Je ziet de laatste jaren steeds vaker dat steden tijdens de zomerweekeinden vaak gratis toegankelijke muziek en theateractiviteiten (laten) organiseren. Leuk voor de eigen bevolking én leuk voor de eventuele toeristen in de buurt, dus goed voor de naam van de stad.
Sinds een jaar of vijf, zes kent ook Alkmaar zo'n fenomeen: Zomer op het Plein. Vanaf eind juni t/m 19 augustus is er elk weekend het nodige te doen op het Canadaplein pal voor theater De Vest. Fado, country, straattheater, kinderliedjes, Vlaamse levenliederen, soul, blues, cajun, salsa, reggae en popmuziek staan zowel de zaterdagavond als de zondagmiddag op het programma. Zondagmiddag stond de ‘urban-folk' van het Belgische Jaune Toujours en de klezmer van de Amsterdam Klezmer Band centraal.
Net toen de presentatrice de Brusselaren aankondigde, viel de enige bui van de verder zonnige middag. Piet Maris en de zijnen lieten zich daardoor niet uit het veld slaan en kondigden de volgende ‘regendans' aan. Jaune Toujours komt uit Brussel en dat verklaart het feit dat de groep zowel in het Nederlands als in het Frans zingt, soms zelfs in een nummer. De grote-stadsfolk van de groep kenmerkt zich door een uiteenlopende mix van muziekstijlen die loopt van folk, via franse chanson, jazz, ska, balkanmuziek naar hedendaagse popmuziek. Door deze aanstekelijke mix van stijlen, individuele vakmanschap, enthousiasme en humor is Jaune Toujours inmiddels uitgegroeid tot een van de populairste Belgische festivalbands en het optreden in Alkmaar bevestigt deze reputatie.
Ik roemde de blazers van Jaune Toujours al eerder en ook nu waren Yves Fernandez (trompet) en Mattias Laga (sopraansax, klarinet en basklarinet) bijzonder op dreef. Spin in het web van de band is accordeonist en bandleider Piet Maris. Zijn accordeonspel is misschien niet virtuoos te noemen, maar binnen deze band en zeer direct en doelmatig. Ook is Piet geen groot zanger, maar hij zingt en schreeuwt zijn teksten met begeestering door de microfoon. Het viel me op dat dit gratis concert bezocht werd door een wat ouder publiek. Veel veertigers en vijftigers en jonge ouders met kleine kinderen. Veel tieners en twintigers heb ik niet gezien op het Canadaplein. Dat is jammer want een groep als Jaune Toujours is bij uitstek geschikt om een jeugdig publiek te enthousiastmeren voor andere muziekstijlen.
Na het spektakel van Jaune Toujours viel er visueel bij de Amsterdam Klezmer Band veel minder te beleven. Ogenschijnlijk onbewogen maar super geconcentreerd brachten deze voormalige Amsterdamse straatmuzikanten hun versie van de klezmer. Heel veel traditioneel werk speelt de AKB tegenwoordig niet meer, wel veel eigen in die traditie gewortelde muziek, zoals het prachtige afsluitende Bulgaarse georiënteerde Magnificent 7 van klarinetist Janfie van Strien. Trompetist Gijs Levelt wordt niet voor niets de aanjager van de bende genoemd. Met zijn schitterende trompetspel weet hij de band als geen ander op te zwepen en ook hij is verantwoordelijk voor een prachtige compositie: Slaapgebrek.
Wie de Amsterdam Klezmer Band alleen maar kent van het album Remixed, met o.a. werk van de befaamde dj Shantel (Bucovina Club), zal live misschien wel even moeten wennen aan het ‘kale' groepsgeluid van de band. Maar geloof me, de beats ben je snel vergeten wanneer het superstrakke geluid je vanaf het begin je totaal inpakt.
Wanneer het concert halverwege de set toch enigszins in dreigt te zakken door een teveel aan instrumentaal vuurwerk, weet de band via een snelle rap van saxofonist Job Chajes en een lied van de aandoenlijk zingende Alec Kopyt het talrijke en enthousiaste publiek snel weer bij de les te brengen en naar een denderende finale te leiden.
Volgende week zondag 29 juli staat de Portugese Fado-zangeres Maria de Fatima op het programma van ‘Zomer op het plein'.