Boban Markovic een echte eclecticus
Afgelopen donderdagavond zette het Servische Boban Markovic Orkestar het afgeladen Bimhuis in Amsterdam op z'n kop. Het elfkoppig ensemble (vier trompettisten, vijf tubaïsten en twee slagwerkers) kreeg het publiek massaal in beweging. Ton Maas schreef er een recensie over in de Volkskrant. Hier enkele citaten:
…Meer dan tijdens een festivaloptreden, waar vooral snoeihard en hitsig wordt gemusiceerd, valt hier op hoe slim en uitgekiend Bobans arrangementen zijn. Meteen al bij de aftrap bijvoorbeeld, een langzame medley van bekende Balkanmelodieën, gevolgd door een stuk met een jazzy groove….
…Hij is een eclecticus die net zo makkelijk te rade gaat in Bolywood als bij de marching bands uit New Orleans of bij James Browns blazerssectie. Met een vette knipoog laat hij middenin een Macedonische dans even de Pink Panther langs schrijden…
…zijn vijftienjarige zoon Marko mocht veruit de meeste soli voor zijn rekening nemen. Apetrots keek vader Boban toe terwijl Marko een demonstratie circular breathing ten beste gaf….
…Aan het eind van de avond hing Boban zijn trompet op aan de arm van een van de tubaïsten, om zich ook nog even te kunnen bewijzen als zanger. Met Chaje Shukarije, ooit een megahit voor zigeunerkoningin Esma Redzepova, werd het toch al losgeslagen puibliek volledig gevloerd…
In het kader van Traces of Brass-festival geeft Boban Markovic vanmiddag (ma 07/04) van 13.00 tot 17.00 uur een workshop en vanavond vanaf 21.30 uur een concert met zijn Orkestar in Paradox Telegraafstraat 62, Tilburg, tel: 013 - 5432266.
Mariza ademt fado, is van een eenzame klasse
Afgelopen week gaf de Portugese fadozangeres een concerten in Nederland waaronder een in het Muziekcentrum in Eindhoven. Recensent Peter Borgers berichtte er lyrisch over in het Eindhovens Dagblad. Overigens staat Mariza de komende dagen op een drietal Belgische podia en wel morgen (di 8/4) in de Sdtadsschouwburg in Brugge, woensdag 9/4 in cc De Warande in Turnhout en vrijdag 11/4 in cc De Spil in Roeselare.
Hier enkele citaten uit de recensie in het Eindhovens Dagblad:
…Fado beleeft een opleving, met een nieuwe ster die in navolging van de legendarische Amália Rodriguez zelfs de 'koningin van fado' wordt genoemd. Mariza scoorde al platina en werd uitgeroepen tot 'best voice of fado'…
...De intense uithaal waarmee ze je achterover slaat, maakt meteen duidelijk dat ze een stem als een kanon heeft. Mariza straalt warmte en beleving uit. Klein van stuk maar groot van persoonlijkheid, ze lijkt groter dan ze is. Personality is natuurlijk verplichte bagage voor iedereen die op een podium wil staan. Maar deze vrouw heeft het in overvloed, ze regeert soeverein. Met een blik of gebaar laat ze de volle zaal doen wat haar belieft. Klappen, zingen of juist muisstil zijn - iedereen doet wat zij wil…
…Op orkaankracht overdonderend of fluisterzacht verleidend, zingt deze vrouw met een passie die je meesleurt in haar liederen over gebroken harten, eenzaamheid, verdriet en pijn (…) Mariza ademt fado, is van een eenzame klasse. Een groot gevoel voor traditie vloeit samen met nieuwe muzikale elementen en geeft haar zo een eigen geluid. Ze geeft ons haar geheime recept voor fado: kleine beetjes duisternis, traditie, taverne, achterbuurt, wijn, stem en ziel - en teveel hart. En deze jonge vrouw vertolkt fado vanuit haar hart, de enige manier waarop dat kan…
…Het optreden is soms wat onoverzichtelijk. De belichting is niet best en het valt niet mee om een Nederlands publiek Portugees te laten zingen. Maar het biedt alles wat fado te bieden heeft. En na heel wat toegiften is voor allen duidelijk dat Mariza terecht de nieuwe koningin van de fado genoemd wordt….
Voor recensies over de jongste cd van Mariza zie onze rubriek CD-reviews in andere media