- door Henk -

Het was gisteravond een soort thuiswedstrijd, de première van het nieuwe programma Achterland van Gerard van Maasakkers & De Vaste Mannen. In de kleine zaal van het Eindhovense Muziekcentrum zaten onder de 400 bezoekers zo'n 150 genodigden. Onder hen zijn moeder en nog een aantal andere familieleden. Het was als een warm bad voor de Brabantse liedzanger. Achterland werd met enthousiasme én ontroering ontvangen.

Ik zal niet te diep ingaan op de aard en de hoge kwaliteit van het gebodene, want dat deed ik reeds in het artikel 'Gerard van Maasakkers graaft dieper in Achterland' in de rubriek Concerten van afgelopen woensdag (). Naar aanleiding van deze première is het echter goed om een paar zaken op een rijtje te zetten:
- Van Maasakkers was al lang een begrip, maar is de afgelopen jaren nóg eens sterk doorgegroeid: hij is persoonlijker in zijn teksten, staat zelfverzekerder op het podium en is nóg smaakvoller in het kiezen van de juiste muzikale begeleiding bij zijn liedjes.
- Wat ook opvalt is zijn goede neus voor prachtige songs van anderen, die hij meest voorziet van een sterke vertaling. In Achterland gaat het dan bijvoorbeeld om nummers van Arthur Umbgrove, JW Roy, Bram Vermeulen en Bob Dylan.
- Een andere positieve ontwikkeling vind ik dat hij zijn teksten iets minder nadrukkelijk articulerend zingt. Samen met de omschakeling naar een méér Brabantse tongval leidt dat tot een aangenamere 'zachtere' klank.

NIEUW
Ten opzichte van een try-out onlangs in Den Bosch en zijn concert op het Festi-Tong-Val in Oisterwijk, had Van Maasakkers alweer twee nieuwe songs aan zijn programma toegevoegd. Bang dat Achterland als te zwaarmoedig zou worden ervaren, kregen deze nieuwelingen een vrolijke uptempo uitstraling. In het nummer Jabu namen de Vaste Mannen de sound over van een veld-opname die Van Maasakkers tijdens een tourneetje door Zuid-Afrika had gemaakt van de veertienjarige muzikant Jabu. Mooie en leuke vondst! Aan het allerjongste nummer 'Vallen & Opstaan' was nog tot een paar dagen voor de première gesleuteld. De zanger deed het lied alle eer aan door de eerste regels van de tekst compleet te vergeten. Ook in dat soort penibele situaties is Van Maasakkers gegroeid. Met een grap weet hij dan zo te ontspannen dat de verloren tekst in zijn geheugen terugkeert en hij weer vrolijk verder kan.

Het overlijden van de vader van Gerard van Maasakkers dit voorjaar, kleurt een aantal songs van Achterland intiem. In sommige gevallen leidt dat duidelijk tot ontroering in het publiek. Nummers als 'D'n Boom', 'Dragen', 'Marie', 'Niemand in de Stad', 'Kamp Vught' en 'Malmedy' blijken zich na twee keer horen reeds in al hun schoonheid vast te zetten in je geheugen. Dat geldt nóg sterker voor meezingers als Heimwee naor hier en 't Is Altijd Nou. Dit laatste nummer was het zeker waard geweest om in een toegift terug te keren. Maar Van Maasakkers wilde de première jammer genoeg niet langer laten duren. Dat betekende ook dat 'Klok in de kamer' een van de ingetogen oudere nummers die bij de try out nog zo'n indrukwekkende bewerking kreeg, achterwege bleef. Overigens bevat Achterland toch nog een aantal nummers uit vorige programma's, die qua sfeer uitstekend ingebouwd zijn in deze nieuwe voorstelling.

In de foyer werd Van Maasakkers na afloop onder het genot van een hapje en een drankje terecht uitvoerig gecomplimenteerd. Rond de cd-stand was het druk, maar het album Achterland, waar de fraaie liedjes van dit nieuwe programma op zullen verschijnen, wordt pas eind deze maand opgenomen. De release wordt verwacht in de loop van december. Vanavond en morgenavond geeft Van Maasakkers opnieuw concerten in het Muziekcentrum in Eindhoven. Alles is uitverkocht. Kijk voor concerten waarvoor nog kaartjes beschikbaar zijn op www.gerardvanmaasakkers.com.