Festivalverslagen
Veel volk op Dranouter
Naast de muziek is de relaxte sfeer een belangrijke drijfveer voor het publiek om naar de Vlaamse Westhoek af te zakken. Er komen complete gezinnen op af, want het festival heeft ook voor de kinderen een uitgebreid side-programma met naast muziek en theater o.a. een heuse zweefmolen.
De Belgische groep Think Of One is de eerste ‘artist in residence' van het festival. De groep van David Bovée treedt elke dag op en verscheen zaterdag twee keer op het terrein met z'n barcascamionette waarmee het in 1999 allemaal begon.
De grote internationale naam op de affiche zaterdag was de Ierse Sinéad O'Connor. De zangeres is sinds eind juni aan een uitgebreide tournee bezig, van San Francisco tot Moskou, om haar nieuwe album ‘Theology' te promoten. Maar ze speelde in Dranouter ook hits uit de jaren 80-90, zoals ‘Emperor's new clothes', ook al is ze niet over alle nummers van toen tevreden. ‘Er zijn er enkele waarvoor ik me een beetje schaam', vertelde ze. Spelen op een folkfestival vindt ze een beetje vreemd. ‘Alle muziek is toch folkmuziek want gemaakt door folk (mensen).'
Folk Dranouter kwam afgelopen vrijdag op kruissnelheid met namen als Bart Peeters, Starsailor en Axelle Red op de podia en 22.000 bezoekers op het terrein.
Volgens Gunter Van Assche in dagblad De Morgen toonde Bart Peeters zich vrijdag verreweg de meest overtuigende publieksmenner op het folkfestival. Hij schrijft ondermeer:
...Zelfs Buscemi die ‘s nachts in de Etnogroove van jetje gaf, moest zijn meerdere kennen in de Boechoutse zanger/muzikant/presentator/(vul zelf in). Als een duivel in een wijwatervat weerde Peeters zich op het podium, terwijl hij elke song moeiteloos bombardeerde tot hoogtepunt. Zo was ‘Messias' een clevere crossover tussen culturen dankzij de Arabische zanger Djamel, klonk de Bob Dylan-interpretatie ‘Ik Wil Je' charmanter dan ooit en werd ‘De Weg Naar Je Hart' opgefleurd met de bevallig buikdansende Hadise. Ook de Vlaamse versie van ‘Into Folk' zorgde voor een explosie in het publiek, al schoot Peeters uiteindelijk de hoofdvogel af met ‘Liefde is Alles'. De song werd nogal lullig aangekondigd als "een liedje tussen kut en kitsch", maar die faux-pas maakte Peeters alweer goed toen hij het publiek indook om een fan de kans te geven een huwelijksaanzoek te doen bij zijn vriendin. Terwijl de jongen een trouwring schoof over de vinger van zijn trillende meisje, stond één van de gespierde security erbij te grienen als een kind. Nu, op het eind van de emotionele rollercoaster ‘Allemaal Door Jou' kon ook de rest van de tent het amper droog houden. Zonder twijfel één van de meest memorabele concerten deze zomer...
Minder indruk op Van Assche maakte het Ierse Altan. Hier een citaat uit een artikel op het site van De Morgen: ...Sinds jaar en dag is Altan één van de grootste namen in de Ierse folkscene, dankzij hun uitstekende live-reputatie, maar in Dranouter koos de groep helaas voor een spanningloos parcours. Op hun jigs en reels zélf viel niets af te dingen, maar de saaie regelmaat waarmee de groep trage ballades afwisselde met vlijmscherpe instrumentals werd al gauw bijzonder voorspelbaar. Gelukkig wist hun zangeres je lang genoeg aan zich te binden met haar fluweelzachte stem. Zelfs in de opgewektere songs bleef Ni Mhaonaigh klinken alsof ze treurig haar wonden likte na de zoveelste opdoffer in de liefde. Dat speelde uiteindelijk nog het meest in het nadeel van de groep: buiten de tent heerste het zomerzot, en binnen bleef die treurige herfst maar duren. Altan verloor op die manier te gemakkelijk het pleit...
Folk Dranouter kende donderdag al een opwarmingsdag. Het festival had de laatste jaren wat af te rekenen met een tegenvallende ticketverkoop, maar dit weekend lijkt het zonnige, warme weer ervoor te zorgen dat het lekker loopt.
Bronnen: één teletekst via tt.vrt.be/tt_een.php en www.demorgen.be.