Concert
Sardijnse polyfone zang met Cuncordu e Tenores di Orosei in Tropentheater
Zondag 22 januari: soefimuziek uit Pakistan met Qawal Bahauddin & Party
Qawwal Bahauddin is één van de meest prominente vertegenwoordigers van de shudh (authentieke) traditie van de qawwali. Qawwal Bahauddin & Party is uniek in zijn stijlvolle benadering van de muziek, waarbij ruim de tijd wordt genomen voor een fraaie, gedragen inleiding. Bahauddin biedt een gloedvolle interpretatie waarin de uiterst verfijnde regels van de raga worden gerespecteerd. Door middel van een extatische voordracht zal de betekenis van deze mystieke verzen goed doordringen in het hart van de luisteraar! Bahauddin treedt met zijn prachtige zang in de voetsporen van de legendarische Nusrat Fateh Ali Khan.
Qawwal Bahauddin is een gevestigde naam onder de Qawwali van Pakistan en India. Hij is de kleinzoon van Mian Tanrus Khan, hofmusicus van de laatste Moghul keizer Bahadur Shah Zafar. In 1955 emigreerde hij naar Pakistan, waar hem in 2000 de hoogste eer ten deel mocht vallen. In dat jaar ontving hij de felbegeerde prijs Tamgha-e-Imtiaz (letterlijk: 'status van voorrecht').
Bezetting: Bahauddin Qawwal (solozang); Saifuddin (zang, harmonium); Najmuddin (zang, harmonium); Zafiruddin (zang); Ehtesamuddin (zang); Mughesuddin (zang); Mohammad Ali (percussie); Maqbool (percussie).
15.00 uur Grote Zaal € 18,-; Kortingsprijs € 14,-
Donderdag 26 januari: Sardijnse zang met Cuncordu e Tenores di Orosei
De polyfone vocale traditie van Sardinië is vermaard en dateert van vóór de christelijke jaartelling. Dit broederschap beheerst zowel geestelijke als wereldlijke liederen tot in perfectie. De vijf mannen zingen in een cirkel, met de gezichten naar elkaar gericht, als symbool voor kracht en cohesie. De religieuze gezangen zijn de specialiteit van de Cuncordu.
De Tenores zingen puur traditionele muziek, een oraal overgeleverd arsenaal van liederen dat internationaal bekend is geworden door de vermaarde Tenores di Bitti. Liederen die rechtstreeks verwijzen naar de oerbronnen van de menselijke zang: de primaire klanknabootsing van de dieren en de wind, waardoor onze voorouders zich goed gingen voelen. Een effect dat tijdens deze avond ook bij het publiek te merken zal zijn.
20.30 uur Kleine Zaal € 20,-; Kortingsprijs € 16,-
Vrijdag 27 januari : Iraanse percussie met Madjid Khaladj
Een soloconcert van de Iraanse percussionist Madjid Khaladj is een reis door immense klankschappen, waarin hij zelfs de stilte sierlijke contouren weet op te leggen. Zijn virtuoze spel betovert de luisteraar. Khaladj excelleert op de belangrijkste Perzische percussie-instrumenten, zoals tombak (vaastrommel), daf en dayré (lijsttrommels) en zang-é saringôshti (kleine cimbaaltjes) en onderzoekt hiermee de mogelijkheden van het improviseren binnen en buiten het oude Perzische muzieksysteem. Khaladj behoort momenteel tot de top van de klassieke Perzische meesters.
Madjid Khalad (1962) studeerde tombak vanaf zijn zevende jaar. In 1984 verhuist hij naar Parijs, waar hij in 1996 de School voor Iraanse percussie opricht. Inmiddels is hij als docent ook verbonden aan de Musik Akademie der Stadt Basel in Zwitserland.
20.30 uur Kleine Zaal € 14,-; Kortingsprijs € 11,-
Zaterdag 28 januari: Indiaas muziektheater met Kattaikkuttu Sangam
Kattaikkuttu is populair muziektheater uit Zuid-India en combineert zang, dans, muziek en geïmproviseerd toneel. De acteurs dragen kleurrijke en uitgebreide make-up en kostuums en worden begeleid door muziek. In de voorstelling worden scènes uit traditionele verhalen als de Mahabharata ten tonele gebracht die voor het publiek herkenbare problemen aan de orde stellen, vaak op een vrij directe manier. Deze muzikale voorstellingen zijn zeer levendig en kleurrijk en hebben een Shakespeare-achtige aantrekkingskracht.
The Eighteenth Day gaat over de 18e en laatste dag van de vreselijke Mahabharata-oorlog. Hierin overziet Duryodhana als enige overlevende het slagveld en reflecteert op zijn motivaties om ten strijde te trekken. Een parallel naar het heden is snel gelegd. De voorstelling wordt om 20.30 uur ingeleid door indologe Hanne de Bruin. Vanaf 20.00 uur heeft het publiek de mogelijkheid om het schminken te bekijken.
20.00 uur Kleine Zaal € 18,-; Kortingsprijs € 14,-
Zondag 29 januari : African Lounge met Aaron Bebe Sukura & the Local Dimension Band
In Ghana geldt palm wine muziek als de voorloper van de populaire highlife muziek. Palm wine muziek heeft een verleidelijk ontspannen karakter en klinkt naar de plek waar zij ontstond: in de Palm Wine Bars op het platteland, waar aan het eind van de middag notoire drinkgelagen werden aangericht. Aaron Bebe Sukura brengt naast palm wine ook verwante stijlen zoals soukous en highlife. Een van de bandleden is John Collins, de eminente Britse musicoloog, gitarist, publicist en producer.
Aansluitend is er in de Marmeren Hal een African Lounge met DJ Stan Rijven.
15.00 uur Grote Zaal € 20,-; Kortingsprijs € 16,-
Het Kleine zaal van het Tropentheater vind je aan de Linnaeusstraat 2 en grote zaal aan de Mauritskade 63 in Amsterdam. Kassa: 020-5688500. Zie ook: www.tropentheater.nl