Mariza: een elektrificerende fadista
Mariza is in het land. Woensdagavond 3 november trad ze op in de Concertzaal in Tilburg. Ben Ackermans was erbij voor hetBrabants Dagblad. Hij schreef een lovende recensie over deze bijzondere fadista uit Portugal. Hier enkele citaten:
Nog maar net was haar optreden op streek of in een stilte van het eerste nummer kon je bijna het water door de verwarmingsbuizen van de uitverkochte Tilburgse Concertzaal horen lopen. Publiek binnen drie minuten volledig in de ban: dat is nog eens binnenkomen.
Onontkoombaar verlangen en verlies zijn de essentie van de fado (al is vrolijkheid niet verboden). Mariza vertolkt die emotionele laag in (vaak) andermans liedjes en gedichten op een volstrekt eigen expressieve wijze. In de toelichtingen is haar stem die van een meisje, in de zang geenszins. Dan benut ze de dynamiek van haar loepzuivere stem ten volle. Daarmee nagelde ze haar Tilburgse publiek in de zetels.
Luis Guerriero (Portugese gitaar), Antonio Neto (gitaar), Fernando de Sousa (bas) en Joao Pedro Ruela (percussie) leverden de muziek die als een handschoen om haar gloedvolle zang paste. Schrijdend als een koningin, wiegend of huppelend, elegant plagend soms ging ze over het podium. Een diva, jawel. Het is een aan inflatie onderhevig begrip, maar in haar geval niet te vermijden. Maar Mariza was dus ook een elektrificerende zangeres, die passioneel durft uit te halen, maar ook niet terugschrikt voor diepe stiltes die een zaal de adem doen inhouden.