Onze recensent Paul toonde zich afgelopen zomer onder de indruk na het concert dat de Cracow Klezmer Band gaf op het grote Dranouter Festival. En na het optreden van deze Poolse topmuzikanten bij RASA in Utrecht, afgelopen zaterdag, is dat niet anders. "De CKB is een supergroep met briljante muzikanten. Subliem in het samenspel, onnavolgbaar in het solo-werk," schrijft Paul.


- door Paul -

Muziek die nauwelijks als Klezmer te herkenen valt met gipsy-, tango- jazz- en klassieke invloeden. "Ik had er toch graag een paar blazers bij gehad" verzuchtte een Klezmer-liefhebber na het concert. Zo waren er meer mensen die een meer herkenbaar "klezmer" concert verwacht hadden met typisch schetterend koperwerk.

Wij zijn niet zo van de muzikale hokjes en kunnen ons eigenlijk veel meer vinden in hetgeen Clive Bell (The Wire) over de groep schreef: "Zoals Astor Piazolla de tango heeft ontdaan van clichés, zo bevrijdt de Cracow Klezmer Band de klezmermuziek".
 
De CKB is een supergroep met briljante muzikanten. Subliem in het samenspel, onnavolgbaar in het solo-werk. Muziek die misschien wel meer thuishoort in een concertzaal, al heeft RASA (ongeveer 300 plaatsen) een heel aardige zaal met een uitstekend geluid. Kennerspubliek ook. Ook hier werd, evenals op Dranouter, geen woord gesproken door de groep. Dat maakte het lastig composities te herkennen, temeer omdat de CKB door de vele improvisaties de lange nummers (tot ongeveer 10 minuten) bij elke speelbeurt anders laat klinken. Muziek, niet alleen om te beluisteren maar ook om te bekijken. Je moet het gezien hebben om te geloven dat er geen technische (mix)trucjes worden uitgehaald en dat alles wat je hoort ook inderdaad live uit de instrumenten komt.

Zonder bladmuziek speelt de CKB. Dat is ongelooflijk als je hoort hoe ingewikkeld de composities in elkaar steken. De timing en samenspel van dit gezelschap is van een zelden gehoord nivo. Centrale man in de CKB is oprichter Jaroslaw Bester. Die haalt meer geluiden uit zijn accordeon dan er bij wijze van spreken ooit ingestopt zijn. Maar wij waren ook zeer te spreken over de verfijnde percussie van Oleg Dyyak en de mooi versterkte contra-bas van Wojcieck Front. De formidabele drive van dit duo in combinatie met de accordeon van Bester leverde nummers op die ons regelmatig deed denken aan het beste van Renaud-Garcia Fons.
De CKB was maar voor één concert in ons land. Het wordt eens tijd voor een uitgebreide tournee langs de beste concertzalen van ons land. Muziek die het genre ver overstijgt. Een echte streling voor het oor.