Youssou N'Dour: sprookjesachtig en broeierige vibratie
De Senegalese zanger Youssou N'Dour gaf afgelopen vrijdag in het Koninklijk Circus in Brussel een concert met het grote Egyptisch orkest van Fathy Salama. Hij bracht werk van zijn album Egypt, een eerbetoon aan de ware islam. Karel Michiels schreef in dagblad De Standaard een recensie. Hier enkele citaten:
...Voor 11 September 2001 zou het project Egypt van Youssou N'Dour politiek correct geweest zijn: een toonbeeld van multiculturele samenwerking en verdraagzaamheid. Maar de tijden zijn veranderd: het is vandaag niet vanzelfsprekend in de islamcultuur iets moois aan te wijzen. ,,Ik hoop dat u de islam beter begrijpt door mijn muziek'': met die woorden, en de nadrukkelijke opmerking dat Egypt al op de sporen stond voor 11/9, leidde de Senegalese zanger het concert in....
...Het Egyptische orkest van Fathy Salama speelde wat wij gemeenzaam typisch ,,Arabische'' muziek noemen: golvende toonladders van de violisten en cellisten, en gejaagde roffels van de percussionisten. (...) De twee percussionisten en de kora-speler die Youssou N'Dour had meegebracht, gaven de sprookjesachtige melodieën een broeierige vibratie....
...in ieder nummer ontwikkelde zich een subtiel samenspel tussen de schrille stem van de zanger, Egyptische fluit- en vioolsolo's en de kabbelende Afrikaanse percussieritmes. Een koortje van drie sublimeerde het traditionele vraag-antwoordpatroon tot ingetogen, gevarieerde samenzang. Alleen jammer dat de songs niet wat langer werden uitgesponnen....
...Youssou N'Dour had amper 75 minuten nodig om de acht nummers van de cd te spelen. (...) Egypt is zeker een van de meest hoogstaande muzikale producties van het jaar, maar het had best wat langer mogen duren...
Genieten van pareltjes bij Kieran Goss
De Ierse 'ster' Kieran Goss was afgelopen week voor vijf concerten in ons land. Donderdag gaf hij een concert in de kleine Vredenburg-zaal in Utrecht. Peter Bruyn was erbij en schreef een recensie in het Utrechts Nieuwsblad. Hij noemt Goss 'een onderhoudend causeur, de Ierse voormalige advocaat met de flaporen, het Phil Collins-kapsel en de gedrongen postuur van Paul Simon'. Hier nog enkele citaten:
...Hij is meer een 'singer-songwriter' dan een 'Ierse folkie'. Zijn stijl is ergens te plaatsen tussen de jonge Al Stewart, Cat Stevens en James Taylor, terwijl ook de invloed van landgenoot Luka Bloom nooit ver weg is. Zijn eigen liedjes zijn als breekbare miniatuurtjes die raken zonder dat Goss op geforceerde kunstgrepen hoeft terug te vallen. Romantische smeltliedjes en introspectieve navelbespiegelingen....
...Het in Nashville geschreven, en duidelijk door de country beïnvloede The Heart That Time Forgot is een nieuw liedje. Weer zo'n pareltje. Er hoeft maar één miljoenen-verkopende glamourcowboy van het type Garth Brooks dat nummer op een album te zetten en de kleine Goss is 'binnen'. Van harte gegund, overigens....