Volkskrant: Altan is Middle of the Road van de Ierse folk
De Ierse topformatie Altan trad afgelopen week op in het Concertgebouw in Amsterdam. Voor de Volkskrant schreef Ton Maas een recensie. Het eerste deel beschrijft ondermeer het aanvankelijke gebrek aan danslust bij het publiek. Als na de pauze alsnog de dansvloer volstroomt constateert Maas:
…In de hossende menigte waren nauwelijks volleerde volksdansers te bespeuren, een schril contrast met het vele behendige voetenwerk tijdens het FolkWoods festival in het Brabantse Nuenen, afgelopen weekeinde…
Hier enkele citaten uit het tweede deel van zijn recensie:
…Hoewel ze het volledige spectrum van de Ierse folk bestrijken, van jachtige jigs tot weemoedige ballades, blinken ze op geen enkel deelgebied uit.
Voor instrumentaal raffinement ben je bij Solas beter af, De Dannnan is beslist swingender en qua emotionele zeggingskracht moet zangeres Mairad ni Mhaonaigh haar meerdere erkennen in zowel Dolores Keane als Niamh Parsons.
Alleen trekt die laatste in ons land slechts een handjevol fijnproevers. Altan daarentegen krijgt met gemak de grote zaal van het Concertgebouw vol. De band vertegenwoordigt dan ook de MoR (middle of the road) van de Ierse folk.
Eén keer ontsteeg de groep echter zichzelf: in het lied The Flower of Magherally. Als opgetild door het fraaie en avontuurlijk geharmoniseerde gitaarspel van Mark Kelly kroop Mairad in de huid van een jongeling wiens hart verzengd wordt door liefde voor het mooiste meisje van County Down. Toen schitterde Altan even….