorop.
Met zijn eerdere platen kreeg Jeroen Kant al positieve kritieken, in 2011 won hij de publieksprijds van de Grote Prijs van Nederland (categorie singer-songwriter) en afgelopen jaar was hij succesvol met zijn eenmansvoorstelling in zijn zelfgebouwde theater/saloon op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch. Dit jaar in augustus zal hij daar opnieuw staan, nu met een zelfgebouwd scheepswrak, waarin hij ongetwijfeld heel wat stukken van De Lafaard Kapitein ten gehore zal brengen.
Waar Kant op de voorganger Goud Of Op Je Bek Gaan nog met een band speelt heeft hij hier gekozen voor een wat donkerder, kleine instrumentatie, die meer doet denken aan hoe hij live klinkt. Zelf speelt hij gitaar of banjo, vaak sfeervol ondersteund door Gabriël Peeters op drums, bas, pomporgel of elektrische piano en soms met Daniel van Huffelen op contrabas. En dat werkt heel goed, al vanaf de opener Grillig Lastig Listig Nukkig, een pakkend verhaal in zeemanstraditie, maar wel met een hedendaagse twist erin, Kant is immers een jonge dertiger die in het nu leeft. Over dat nu gaat bijvoorbeeld de fraaie ballade, Ratten In De Schuur, over het huisje waar ie woont. Zichzelf slechts begeleidend op banjo en met een klein koortje op de achtergrond verhaalt hij bijna liefdevol over alle gebreken. De Haven Van Rotterdam neigt dan weer naar een smartlap, geen draak, maar lekker inhaken mag, een bijna dylaneske mondharmonica completeert de sfeer. En gewoon een mooi luisterliedje is Halve Cent, of afsluiter Springtij, Doodtij (kijk en luister op Youtube). Gevoelens, gedachten, beschrijvingen gevat in toegankelijke, maar treffende bewoordingen. Een nummer kennen we al van het eerste album, 't Komt Wel Goed (2009). Liza blijft een sterk lied over een meisje wier vader op zee verdwenen is of
nee dat verklap ik niet. Als ik beide versies naast elkaar leg is er een goede ontwikkeling te horen, zowel in het vollere gitaarspel als in de sterkere zang.
Sinds ik een jaar of wat geleden voor het eerst een live uitvoering hoorde van Halvezolenpad zag ik uit naar dit derde album van Jeroen Kant. En mijn verwachtingen lost ie alvast helemaal in, niet alleen met zijn heerlijke moordballade op banjo, maar ook met zijn rake teksten, die beslist de moeite van het beluisteren waard zijn. Hij kan soms scherp uit de hoek komen of zelfs bijna bot, maar ook humoristisch en hier en daar ronduit gevoelvol, maar zijn liedjes blijven eerlijk en puur. Met De Lafaard Kapitein gaat Jeroen Kant terug naar de basis van sterke teksten en kleingehouden instrumentatie, waarmee de inhoud van de liedjes centraal komt te staan en dat is precies wat ze verdienen.
Mirjam Adriaans
Het album De Lafaard Kapitein en het label Bastaard Platen worden morgen (vrijdag 31 mei 2013) officieel voorgesteld bij Kunstmaan in Tilburg met optredens van Jeroen Kant + band, Mathijs Leeuwis en Daan Hofman. Entree is 10,-, het optreden is nagenoeg uitverkocht, mail
Op maandag 3 juni is Jeroen Kant een van de deelnemers in het programma De Beste Singer-songwriter van Nederland, te zien om 20:40 uur op Nederland 3.