Hemelse klanken bij Kadril & Alumea in Hasselt

Afgelopen zaterdag (10/04) was er in het Hasseltse Cultureel Centrum een Wild Boar-dag' waarop dit belangrijke Belgische folklabel enkele toppers uit haar catalogus presenteerde: Kadril & Alumea met het project 'La Paloma Negra', Tref en Pantha Rhei. 's Avonds was er ook nog Boombal. Stijn van Folkspot.be legde zijn oor te luisteren en doet op zijn site uitvoerig verslag gelardeerd met fraaie foto's. 'Een namiddag folk van het allerhoogste niveau', concludeert Stijn. Hier enkele citaten:

Tref
...Didier Lanoy (Panta Rhei, Urban Trad, ...) en Wim Claeys (Ambrozijn, Goze, ...) speelden op elkaar in en tegen elkaar op dat het een lieve lust was en percussionist Frédéric Malempré zorgde voor een gedreven ritmesectie. (...) Wim en Didier deden hun accordeons hijgen, gingen van ijle hoge tonen over in stomende staaltjes accordeon-acrobatiek, Zweedse riedels en gedurfde bewerkingen van traditionals. Zo zwol het trage Ierse 'Inisheer' aan tot een folkrockende reel. De accordeons sloegen en zalfden terwijl percussionist Frédéric heel aardige dingen deed op onder meer djembé's, tamboerijnen en zelfs een Braziliaanse berimbau, een booginstrument dat hij net als de andere percussie-instrumenten uitzonderlijk goed beheerst...

Panta Rhei
...Ook bij deze groep kon je meester-accordeonist Didier Laloy aan het werk zien, hoewel zijn rol hier beduidend minder uitgesproken was. Panta Rhei heeft een voor folkgroepen wat afwijkende line-up, met instrumenten als accordeon, bas, gitaar en percussie naast bijvoorbeeld een cello, saxofoon en dwarsfluit. De groep brengt een soort folk-jazz die wat mij betreft erg goed in het oor ligt maar op het podium heel wat energie mist. De muziek van Panta Rhei was over het algemeen wat melancholisch en de muzikanten net iets te statisch. Wel leuk vond ik bijvoorbeeld wat de celliste uit haar instrument haalde. Ze 'fiddelte' als het ware op haar cello...

Kadril & Alumea
...een zinderend optreden. (...) Percussie op de typische pandereta (tamboerijn), schelpjes en flessen, muziek op de gaita (doedelzak), oude traditionele dansen en natuurlijk de schrille stemmen van de zangeressen van Alumea brachten de Gallicische sfeer naar voren. Tel daarbij de jarenlange folk en folkrock-ervaring van de heren van Kadril en de hemelse stem en bevallige verschijning van Eva Deroovere en je krijgt muzikaal vuurwerk (...) Hoogtepunten waren er te veel om op te noemen maar als we er toch één moeten uit halen dan kies ik voor 'Rozemarijn', een lied dat de grote Wannes van de Velde himself aan Kadril schonk en dat ze samen met Alumea bewerkten tot een tranentrekkend mooi nummer. De dames van Alumea leerden de Nederlandse tekst fonetisch vanbuiten, wat het lied nog een meerwaarde geeft door de soms vreemde uitspraak. De opbouw is zo'n beetje te vergelijken met het prachtige nummer 'Kylä vuotti uutta kuuta' van de Finse band Värttinä. Een schrale vrouwenstem zet het nummer in waarna de andere stemmen invallen voor een bombastische finale. Hemels! Andere hoogtepunten waren onder meer 'Een schamel mercenier', 'Mijn oogskens wenen' en de vele traditionele Galicische dansnummers. Een onwaarschijnlijk goed optreden dat smaakt naar veel, veel meer....

Boombal
...De Wild Boar Dag in Hasselt werd ook in schoonheid afgesloten met het enige echte Boombal, een concept van accordeonist Wim Claeys dat eindelijk ook zijn weg naar het 'verre' Limburg vond. Eerst kregen de vrij talrijk opgekomen dansers een initiatie onder de vakkundige leiding van Koen Dhondt, waarna het enige echte Boombal kon losbarsten. Bourrées, andro's, scottishes, walsen, ... Ze passeerden alle de revue onder begeleiding van een uitstekende gelegenheidsgroep, bestaande uit Wim Claeys, Stefan Timmermans (Madingma), Frédéric Malempré (Tref) en speciaal voor de gelegenheid en omdat hij toch in Hasselt was ook Kadriller Hans Quagebeur op draailier...